%0 Journal Article %T بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان دختر دبیرستانی %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A عبدالمالکی, بهاره %A پیمان, نوشین %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 21 %N 3 %P 147-152 %! بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودتنظیمی بر کاهش اضطراب دانش‌آموزان دختر دبیرستانی %K اضطراب %K خودتنظیمی %K سلامت روان %K دانش‌آموزان %R 10.22038/jfmh.2019.14254 %X مقدمه: اختلالات روانی مشکلات زیادی را در جوامع امروزی بخصوص در گروه سنی مدرسه ایجاد کرده­است. متاسفانه در اکثر نقاط جهان سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مورد توجه قرار نمی­گیرد.  بنابراین، این پژوهش با هدف بالا بردن سطح آگاهی دانش­آموزان در ارتباط با کاهش اضطراب آنها و بهبود سلامت روان با استفاده از مدل خودتنظیمی انجام شده­است.روش کار: در این کارآزمایی بالینی 103 نفر از دانش­آموزان دختر مقطع دهم (47نفر گروه کنترل و56نفر گروه مداخله) انتخاب شدند. پرسشنامه­های سلامت روان (GHQ-28)، اضطراب بک و راهبردهای آموزشی خودتنظیمی ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. در نهایت داده­های مربوط به پیش­آزمون، بلافاصله و سه ماه پس از آزمون وارد نرم­افزار SPSS-24 شد وتحلیل داده­ها انجام­گرفت.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات اضطراب و سلامت روان در قبل، بلافاصله و سه­ماه پس از مداخله در دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود(p-value=0.05). تنها همبستگی با متغیر اضطراب، جزء انگیزشی با ضریب29/0- ، همچنین همبستگی مثبت موجود با متغیر سلامت روان، متغیر اضطراب با ضریب 5/0 و همبستگی منفی را متغیر انگیزشی با ضریب 21/0- داشته است.نتیجه گیری: باتوجه به یافته­های بدست آمده، آموزش می­تواند بر بهبود سلامت روان و کاهش اضطراب دانش­آموزان دختر تاثیرگذار باشد. در نتیجه یادگیری خودتنظیمی می­تواند برای عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش­آموزان مفید باشد. %U https://jfmh.mums.ac.ir/article_14254_a594a1c0c22ed40879645c5cba3599b0.pdf