per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
192
199
10.22038/jfmh.2014.3275
3275
Research Paper
پروفایل شخصیتی بیماران وابسته به مت آمفتامین بر اساس آزمون رورشاخ
The projective responses of substance dependants in Rorschach test
نگین انباری میبدی
1
سیاوش طالع پسند
stalepasand@gmail.com
2
اسحق رحیمیان بوگر
i_rahimian@semnan.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
مقدمه: مطالعه در مورد ویژگیهای شخصیتی و سبک عاطفی افراد سوءمصرفکنندهی مواد، اطلاعاتی در مورد عوامل زیربنایی و تداومدهندهی رفتار اعتیاد، به دست میدهد. با توجه به رشد چشمگیر مصرف مواد محرک به ویژه متآمفتامین در سالهای اخیر، مطالعهی حاضر با هدف بررسی پاسخهای فرافکن گروه وابسته به متآمفتامین در آزمون رورشاخ انجام شد. روشکار: این مطالعهی مقطعی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس در سال 91-1390 در 40 مرد وابسته به متآمفتامین در کمپهای ترک اعتیاد یاران، امید، نوین، امید رهایی و نجات و 40 نفر گروه شاهد در شهرستان یزد انجام شد. دو گروه از نظر سن و جنس همتا و از نظر تحصیلات، همگن شده بودند. آزمون رورشاخ در شرکتکنندگان اجرا شد. اعتبار بین نمرهگذاران از طریق همبستگی بین دو نمرهگذار مستقل به دست آمد. دادهها با مدل رگرسیون لجستیک و با نرم افزار spssv19 تحلیل شدند. یافتهها: پاسخهای منفی انسانی و پاسخهای رنگ– شکل در آزمون رورشاخ، قادرند به طور معنیداری (05/0P<) افراد وابسته به متآمفتامین را از گروه شاهد تفکیک نمایند. با یک مدل رگرسیون لجستیک، 70 درصد افراد به درستی طبقهبندی شدند. نتیجهگیری: فراوانی پاسخهای فرافکن منفی انسانی در گروه وابسته به متآمفتامین نشان میدهد که این گروه به علت شخصیت خودشیفته، تا حدی در مورد کمال شخصی نامطمئن بودند و تمایل داشتند با حالت تدافعی موقعیتهایی را که با ارزش خود چالشانگیز مییابند، خنثی یا کنترل نمایند. همچنین کاهش پاسخهای رنگ- شکل شاخصی از پیشرفت درمان صورت گرفته در کمپ ترک اعتیاد، در گروه وابسته به متآمفتامین است.
Introduction: Study on the characteristics and emotional style of abusing people gives the information about the addiction fundamental factors of and what perpetuates the addictive behavior. Due to Impressive growth of stimulants, particularly methamphetamine, in our country in recent years, this study aimed to evaluate the projection responses related to methamphetamine group in the Rorschach test. Materials and Methods: This cross-sectional study performed in 90-91 using availability sampling method in 40 methamphetamine-dependent men in Yaran, Omid, Novin, Omid-e-Rahaee and Nejat Camp and 40 people in control group in Yazd. Two groups were matched in age and gender and educational level were equal. The Rorschach test was performed on all participants. Credibility among investors score obtained. Data were analyzed using with SPSSV19 and logistic regression models. Results: The findings suggest that Human negative responses and color-shape responses in Rorschach test were able to separate significantly (P<0.05) methamphetamine-dependent people and control group. With a logistic regression model, 70% of people were correctly classified. Conclusion: Negative projection of human responses In methamphetamine-dependent group indicate that methamphetamine-dependent group were somewhat uncertain about the personal perfection due to having narcissistic personality, and tended to neutralize or control defensively positions that find challengeable with their valuable. Also reduce of responses with color-shape content shows improvement in treatment in methamphetamine-dependent group.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3275_b115ccc15cdb74ed5c774fa439adda4c.pdf
آزمون رورشاخ
پاسخ
فرافکن
مت آمفتامین
وابستگی
Dependency
Projection
response
Rorschach test
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
200
212
10.22038/jfmh.2014.3276
3276
Research Paper
ترکیب ابعاد دلبستگی همسران و رضایت زناشویی زوجین
Composition of spouses’ attachment dimensions on marital satisfaction
پریسا نیلفروشان
nilfo@yahoo.com
1
علی نویدیان
alinavidian@gmail.com
2
استادیار گروه مشاوره، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان
دانشیار مرکز تحقیقات سلامت بارداری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
مقدمه: نظریهی دلبستگی بزرگسالان، نظریهی مهمی برای روابط همسران و رضایت زناشویی آنان است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رضایت زناشویی همسران با توجه به ابعاد اضطراب و اجتناب دلبستگی آنان بود. روشکار: جامعهی آماری این پژوهش همبستگی، زوجهای شهر اصفهان در سال 1391 بودند که در همایشهای خانوادگی و برنامههای آموزشی و تربیتی فرهنگسراهای این شهر شرکت نموده و حداقل یک سال از ازدواج آنها گذشته و در یک سال اخیر با رویدادهای تنشزا در زندگی مشترک مواجه نشده بودند. 242 زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از شاخص رضایت زناشویی (CSI) و پرسشنامهی تجدید نظر شدهی تجارب در روابط نزدیک (ECR-R) استفاده شد. دادهها با استفاده از SPSS-18 و به کمک تحلیل خوشهای، تحلیل واریانس تکمتغیره و چندمتغیره و مدل معادلهی ساختاری تحلیل شد. یافتهها: از نظر رضایت زناشویی هر دو همسر، چهار گروه همسران زن ناراضی، همسران درمانده، همسران راضی، و همسران سرزنده مشخص شدند که از نظر رضایت زناشویی زن و شوهر با یکدیگر تفاوت معنیدار داشتند (001/0>P). همچنین گروههای چهارگانهی همسران از نظر اضطراب (001/0>P) و اجتناب (001/0>P) دلبستگی زن و شوهر با یکدیگر تفاوت معنیداری داشتند. بررسی بر اساس مدل وابستگی متقابل خود-شریک، اثر خود و اثر همسر بر رضایت زناشویی زن و شوهر، مشخص نمود که هم در زن و هم در شوهر، ابعاد دلبستگی، رضایت زناشویی را کاهش میدهد (05/0>P). همچنین اجتناب دلبستگی همسر بر کاهش رضایت زناشویی فرد، تاثیر دارد (01/0>P). نتیجهگیری: بر اساس سبک دلبستگی همسران میتوان رضایت زناشویی آنها را پیشبینی نمود. همچنین رضایت زناشویی تحت تاثیر سیستم دلبستگی خود و همسر است.
Introduction: Adult attachment theory is a determinant and important theory in marital relationships and marital satisfaction. The main purpose of this research was to study the marital satisfaction in regard to spouses’ anxiety and avoidance attachment. Materials and Methods: This research is a correlation one. The study population of this research was Isfahanian couples (2011) who were married at least more than one year and had no stressful events in their life up to the time of the study. 242 couples were selected through available method sampling. In this research, the Marital Satisfaction Index (CSI) and the Experiences in Close Relationships-Revised Questionnaire (ECR-R) were used for collecting data. The data was analyzed by SPSS-18 and using cluster analysis, ANOVA, MANOVA, and SEM. Results: With regard to both spouses’ marital satisfaction, four groups were identified: unsatisfied wife, devitalized spouses, satisfied spouses, and vitalized spouses. These groups were different in wife’s and husband’s marital satisfaction significantly (P<0.001). In addition these groups were different in wife’s and husband’s anxiety (P< 0.001) and avoidance (P<0.001) attachment significantly. The self and partner effect on wife’s and husband’s marital satisfaction were studied based on actor-partner interdependence model. The results showed that in both wife and husband, attachment dimensions reduced the marital satisfaction (P<0.05). Also the partner’s avoidance attachment reduced the marital satisfaction (P<0.01). Conclusion: Marital satisfaction could predict based on spouses’ attachment style. Marital satisfaction is affected by self and partner attachment system.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3276_2c816dc03856519cbe136243d857783a.pdf
اجتناب
اضطراب
دلبستگی
رضایت زناشویی
Anxiety
attachment
Avoidance
Marital satisfaction
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
213
221
10.22038/jfmh.2014.3537
3537
Research Paper
اثربخشی آموزش گروهی به شیوه ی عقلانی–هیجانی–رفتاری بر کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی نوجوانان خوابگاهی پسر
Effectiveness of group rational-emotive-behavior education on reducing identity crisis and increasing happiness among male adolescents in boarding school dormitory
فاطمه محرری
mohararifi@mums.ac.ir
1
مهدی فکور زیبا
2
نگار اصغری پور
asgharipurn@mums.ac.ir
3
دانشیار گروه روان پزشکی کودک و نوجوان، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام
استادیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مقدمه: دورهی نوجوانی، مرحلهی مهم رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار میرود. بحران هویت در این دوره میتواند موجب مشکلات روانی در نوجوانان گردد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیرآموزش گروهی به شیوهی عقلانی هیجانی-رفتاری بر کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی دانشآموزان نوجوان خوابگاههایشبانهروزی میباشد. روشکار: جامعهی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام دانشآموزان نوجوان پسر خوابگاهی در شهرستان تربت حیدریه در فاصلهی زمانی سال تحصیلی 1391-1390 بودند. نمونه شامل 24 نفراز دانشآموزان نوجوان بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (12 نفر) و شاهد (12 نفر) قرار داده شدند.گروه آزمون، درمان عقلانی هیجانی-رفتاری را به مدت نه جلسهی 90 دقیقهای دریافت کرد و گروه شاهد، 8 جلسه آموزشمهارتهای زندگی را دریافت نمود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی شادکامی آکسفورد و پرسشنامهی هویت شخصی احمدی میباشد. دادهها با استفاده از آزمون تی مستقل و نرمافزار SPSS نسخهی 12 تحلیل گردید. یافتهها: آموزش گروهی به شیوهی عقلانی-هیجانی-رفتاری در مقایسه با گروه شاهد به گونهای معنیدار به کاهش بحران هویت (002/0=P) وافزایش شادکامی (001/0=P) منجر میشود. نتیجهگیری: به نظر میرسد مولفههای آموزش گروهی با رویکرد عقلانی هیجانی-رفتاری مانند شناسایی و چالش با افکار غیر منطقی میتواند موجب کاهش بحران هویت و افزایش شادکامی شود.
Introduction: Adolescent stage is important step for mental and social development. Identity crisis in this stage can lead to psychological problems in adolescents. The aim of present study is effectiveness of group education in rational, emotional and behavioral method on reducing identity crisis and increasing happiness among the male adolescents in boarding school dormitory. Materials and Methods: In this semi-experimental study with pre test and post test design, statistical population of was all of male adolescents in dormitory school in Torbat-e-Heidariyeh city during 2011-2012. The sample included 24 students that were chosen by convenient sampling method, and were randomly allocated in two groups: experimental (12 persons) or control group (12 persons). The experimental group received rational, emotional, behavioral education during 9 sessions (every session about 90 minutes) and the control group received life skills education during 8 sessions. Data were collected by happiness oxford questionnaire and Ahmadie,s personal identity questionnaire. To analyze data T test for independent groups and SPSS version 12 were used. Results: The results showed that group education with rational emotional-behavioral method causes a significant decrease in identity crisis (P=0.002) and significant increase in happiness (P=0.001). Conclusion: It seems that the elements of rational-emotional-behavior education enable students to identify and depute with irrational believes and as a result, provide an opportunity for decreasing identity crisis and increasing happiness. Thus, couples, relationship may improve over the course of the treatment.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3537_74b6ff9b98e7c5e22f66d5268e75bbc3.pdf
آموزش
هیجان
رفتار
شادکامی
بحران هویت
Behavior
Education
Emotion
Happiness
Identity crisis
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
222
232
10.22038/jfmh.2014.3546
3546
Research Paper
بررسی رابطه ی منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهت گیری مذهبی با رفتار مطلوب انضباطی
Investigation the relationship of locus of control, personality traits, self-esteem and religiosity orientation with discipline desired behavior
محمدرضا صفاریان
reza.saffarian@yahoo.com
1
جمال عاشوری
jamal_ashoori@yahoo.com
2
مربی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، گروه روانشناسی، مشهد، ایران
دانشجوی دکترای روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ورامین-پیشوا، باشگاه پژوهشگران جوان، ورامین، ایران
مقدمه: سازههای روانشناختی مانند منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهتگیری مذهبی در ایجاد رفتار مطلوب انضباطی نقش مهمی دارند. این پژوهش با هدف بررسی روابط میان منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس و جهتگیری مذهبی با رفتار مطلوب انضباطی انجام شد. روشکار: این مطالعهی توصیفی–تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری شامل دانشجویان رشتههای زبان انگلیسی، آموزش ابتدایی و مطالعات خانوادهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در سال تحصیلی 93-1392 بودند. 200 دانشجو (134 دختر و 66 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. آنها پرسشنامههای منبع کنترل، صفات شخصیت، عزت نفس، جهتگیری مذهبی و رفتار مطلوب انضباطی را تکمیل کردند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 19 و روش رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: میان منبع کنترل درونی، پذیرش، سازگاری، وظیفهشناسی، عزت نفس، جهتگیری مذهبی درونی در سطح (01/0P<) و برونگرایی در سطح (05/0P<) با رفتار مطلوب انضباطی، رابطهی مثبت و معنادار و میان روانرنجورخویی در سطح (05/0P<) با رفتار مطلوب انضباطی، رابطهی منفی و معنادار وجود داشت. وظیفهشناسی، عزت نفس، روانرنجورخویی و جهتگیری مذهبی درونی در یک مدل پیشبین توانستند 46 درصد از واریانس رفتار مطلوب انضباطی را پیشبینی کنند و نیز سهم وظیفهشناسی در پیشبینی رفتار مطلوب انضباطی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجهگیری: مهمترین پیشبینیکنندههای رفتار مطلوب انضباطی، وظیفهشناسی، عزت نفس، روانرنجورخویی و جهتگیری مذهبی درونی بودند. برای افزایش رفتار مطلوب انضباطی نخست باید به آموزش وظیفهشناسی و عزت نفس پرداخت، سپس برای کاهش روانرنجورخویی راهکارهایی ارایه کرد و در نهایت به آموزش جهتگیری مذهبی درونی اقدام کرد.
Introduction: Psychological constructs such as locus of control, personality traits, self-esteem and religiosity orientation play an important role in creating discipline desired behavior. This research aimed to investigate the relationship between locus of control, personality trait, self-esteem and religiosity with discipline desired behavior. Materials and Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population includes all students in English language, elementary education and family study of Islamic Azad University of Mashhad unit in 2013-14 academic years. For this research, 200 students (134 girls and 66 boys) were selected using stratifies randomly sampling. All of them completed the questionnaires of locus of control, personality trait, self-esteem, religiosity and discipline desired behavior. The data were analyzed with using the SPSS-19 software and by method of step wise regression. Results: The findings showed a positive and significant relationship between internal locus of control, openness, Agreeableness, conscientiousness, self-esteem, internal religiosity in level (P<0.01) and extroversion in level (P<0.05) with discipline desired behavior and a negative and significant relationship between neuroticism in level (P<0.05) with discipline desired behavior. Conscientiousness, self-esteem, neuroticism and internal religiosity in one predicted model predicted 46 percent of variance of discipline desired behavior and also share of conscientiousness in prediction discipline desired behavior was over of other variables. Conclusion: The most important predictor of discipline desired behavior was conscientiousness, self-esteem, neuroticism and internal religiosity. So in order to increase discipline desired behavior, the first is to teach conscientiousness and self-esteem, then offer ways for reduce conscientiousness and finally teach internal religiosity.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3546_ab6e2c9fc069c0fb1ceeafd4ffc9d32a.pdf
Behavior
Discipline
Locus of control
Orientation
Personality traits
Religion
Self-Esteem
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
233
243
10.22038/jfmh.2014.3547
3547
Research Paper
نقش ویژگیهای شخصیتی در ملاکهای انتخاب همسر
The role of personality characteristics in mate selection criteria
هاشم جبرائیلی
h.jebraeili@yahoo.com
1
علی زاده محمدی
da.zadeh@gmail.com
2
محمود حیدری
3
مجتبی حبیبی
mo_habibi@mail.sbu.ac.ir
4
دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران
دانشیار گروه روان شناسی بالینی، پژوهشکده ی خانواده ی دانشگاه شهید بهشتی، تهران
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
استادیار گروه روان شناسی سلامت، پژوهشکده ی خانواده ی دانشگاه شهید بهشتی، تهران
مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی همسرگزینی به عنوان سنگ بنای اولیهی تشکیل خانواده و اهمیت ملاکهای این انتخاب بر روی موفقیت یا شکست بعدی در زندگی زناشویی، پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با ملاکهای انتخاب همسر را هدف خود قرار داده است. روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی تحلیلی-مقطعی شامل تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی91-1390 بودند. از میان این جامعه، 375 نفر (168 پسر و 207 دختر) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای شخصیت نئو و ملاکهای انتخاب همسر باس، ارزیابی گردیدند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 و روشهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بین تعدادی از ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی (01/0>P)، گشودگی به تجربه (01/0>P) و وظیفهشناسی با ترجیح عوامل انتخاب همسر، رابطهی معنیداری وجود داشت (01/0>P) و این ویژگیها سهم معنیداری در پیشبینی عوامل انتخاب همسر داشتند. نتیجهگیری: اگر چه ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در پیش بینی ملاکهای انتخاب همسر دارند، ولی به نظر میرسد که توان پیش بینی زمانی میتواند بیشتر باشد که فرد واقعا قصد ازدواج داشته باشد و به طور جدی در فرایند انتخاب همسر درگیر شود.
Introduction: Given the importance of invetigating mate selection as the cornerstone of family forming and the importance of the criteria of this selection on subsequent success or failure in Married life, the present study aims invetigating the relationship between personality characteristicswith mate selection criteria. Materials and Methods: The kind of present study is analytic-cross sectional. Statistical population consists of all students of Shahid Beheshti University of Tehran that were enrolled in second semester of the academic year of 2011-12. Among this population, 375 persons (168 mal and 207 female) were selected through available sampling and were assessed employing NEO Personality Questionnaire and Buss’ questionnaire of mate selection criteria. The data of research was analyzed by SPSS software 16 and using Spearman and Pearson correlation and multiple regression analysis. Results: There was a significant relationship between some of personality characteristics including of extraversion (P<0.01), openness to experience (P<0.01), and conscientious (P<0.01) with mate selection factors and these characteristics had significant effect in predicting of mate selection factors. Conclusion: Although the personality characteristics have important role in predicting of mate selection criteria, but seen that power of prediction when can be more that the person truly want to be married and he seriously engaged in the process of mate selection.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3547_e2042aeb5c846b68cd035a6943991f19.pdf
ازدواج
جنسیت
شخصیتی
Gender
Marriage
Personality
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
244
251
10.22038/jfmh.2014.3548
3548
Brief Report
بررسی ویژگی های شخصیتی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان با گروه عادی
Comparing the personal characteristics of women suffering from postnatal depression with a control group
حمیدرضا میرشکاری
e.g.nimrooz@gmail.com
1
محمدرضا هرمزی
ثe.g,nimrooz@gmail.com
2
محمدرضا سراوانی
msaravani@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
روان پزشک، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دکترای روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
افسردگی پس از زایمان، سندرمی است که ترکیبی از ناخوشیهای جسمی، روانی و تغییرات رفتاری که برخی از زنان پس از تولد فرزند آن را تجربه میکنند. هدف پژوهش حاضر، مقایسهی ویژگیهای شخصیتی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان با گروه عادی (فاقد افسردگی پس از زایمان) میباشد. در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 150 نفر (99 نفر در گروه فاقد افسردگی پس اززایمان و 51 نفردرگروه افسردهی پس از زایمان) از مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهر زاهدان درسال 92-1391 بر اساس نمونهگیری خوشهای تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامهی افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت نئو بود. برای تحلیل دادهها ازآزمون تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSSنسخهی 18 استفاده گردید. بین میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در دو گروه زنان افسردهی پس از زایمان و گروه عادی در شاخصهای روانآزردهگرایی، برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بودن، تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات دو گروه وجود داشت (001/0=P) ولی درشاخص گشودگی تفاوت، معنیدارنبود (654/0=P). برنامههای حمایتی و آموزشی در طی دورهی قبل و بعد از زایمان، برای مادر و اطرافیان در جلوگیری از مشکلات شخصیتی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، ضروری است.
Postpartum depression is a syndrome, a combination of physical illness, mental and behavioral changes that some women do experience after childbirth. We aimed to compare the characteristics of women with postpartum depression with normal (non-depressed) patients. In this descriptive-cross sectional study, 150 (99 non depressed and 51 patients with post-natal depression) referred to health centers in Zahedan in 2012-13 based on random sampling were examined. The survey instrument included three demographic questions (demographic), Edinburgh Postnatal Depression Scale and the NEO-Five Factor Inventory. Data analyzed by independent t-test and Pearson correlation coefficient SPSS software version 18. The results showed that the mean scores of personality characteristics in depressed women postpartum and normal indices of Neuroticism, extraversion, conscientiousness, agreement and there was no significant difference between the mean scores of the two groups (P=0.001) but the openness index difference was not significant (P=0.654). The results need support and education programs in the period before and after childbirth for mothers and others to prevent postpartum depressive symptoms in women with personality disorders can be justified
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3548_5d6b493057eb17bb753e27c5d355d120.pdf
افسردگی پس از زایمان
شخصیت
ویژگی ها
Characteristics
Personality
Postpartum Depression
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
252
260
10.22038/jfmh.2014.3552
3552
Brief Report
اعتبار و پایایی مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان 6 تا 12 سال
Validity and reliability of drawing vitality scale in children between 6-12 years old
منیژه فیروزی
manijeh_firoozi@hotmail.com
1
اسحق رحیمیان بوگر
i_rahiman@semnan.ac.ir
2
روان شناس سلامت، دانشگاه تهران
روان شناس سلامت، استادیار دانشگاه سمنان
مقدمه: سرزندگی به عنوان احساس اشتیاق، طراوت و سرشار بودن از انرژی، شناخته شده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار آزمون ترسیمی سرزندگی کودکان بود. روشکار: این مطالعه از نوع سنجش روایی پیشبین با روش بازآزمایی انجام گردید. نمونهی پژوهش شامل 281 (54%) دختر و 239 (46%) پسر بین 6 تا 12 سال از مدارس شهر تهران و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند. این مقیاس در سه مرحله ساخته و ویژگیهای روانسنجی آن مورد مطالعه قرار گرفت. سطح اول شامل تحلیل کیفی ترسیم کودکان، مصاحبه و ساخت مقیاس بود. در سطح دوم، روایی محتوایی مقیاس محاسبه شد. سپس در سطح سوم، پایایی بازآزمایی مقیاس آزمون ترسیمی سرزندگی (نتایج دو بار اجرای آزمون) بررسی گردید. یافتهها: نتایج پایایی بازآزمایی مقیاس، معنیدار به دست آمد (83/0=r و 001/0P<). ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی همسانی درونی 89/0 شد. اعتبار مقیاس ترسیمی سرزندگی کودکان با استفاده از تشخیص چهرهها به عنوان مقیاس تصویری (93/0=r و 001/0P<)، مقیاس کوتاه افسردگی-شادی کودکان به عنوان مقیاس قلم و کاغذی (72/0=r و 05/0P<)، ارزیابی معلم (91/0=r و 001/0P<) و نمرهی ورزش به عنوان مقیاس رفتاری (95/0=r و 001/0P<) محاسبه گردید. نتیجهگیری: نتایج پژوهش با یافتههای پیشین در مورد نشانگرهای هیجانی در ترسیم کودکان همخوانی داشت. این ابزار میتواند برای ارزیابی بالینی و کاربرد در حوزهی روانشناسی سلامت کودکان، کارآمدی خوبی داشته باشد.
Introduction: Vitality is recognized as desire to feel refreshing, vibrant and full of energy.The main purpose of this study was evaluation of the reliability and validity of children’s drawing Test to assessment of vitality. Materials and Methods: Subjects were selected from children between 6 to 12 years. This scale formed in the three-steps and was studied its psychometric properties. The first stage concluded qualitative analysis of children’s drawings. In the second stage, the content validity was calculated. Then on the third stage, test-retest of scale was examined. Results: Cronbach’s alpha coefficient for internal consistency obtained respectively 0.89. Validity of vitality test was measured by Face recognition as a visual scale, short scale for assessment depression, children's depression-happiness scale, sports scores and teacher evaluations. The results of internal consistency of test statistically obtained significant (r=0.83 and P<0.001). Pearson correlation coefficient displayed a significant relation between the vitality test and other scales. Conclusion: The previous findings about emotional indicators in children’s drawing confirm the result of present study. This instrument would be a good efficiency to the clinical evaluation and child health psychology intervention.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3552_d70823d44a037393222480b070eddc64.pdf
اعتبار
پایایی
ترسیم
سرزندگی
کودک
Child
Drawing
Reliability
Validity
Vitality
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2014-09-23
16
63
261
271
10.22038/jfmh.2014.3554
3554
Research Paper
اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان بر علایم افسردگی
The effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on depression symptoms
نادیا شاملو
1
مرتضی مدرس غروی
modaresmg@gmail.com
2
نگار اصغری پور
asgharipurn@mums.ac.ir
3
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مقدمه: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی با رشد روزافزون است. با توجه به نقش تنظیم هیجان در مشکلات روانشناختی و از جمله افسردگی، مطالعهی حاضر، اثر رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر آموزش تنظیم هیجان را بر علایم افسردگی مراجعهکنندگان به یکی از کلینیکهای روانشناسی بررسی نموده است. روشکار: این کارآزمایی بالینی با جامعهی آماری شامل تمام مراجعان به یکی از کلینیکهای روانشناسی شهر مشهد از بهمن 1391 تا فروردین 1392 با روش نمونهگیری در دسترس انجام گرفته است. معیار ورود دریافت نمرهی 20 و بالاتر در پرسشنامهی افسردگی بک و معیار خروج شامل دریافت مداخلهی دیگر، اعم از دارودرمانی و رواندرمانی در زمینهی افسردگی در زمان اجرای پژوهش بود. تعداد 30 نفر، به طور تصادفی و تعداد برابر در گروه آزمون (آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در 8 جلسه به صورت دو بار در هفته) و گروه شاهد، قرار گرفتند که با پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری یک ماهه بررسی شدند. ابزار بررسی، پرسشنامهی افسردگی بک و مقیاس دشواریهای هیجانی بود. برای تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تی تحت نرمافزار SPSS نسخهی 16 استفاده شد. یافتهها: گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنیداری در نشانههای افسردگی (01/0=P، 9/62=(28و1)F) و دشواریهای تنظیم هیجان (01/0=P، 9/15=(28و1)F) نشان دادند که در پیگیری یکماهه نیز حفظ شده بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی منجر به کاهش موثر و ماندگار نشانههای افسردگی و دشواریهای تنظیم هیجان میگردد.
Introduction: Depression is one of the most common psychological disorders with developmental growth. Considering to the role of emotional regulation in psychological disorders such as depression, this study aimed to assess the effectiveness of dialectical behavior therapy based on emotion regulation training on the depression symptoms among referred patients to a psychology clinic in Mashhad city. Materials and Methods: The population of this clinical trial including all persons who had referred to the one of the Mashhad psychology clinics from January to March 2013 and were selected by available sampling method. The inclusion criteria was receiving 20 or more scores in Beck Depression Inventory-II and the exclusion criteria included another intervention, including any medicine and psychotherapy during this project. 30 participants were divided randomly to experimental (dialectical behavior therapy based on emotion regulation trainingin 8 sessions, twice a week) and control group, equally. The tools of this study were BDI-II and Difficulties of Emotion Regulation Scale (DERS). Data were collected in three points (pre-test, post-test and one month follow-up) and then analyzed by repeated measurement-analysis of variance in SPSS software version 16. Results: It was indicated that, the experimental in comparison with the control group had significant decrease in depression symptoms (P=0.01, F(1,28)=62.9) and difficulties of emotion regulation (P=0.01, F(1,28)=15.9). The results were stable through one month.Conclusion: Dialectical behavior therapy based on emotion regulation training leaded to significant decrease in depression symptoms and difficulties of emotion regulation.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_3554_7356652f452862127ef76e7473e0f6e0.pdf
افسردگی
رفتاردرمانی دیالکتیکی
هیجان
Depression
Dialectical behavior therapy
Emotion