%0 Journal Article %T بررسی دانش، نگرش، عملکرد دانش‌آموزان نسبت به فناوری اطلاعات و موانع استفاده از آن در اوقات فراغت آنان %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A حاصلی مفرد, نوش‌آفرین %D 2016 %\ 10/22/2016 %V 18 %N ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی %P 409-415 %! بررسی دانش، نگرش، عملکرد دانش‌آموزان نسبت به فناوری اطلاعات و موانع استفاده از آن در اوقات فراغت آنان %K دانش %K دانش‌آموزان %K فناوری %K نگرش %R 10.22038/jfmh.2016.7853 %X مقدمه: امروزه دانش و فناوری اطلاعات به مدد پرکردن اوقات فراغت انسان آمده‌اند و این پژوهش با هدف بررسی دانش، نگرش، عملکرد و موانع استفاده از فناوری اطلاعاتدر اوقات فراغت دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران در سال 84-1383  انجام گرفت.روش‌کار: در این تحقیق توصیفی در سال 84-1383  با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته 300 دانش‌آموز با روش نمونه گیری خوشه‌ای و طبقه‌ای و با استفاده از جدول مورگان از بین 124000 دانش‌آموز انتخاب شدند. داده‌ها با آمار توصیفی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند.یافته‌ها: اکثریت دانش آموزان (2/84%) آشنایی کمی نسبت به فناوری اطلاعات داشتند. اکثریت، نگرش مثبتی نسبت به این فناوری از خود نشان داده‌اند. رابطه بین میزان دانش و نوع استفاده از فناوری اطلاعات، منفی بوده است ( 169/-R= ) و هم‌چنین رابطه بین میزان دانش و میزان اسنتفاده آنان از فناوری اطلاعات، مثبت (23/0R=) بوده است. اکثریت آنان عدم انگیزه، محدودیت‌های تکنولوژی و هزینه‌های بالای فناوری اطلاعات را مانعی در استفاده از آن می‌دانستند.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد اکثریت دانش‌آموزان، شناخت پایینی در استفاده از فناوری داشتند و هزینه‌های بالا و محدودیت‌های تکنولوژیکی و عدم انگیزه را در استفاده کم از این فناوری، موثر می‌دانستند. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_7853_91977f3818c69d1dc53a49a80f78cea3.pdf