%0 Journal Article %T اثربخشی مداخله‌آموزش مثبت‌نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A حیدری اله آباد, تکتم %A طالع پسند, سیاوش %A رحیمیان بوگر, اسحق %D 2019 %\ 10/23/2019 %V 21 %N 6 %P 379-386 %! اثربخشی مداخله‌آموزش مثبت‌نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی %K آموزش مثبت نگر %K افسردگی %K پیشرفت تحصیلی %K شادکامی %R 10.22038/jfmh.2019.14821 %X  مقدمه: روان­شناسی مثبت نوعی از روان­شناسی است که هدف اصلی آن تمرکز کردن بر موضوعی فراتر از بیماری ها و ناتوانی­ها می­باشد. بر خلاف روش­های دیگر که بر مشکلات و نقاط ضعف تمرکز دارند این روش بر احساسات مثبت و زندگی با کیفیت متمرکز است. این تحقیق به منظور تعیین اثربخشی مداخله­آموزش مثبت­نگر بر شادکامی، افسردگی، رضایت تحصیلی و  پیشرفت تحصیلی انجام گرفت.روش کار: این پژوهش بالینی بر روی دانش آموزان دختر در دوره متوسطه شهرستان شاهرود در سال تحصیلی 94-95 اجرا شده است. گروه آزمون (15 نفر) و گروه شاهد (15 نفر) از دو مدرسه دخترانه این شهرستان به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و با روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه آزمون 14 جلسه تحت آموزش مثبت­­نگر قرار گرفتند. بعد از مداخله، هر دو گروه پرسشنامه های شادکامی آکسفورد­، افسردگی بک، رضایت تحصیلی هوبنر را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل واریانس چند متغیری آزمون شدند.یافته­ها: مداخله مثبت نگر بر شادکامی (005/0=p )، افسردگی (037/0=p ) و پیشرفت تحصیلی (031/0=p )به طور معنادار اثر داشت، ولی بر رضایت تحصیلی اثر معنادار نداشت (058/0=p ). نتیجه­گیری : مداخله مثبت نگر راهکار مناسبی برای افزایش شادکامی و پیشرفت تحصیلی و کاهش افسردگی در دانش آموزان است.  %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_14821_e636245319559f0a3df9ba7193250386.pdf