%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در افزایش شادکامی زنان اسلامشهر %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A طهرانی, اکرم %A حیدری, حسن %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 17 %N 2 %P 98-102 %! اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در افزایش شادکامی زنان اسلامشهر %K آموزش گروهی %K زنان %K شادمانی %R 10.22038/jfmh.2015.4035 %X مقدمه: داشتن هیجانات برای ایجاد و ادامه‌ی روابط بین فردی چه در تعاملات با دیگران و چه در روابط خانوادگی لازم است. داشتن مهارت‌های لازم در مدیریت هیجانات و آگاهی از توانایی‌ها و شناخت خود می‌تواند به مطلوب‌سازی هیجانات و طرحواره‌های شناختی افراد کمک کند.مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین  اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در شادمانی زنان انجام شد. روش‌ کار: جامعه‌ ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام زنان مراجعه‌ کننده به کلینیک مددکاری آفتاب شرق در سال 1392  در اسلامشهر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 24 زن که سطح شادمانی آنان بنا بر پرسش‌نامه‌ی شادمانی آکسفورد پایین بود به عنوان نمونه، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخلات مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس در 10 جلسه‌ی یک‌ساعته به گروه آزمون به صورت گروهی آموزش داده و مجددا پرسش‌نامه روی تمام افراد اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 19 و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ‌ها: میانگین نمرات شادکامی در مرحله‌ی پیش‌آزمون بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی‌داری ندارد (05/0