%0 Journal Article %T بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی %J مجله اصول بهداشت روانی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 1028-6918 %A فولادچنگ, محبوبه %D 2009 %\ 12/22/2009 %V 11 %N 44 %P 43-334 %! بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی %K جنسیت %K خودکارآمدی %K شغل %R 10.22038/jfmh.2009.1217 %X شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفه‌ای است.  این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسه‌ی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شده‌است. روش‌کار: این مطالعه علی‌مقایسه‌ای بر روی دانش‌آموزان دبیرستانی استان فارس انجام‌شد. شرکت‌کنندگان شامل 1833 دانش‌آموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخاب‌شدند. تمامی شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌ی خودکارآمدی شغلی را تکمیل‌کردند. پایایی و روایی ابزار ‌‌با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسی‌شد و به منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یکسویه استفاده‌شد. یافته‌ها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0