%0 Journal Article %T بررسی رابطه‌ی بین سبک‌های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A مغنی‌زاده, زهرا %A وفایی نجار, علی %D 2016 %\ 06/21/2016 %V 18 %N 4 %P 220-226 %! بررسی رابطه‌ی بین سبک‌های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان %K اعتیاد به اینترنت %K دانشجویان %K دلبستگی %R 10.22038/jfmh.2016.7165 %X مقدمه: با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت در بین قشر جوان و عواقب ناشی از  آن و هم‌چنین تاثیرپذیری از سازه‌های مختف روان‌شناسی، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی سبک‌های دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان انجام شد. روش‌کار: جامعه‌ی آماری این مطالعه‌ی توصیفی-همبستگی شامل تمام دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 95-1394 بودند که حداقل یک ترم از کل دوره‌ی تحصیل را گذرانده بودند. 354 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تناسبی و تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ، سبک دلبستگی کولینز و رید و چک‌لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی انجام شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از  نرم‌افزار  SPSSنسخه‌ی 19 و آزمون‌های آماری تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه‌ی همزمان انجام شد. یافته‌ها: به‌طور کلی سبک‌های دلبستگی قادر به پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت هستند (001/0=P، 98/7=F) و 07/0واریانس نمرات اعتیاد به اینترنت از طریق سبک‌های دلبستگی، قابل تبیین است. به علاوه، سبک‌های ایمن (002/0=P) و اجتنابی (02/0=P) در جهت مستقیم و سبک دوسوگرا (002/0=P) در جهت معکوس، قادر به پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان می باشند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، سبک دلبستگی ایمن با نمره‌ی کل اعتیاد به اینترنت و شش مولفه‌ی آن، همبستگی مثبت معنی‌داری دارد و بالا بودن نمرات سبک دلبستگی ایمن در دانشجویان با اعتیاد آنان به اینترنت همراه است. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_7165_ea7dcaadadff921a9ef94cbf0a71f062.pdf