%0 Journal Article %T اعتبار و پایایی مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان 6 تا 12 سال %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A فیروزی, منیژه %A رحیمیان بوگر, اسحق %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 16 %N 63 %P 252-260 %! اعتبار و پایایی مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان 6 تا 12 سال %K اعتبار %K پایایی %K ترسیم %K سرزندگی %K کودک %R 10.22038/jfmh.2014.3552 %X مقدمه: سرزندگی به عنوان احساس اشتیاق، طراوت و سرشار بودن از انرژی، شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار آزمون ترسیمی سرزندگی کودکان بود. روش‌کار: این مطالعه از نوع سنجش روایی پیش‌بین با روش باز‌آزمایی انجام گردید. نمونه‌ی پژوهش شامل 281 (54%) دختر و 239 (46%) پسر بین 6 تا 12 سال از مدارس شهر تهران و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده بودند. این مقیاس در سه مرحله ساخته و ویژگی‌های روان‌سنجی آن مورد مطالعه قرار گرفت. سطح اول شامل تحلیل کیفی ترسیم کودکان، مصاحبه و ساخت مقیاس بود. در سطح دوم، روایی محتوایی مقیاس محاسبه شد. سپس در سطح سوم، پایایی بازآزمایی مقیاس آزمون ترسیمی سرزندگی (نتایج دو بار اجرای آزمون) بررسی گردید. یافته‌ها: نتایج پایایی بازآزمایی مقیاس، معنی‌دار به دست آمد (83/0=r و 001/0P<). ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی همسانی درونی 89/0 شد. اعتبار مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان با استفاده از تشخیص چهره‌ها به عنوان مقیاس تصویری (93/0=r و 001/0P<)، مقیاس کوتاه افسردگی-شادی کودکان به عنوان مقیاس قلم و کاغذی (72/0=r و 05/0P<)، ارزیابی معلم (91/0=r و 001/0P<) و نمره‌ی ورزش به عنوان مقیاس رفتاری (95/0=r و 001/0P<) محاسبه گردید. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش با یافته‌های پیشین در مورد نشانگرهای هیجانی در ترسیم کودکان هم‌خوانی داشت. این ابزار می‌تواند برای ارزیابی بالینی و کاربرد در حوزه‌ی روان‌شناسی سلامت کودکان، کارآمدی خوبی داشته باشد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_3552_d70823d44a037393222480b070eddc64.pdf