per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
73
266
10.22038/jfmh.2009.1130
1130
Research Paper
بررسی تاثیر روزه داری در ماه رمضان بر عزت نفس و سلامت روانی دانشجویان
Effect of Ramadan fasting on self-esteem and mental health of students
مریم جوانبخت
mjavanbakht@hotmail.com
1
استادیار گروه روان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
برخی مطالعات تاثیرات مثبت روزهداری را در بهبود وضعیت روانی افراد مطرح کردهاند. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی تاثیر روزه بر عزتنفس و سلامتروانی دانشجویان است.
روشکار: این مطالعه توصیفیمقایسهای بر روی 60 دانشجوی پزشکی به ظاهر سالم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد (38 زن و 22 مرد) که تصمیم به روزه داری در ماه رمضان 1386 را داشتند انجام شد. آزمودنیها در آغاز ماه رمضان توسط پرسشنامهی مشخصات فردی، پرسشنامهی عزتنفس کوپراسمیت و فهرست علامتی 90 گزینهای بازبینی شده (SCL-90-R) مورد ارزیابی قرار گرفتند. این افراد حداقل 21 روز در این ماه روزه گرفته و مجددا" در پایان ماه رمضان با دو پرسشنامهی کوپراسمیت و SCL-90-R بررسی شدند. دادههای پژوهش به کمک آزمونهای آماری تیزوجیو ویلکاکسون در نسخه ی 17 نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: پس از ماه رمضان عزتنفس آزمودنیها نسبت به آغاز ماه افزایش معنی داری یافت (001/0>P). بر اساس نتایج آزمون SCL-90-R آزمودنیها در ابعاد افسردگی (001/0>P)، روانپریشی (007/0>P)، اضطراب (001/0>P)، وسواس (001/0>P)، حساسیت بین فردی (001/0>P)، فوبی (022/0>P)، خصومت (001/0>P)، افکار پارانوئیدی (001/0>P) و مقیاس کلی علایم مرضی (001/0>P) کاهش معنی داری نشان دادند.
نتیجهگیری: روزهداری در ماه رمضان تاثیر قابل ملاحظهای در ارتقای عزتنفس و بهبود سلامتروانی دانشجویان دارد.
Some reports declare that Ramadan fasting has positive effects on mental health. This study was carried out to clarify Ramadan fasting effects on self-esteem and mental health of students.
Materials and Methods: This descriptive-comparative study was accomplished on 60 apparently healthy medical students of School of Medicine of Azad University, Mashhad Branch (38 female and 22 male) who had decided to have fasting in Ramadan in 2007. The samples fulfilled the demographic and Cooper-Smith self-esteem and Symptom Checklist -90 -Revised (SCL-90-R) questionnaires at the beginning of Ramadan month and after at least 21 days of fasting. Data were analyzed by using Wilcoxon and paired t test in SPSS version 17.
Results: In comparison with the beginning of Ramadan, students’ self-esteem increased after 21 days of fasting (P=0.001). Also some dimensions of SCL-90-R significantly diminished: depression (P=0.001), psychoticism (P=0.007), anxiety (P=0.001), obsession (P=0.001), interpersonal sensitivity (P=0.001), phobia (P=0.022), hostility (P=0.001), paranoid ideation (P=0.001) and global severity index (P=0.001).
Conclusion: Ramadan fasting improves self-esteem and mental health of students.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1130_02c282d5ce01cefc3a239e22701bb452.pdf
دانشجویان
روزه داری
سلامت روانی
عزت نفس
fasting
Mental health
Self-Esteem
university Students
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
81
274
10.22038/jfmh.2009.1131
1131
Research Paper
اعتبارسنجی پرسشنامه ی شخصیت خودشیفته (NPI-16) در جامعه ی ایرانی
Iranian validation of the narcissistic personality inventory-16
علی محمدزاده
ali.mohammadzadeh@gmail.com
1
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور تبریز
از آنجا که خودشیفتگی رویکردی تکبعدی دارد و استفاده از پرسش نامههای طولانی کاربرد بالینی و پژوهشی مناسبی ندارند، لذا معرفی پرسشنامههای کوتاه الزامی به نظر میرسد. پرسشنامهی شخصیت خودشیفته (NPI-16) ابزار خودسنجی کوتاهی برای سنجش ویژگیهای خودشیفتگی در گروههای غیربالینی میباشد. این پژوهش به منظور اعتبارسنجی این پرسشنامه در جمعیت ایرانی انجامشد.
روشکار: در این مطالعهی زمینهیابی مقطعی، 342 دانشجو در سال 1387 به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با پرسشنامهی شخصیت خودشیفته (NPI-16)، مقیاس شخصیت نئو(NEO) و مقیاس بالینی چندمحوری شخصیت خودشیفته میلون-2 (MCMI-II) مورد آزمون قرارگرفتند. روایی همزمان با اجرای همزمان مقیاس خودشیفتگی MCMI-II و روایی افتراقی از طریق توان تمایزگزاری پرسشنامه بین افراد با صفت برونگرایی بالا و توافق جویی پایین سنجیده شد. ضرایب پایایی از نوع بازآزمایی، تنصیفی و همسانی درونی گزارش شد.
یافتهها: ضریب همبستگی بین نمرات NPI-16 و MCMI-II برابر 77/ 0 و معنیدار بود (001/0=P).روایی افتراقی پرسشنامه اثبات شد (001/ 0=P). ضریب پایایی بازآزمایی ، ضریب همبستگی در تعیین پایایی تنصیفی و ضریب آلفای کرونباخ در سنجش همسانی درونی به ترتیب 84/ 0 (001/ 0=P)، 74/ 0 (001/ 0>P) و 79/0 (001/ 0>P) محاسبه شد.
نتیجهگیری: در جمعیت ایرانیNPI-16ابزار مناسب و کوتاهیبرای غربالگری در پژوهشهای مرتبط با خودشیفتگی میباشد
As narcissism has an one-dimensional approach, long questionnaires are not appropriate in clinical and research use, therefore it is necessary to use shortened questionnaires. The Narcissistic Personality Inventory-16 (NPI-16) is a short self report questionnaire for assessing narcissistic characteristics in non-clinical samples. This research was performed in order to validate this questionnaire in Iran.
Materials and Methods: In this cross sectional survey, 342 university students, selected in stratified sampling method, were assessed by Narcissistic Personality Inventory-16 (NPI-16), Neuroticism Extroversion Openness Inventory (NEO) and Millon Clinical Multiaxial Inventory-II (MCMI-II) in 2008. The concurrent validity was assessed through completing a simultaneous MCMI-II test, while the differential validity was assessed as the differential power of test between individuals who had high or low extroversion and high or low agreement characteristics. Retest, splitting and internal consistency coefficients were reported.
Results: There was a significant correlation between NPI-16 and MCMI-II scores (α=0.77, P<0.001). The reliability of NPI-16 was proved (P=0.001). Test retest consistency coefficient, splitting consistency coefficient and Cronbach alpha coefficient for internal consistency were estimated to be 0.84 (P=0.001), 0.74 (P<0.001) and 0.79 (P<0.001) respectively.
Conclusion: Based on the results, the NPI-16 is an appropriate instrument to screen narcissistic personality traits in Iranian population for pertaining researches
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1131_df897255cac94019daeed5afe16237a9.pdf
پایایی
خودشیفتگی
روایی
شخصیت
Narcissism
Personality
Reliability
Validity
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
91
282
10.22038/jfmh.2009.1169
1169
Research Paper
مقایسه ی تاثیر درمان شناختی رفتاری با رویکرد اسلامی و درمان شناختی رفتاری کلاسیک بر سلامت روانی همسران شهدا و جانبازان
Comparison of Islamic oriented and classical cognitive behavioral therapy on mental health of martyrs’ and veterans’ wives
عزیز ا... مجاهد
azizmojahed@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی درمان شناختیرفتاری مبتنی بر باورهای مذهبی در کاهش مشکلات روانشناختی همسران شهدا و جانبازان طراحی شد.
روشکار: در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور طی سالهای 88-1387 در شهر زاهدان، 60 نفر از همسران شهدا و جانبازان که در پرسشنامهی سلامت عمومی نمرهی غیرطبیعی کسب کرده بودند و علایم اضطراب و افسردگی آنان نیز از طریق مصاحبهی بالینی مورد تایید قرار گرفته بود، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه درمان شناختیرفتاری کلاسیک، گروه دوم 8 جلسه درمان شناختیرفتاری با رویکرد اسلامی وگروه سوم هیچ مداخلهای دریافت نکردند.پرسشنامههای سلامت عمومی و نگرشهای ناکارآمد در ابتدا و انتهای مداخله برای آزمودنیها تکمیل شد. نمرات آزمون با روش آماری ANCOVAتحلیل شدند.
یافتهها: تفاوت میان نمرات 3 گروه معنیدار بود (01/0>P). آزمون تعقیبی نشانداد که اگر چه هر دو گروه مورد درمان (شناختیرفتاری با رویکرد اسلامی و کلاسیک) نسبت به گروه شاهد بهبود معنیداری را نشان میدادند (01/0>P) اما بین دو گروه با مداخلات درمانی مختلف، تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که درمان شناختیرفتاری مبتنی بر رویکرد اسلامی اثری مشابه درمان شناختیرفتاری کلاسیک دارد.
The present study was planned to assess the effectiveness of cognitive behavioral therapy emphasized on religious believes to relieve psychological problems of wives of martyrs and veterans.
Materials and Methods: In a double-blind clinical trial in Zahedan city, south-eastern part of Iran during 2008-9, 60 individuals from wives of martyrs and veterans who had obtained abnormal General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) scores and their anxiety and depression had been proved through a clinical interview, were selected by accessible sampling method and randomly divided to three equal groups. The first, the second and the third groups received 8 sessions of classical cognitive-behavioral therapy, 8 sessions of Islamic oriented cognitive-behavioral therapy and no intervention respectively. The study instruments included GHQ-28 and Dysfunction Attitude Scale, which were executed for each subject at the baseline and after the interventions. The scores were analyzed using ANCOVA statistical method
Results: There were significant differences of scores between three groups (P<0.01). Although there were significant differences of improvement scores of two cases groups in comparison with control group (both with P<0.01), but there was no significant difference between scores of two cases groups (P>0.05).
Conclusion: The findings exhibited that cognitive-behavioral therapy emphasized on Islamic approach bears the same effects of classical behavioral therapy.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1169_d929c7707c67aa08465c11feda95a02c.pdf
جانبازان
درمان شناختی رفتاری
روان درمانی
سلامت روانی
شهدا
مذهب
Cognitive behavior therapy
Mental health
Psychotherapy
Religion
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
292
301
10.22038/jfmh.2009.1213
1213
Research Paper
اثربخشی تکنیک های هوشیاری فراگیر انفصالی و توجه برگردانی در میزان وسوسه مصرف مواد و احتمال لغزش در بیماران مرد وابسته به مواد مخدر
The efficacy of detached mindfulness and distraction techniques in craving and relapse rates in opiate dependent male subjects
عباس فیروزآبادی
ab.firoozabadi@gmail.com
1
مربی گروه مشاوره دانشگاه بجنورد
این پژوهش جهت بررسی اثربخشی تکنیکهای هوشیاری فراگیر انفصالی در برابر تکنیکهای توجهبرگردانی در کاهش وسوسه و میزان لغزش در بیماران مرد وابسته به مواد مخدر انجام شد.
روشکار: در این مطالعه تجربی تکموردی چندخطپایهای، 6 آزمودنی مرد وابسته به مواد مخدر بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از بین مراجعین سال 1386 مرکز درمان سوءمصرف مواد پارسیان در مشهد انتخاب شدند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و به ترتیب تکنیکهای هوشیاری فراگیر انفصالی یا تکنیکهای توجه برگردانی را دریافت نمودند. تمامی آزمودنیها مقیاس پیشبینی بازگشت را در ابتدای مطالعه، در طول درمان (جلسهی چهارم)، بعد از درمان (جلسهی هشتم) و مرحله پیگیری (5/1 ماه بعد از درمان) تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از نمودارها و میزان بهبود بالینی و مقایسه یافتههای بالینی برای مقایسه دو شیوهی مداخلهای متفاوت استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو روش در کاهش وسوسهی مصرف مواد و میزان لغزش در آزمودنیهای وابسته به مواد مخدر موثر بودهاند. تکنیکهای هوشیاری فراگیر انفصالی در مقایسه با تکنیکهای توجه برگردانی دارای اثربخشی بیشتری بودهاند (62% در مقابل39%).
نتیجهگیری: تکنیکهای هوشیاری فراگیر انفصالی احتمالا" نسبت به تکنیک های توجه برگردانی، اثربخشی بیشتری در کاهش وسوسه و میزان لغزش در افراد وابسته به مواد مخدر دارند.
This research was conducted to assess the effectiveness of detached mindfulness techniques versus distraction techniques to decrease the craving and the relapse rate in patients with substance dependent disorders.
Materials and Methods: In this multiple baseline experimental study, 6 male substance dependent subjects were selected based on the objective sampling method among clients of Parsian center for substance dependency treatment in 2005 in Mashhad, north-eastern part of Iran. The patients were randomly divided into two groups whom received detached mindfulness techniques or distraction techniques respectively. All subjects completed the relapse prediction scale (RPS) at the baseline, during the treatment (4th session), post-treatment (8th session) and at follow up stage (1.5 months after treatment). Some diagrams and clinical recovery rates were used to compare two different types of interventions.
Results: The results revealed that both methods were effective to decrease craving and relapse rate in substance dependent subjects. The detached mindfulness techniques were more effective than distraction techniques (%62 versus %39).
Conclusion: Detached mindfulness techniques, versus distraction techniques, are probably more effective to reduce craving and relapse rate in substance dependents.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1213_3c870669e4754c3a49dc57a4a288b55b.pdf
توجه
سوءمصرف مواد
لغزش
وسوسه
Attention
Craving
Relapse
substance abuse
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
11
302
10.22038/jfmh.2009.1214
1214
Research Paper
بررسی ارتباط خستگی مادر با افسردگی پس از زایمان
On the relationship between maternal fatigue and postpartum depression
پروین سالاری
salarip@mums.ac.ir
1
مدرس گروه مامایی دانشکده ی پرستاری و مامایی مشهد
افسردگی پس از زایمان ممکن است با خستگی در دوران بارداری و پس از زایمان مرتبط باشد. پژوهش حاضر جهت تعیین ارتباط خستگی مادر در دورهی حاملگی و پس از زایمان با افسردگی پس از زایمان انجام شد.
روشکار: در این مطالعهی همبستگی طولی، 60 خانم باردار با سن حاملگی 36 هفته و نمرهی آزمون ادینبورگ مساوی یا کمتر از 9 از مراجعین مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد در سالهای 87-1386 با نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. خستگی با چکلیست اصلاحشده علائم خستگی در هفته 36 و37 حاملگی و روزهای 5 و 14 بعد از زایمان و افسردگی پس از زایمان با آزمون افسردگی ادینبورگ و مصاحبه در روزهای 5 ، 14 و 28 پس از زایمان ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمونهای مجذور خی، فیشر، تحلیل واریانس با مقادیر تکراری، رگرسیون و همبستگی و با نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافتهها: همبستگی معنیداری بین خستگی در هفتهی 37 بارداری با افسردگی پس از زایمان در روز پنجم (651/0=r، 045/0P=)، چهاردهم (651/0=r، 045/0=P) و بیست و هشتم (000/1=r، 001/0=P) وجود داشت. همچنین بین خستگی در هفتهی 36 بارداری با افسردگی پس از زایمان در روز پنجم (000/1=r، 001/0=P) و خستگی در روز چهاردهم پس از زایمان با افسردگی در روز بیست و هشتم بعد از زایمان (000/1=r، 000/0=P) همبستگی وجود داشت.
نتیجهگیری: بروز علامت خستگی در هفتههای آخر حاملگی و دورهی پس از زایمان با وقوع افسردگی پس از زایمان ارتباط دارد. علامت خستگی در زنان باردار به عنوان عامل پیشبینیکننده افسردگی پس از زایمان باید مدنظر قرار داشته باشد.
: Postpartum depression may be related to pregnancy and postpartum fatigue. This research was accomplished to investigate the relationship between maternal fatigue in pregnancy and postpartum period with postpartum depression.
Materials and Methods: In this research, 60 women with 36 weeks of gestational age and Edinburgh scale score equal or less than 9, were selected through a multi-stages sampling method among the clients of health care centers in 2009 in Mashhad, north-eastern part of Iran. Fatigue was assessed by Modified Fatigue Symptom Checklist in 36-7 weeks of pregnancy, and 5 and 14 days of postpartum. Postpartum depression was evaluated by Edinburgh scale and interview at the postpartum days 5, 14 and 28. Data were analyzed by chi-square, fisher, variance analysis with repeated scores, correlation and regression tests using SPSS software.
Results: There were significant correlation between fatigue in the 37th week of pregnancy with postpartum depression in the 5th (r=0.651, P=0.045), 14th (r=0.651, P=0.045) and 28th day (r=1.000, P=0.000). Also there was a significant correlation between the fatigue in 36th week of pregnancy, and postpartum depression in 5th day (r=1.000, P=0.000) and also between the fatigue in 14th day of postpartum and postpartum depression in 28th day (r=1.000, P=0.000).
Conclusion: Expression of fatigue at the end of pregnancy and postpartum period is related to postpartum depression. Fatigue in pregnant women must be considered as a predicting factor of postpartum depression
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1214_7e83ae63d2da56b1aaad403246b41f13.pdf
افسردگی پس از زایمان
حاملگی
خستگی
زایمان
Fatigue
Postpartum Depression
Postpartum depression may be related to pregnancy and postpartum fatigue. This research was accomplished to investigate the relationship between maternal fatigue in pregnancy and postpartum period with postpartum depression
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
21
312
10.22038/jfmh.2009.1215
1215
Research Paper
مقایسه ی ترسیم خانواده جهت تحلیل روان شناختی کودکان در خانوادههای عادی و تک والدی
Family drawings for psychological analysis of children living in normal and single-parent families
عطا شاکریان
shakerian1345@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مشاوره- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، ایران
پژوهش حاضر جهت مقایسهی نتایج آزمون ترسیم خانواده در کودکان 5 تا 10 ساله در خانوادههای تکوالدی و عادی طراحی شد.
روشکار: این پژوهش توصیفی در بهار 1387در سنندج انجام گرفت. صد و شصت کودک 5 تا 10 ساله، شامل 60 کودک پیشدبستانی و 100 کودک دبستانی مورد مطالعه قرار گرفتند. هشتاد کودک از خانوادههای تکوالدی، به روش نمونهگیری سیستماتیک خوشهای و 80 کودک از خانوادههای عادی سنندجی بصورت تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها توسط آزمون ترسیم خانوادهی کرمن مورد سنجش قرار گرفتند. آنها در ترسیم نقاشی خانواده آزاد بودند. اطلاعات محرمانه باقی ماند و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمونهای مجذور خی، تی وابسته و کولموگروف اسمیرنوف مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: کودکان خانوادههای تکوالدی بیشتر از کودکان خانوادههای عادی در ترسیمهای خود واکنشهای عاطفی نسبت به خانواده از جمله حذف خود و اعضای بدن (001/0=P)، حذف یکی از والدین (001/0=P)، ترسیم والدین با فاصله (017/0=P) و تنوع رنگ کمتر (001/0= P) را بروز میدهند.
نتیجهگیری: کودکان خانوادههای تکوالدی در ترسیم خانواده خود واکنشهای عاطفی متفاوت با کودکان خانوادههای عادی نشان میدهند.
This study was planned to compare family drawings created by children aged 5 to 10 years living in single parent and normal families.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted in spring 2009 in Sanandaj city, western part of Iran. The study was performed on 160 children (60 preschool and 100 elementary school children) aged 5 to 10 years. Eighty single parent children were selected based on systematic cluster sampling. Also 80 Normal children were randomly selected among normal families in Sanandaj. Subjects were assessed by Corman family drawing test. The children were free in their family drawings. The information remained confidential and they were analyzed using the descriptive indices plus chisquare, t-dependent and Kolmogorov-Smirnov tests.
Results: Children who are grown in single-parent families, comparing to children of normal families, had more tendency to exhibit emotional reactions in their drawings, for instance eliminate themselves or some parts of their body (P=0.001), eliminate one of the parents (P=0.001), draw their parents separately (P=0.017) and use less variety of coloration (P=0.001).
Conclusion: Single parent children show some emotional reactions in their family drawings, different from drawings created by children with normal family.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1215_682d3b3c83a3c5bac2ee6c379c868e61.pdf
ترسیم
خانواده
خانواده تک والدی
کودکان
نقاشی
Drawing
Family
Single parent family
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
33
322
10.22038/jfmh.2009.1216
1216
Research Paper
مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار
Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children
حسین قمری گیوی
h_ghamarigivi@yahoo.com
1
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی
این پژوهش جهت مقایسهی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام شد.
روشکار: پژوهش مقایسهای حاضر بر روی تمامی دانشآموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل میکردند اجرا شد. شصت آزمودنی شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی، به شیوهی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامهی کانرز، آزمون قلبها و گلها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیلگردیدند.
یافتهها: نتایج تفاوت معنیداری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان دادند (00/0P<). کودکان دارای اختلال نقصتوجه بیشفعالی نسبت به کودکان دچار ناتوانی در یادگیری، نمرات بالاتری را در حافظهی فعال کسب کردند (05/ 0P<)، اما از نظر بازداری تفاوت معنیداری نداشتند (05 /0P>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینهی بازداری و حافظهی فعال نمرات کمتری کسبکردند (01/ 0P<).
نتیجهگیری: کودکانی که از ناتوانی در یادگیری رنج میبرند، در مقایسه با کودکان بهنجار و کودکان دارای اختلال نقصتوجه بیشفعالی، اختلال بیشتری در کارکردهای اجرایی دارند.
The present research was conducted to compare the executive functions among the children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), learning disability (LD) and normal children.
Materials and Methods: Samples of this comparative study were students of 3rd to 6th grades of normal elementary schools and schools for mentally disabled children in 2005 in Ardabil city, north western part of Iran. Sixty subjects (20 ADHD boys, 20 LD and 20 normal children) were selected by multi-stage cluster sampling method. Data gathering was done by Conners' questionnaire for ADHD, hearts and flowers test, Simons 1 and 2, visual search and Raven intelligence scales. The multiple analysis of variance (MANOVA) and least significant difference (LSD) post hoc tests were used to analyze data.
Results: The results revealed that there is a significant difference in executive functions among three groups (P<0.00). ADHD children obtained higher scores in working memory in comparison with LD group (P<0.05), but had not a significant difference in inhibition (P>0.05). Children of LD group obtained lower scores in both inhibition and working memory in comparison with normal group.
Conclusion: Children suffering from LD are more impaired in executive functions in comparison with normal and ADHD groups.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1216_3cbe4792accac023e45eb9c5c0e67091.pdf
اختلال نقص توجه بیش فعالی
کارکردهای اجرایی
کودک
ناتوانی در یادگیری
Attention deficit hyperactivity disorder
Child
Executive functions
Learning disability
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2009-12-22
11
44
43
334
10.22038/jfmh.2009.1217
1217
Research Paper
بررسی مقایسهای باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی
Comparison of career self-efficacy believes in high school female and male students
محبوبه فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
1
استادیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
شواهد موجود بیانگر نقش باورهای خودکارآمدی در انتخاب مشاغل و رشد حرفهای است. این باورها ممکن است در دو جنس متفاوت باشند. تحقیق حاضر با هدف مقایسهی باورهای خودکارآمدی شغلی دختران و پسران دبیرستانی انجام شدهاست.
روشکار: این مطالعه علیمقایسهای بر روی دانشآموزان دبیرستانی استان فارس انجامشد. شرکتکنندگان شامل 1833 دانشآموز دبیرستانی (1007 دختر و 826 پسر) به شیوهی نمونهگیری خوشهای از بین مناطق مختلف استان فارس انتخابشدند. تمامی شرکتکنندگان پرسشنامهی خودکارآمدی شغلی را تکمیلکردند. پایایی و روایی ابزار با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و روایی ملاکی بررسیشد و به منظور تحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکسویه استفادهشد.
یافتهها: دختران و پسران در خودکارآمدی تحصیلی مشاغل مردانه تفاوت معنیداری نداشتند (05/0<P)، درحالیکه دختران در مقایسه با پسران نمرات پایینتری در مورد باورهای خودکارآمدی انجام وظایف شغلهای مردانه کسبکردند (03/0= P). دختران در مقایسه با پسران نمرات بالاتری در مورد خودکارآمدی تحصیلی مشاغل زنانه (0001/0=P) و خودکارآمدی انجام وظایف شغلی زنانه (0001/0=P) کسبکردند.
نتیجهگیری: یافتهها لزوم فراهمسازی فرصتهای شغلی برای دختران و ارایهی راهکارهایی به منظور افزایش خودکارآمدی شغلی آنان را نشان میدهند.
The evidences indicate the influence of individuals' self-efficacy beliefs in career choice and development that may be different in males and females. This study was planned to compare career self-efficacy beliefs in high school male and female students.
Materials and Methods: This comparative study was performed in high school students of Fars province, south-western part of Iran. Participants included 1833 high school students (1007 females and 826 males), who were selected by cluster sampling method from different regions of Fars province. All participants completed Career Self-efficacy Scale. Cronbach alpha and criterion validity coefficients were used to examine reliability and validity. The one-way analysis of variance was used to analyze data.
Results: There was no significant difference between females and males in studying self-efficacy for male-dominated occupations (P>0.05), while females obtained lower scores in career task self-efficacy for male-dominated occupations (P<0.03). Females obtained higher scores in the studying self-efficacy (P<0.0001) and career task self-efficacy (P<0.0001) for female-dominated occupations.
Conclusion: Girls have lower career task self-efficacy beliefs in male-dominated occupations despite their equal studying self-efficacy with boys in this domain
https://jfmh.mums.ac.ir/article_1217_eab53e75d7907cff0a208094bb8f480e.pdf
جنسیت
خودکارآمدی
شغل
Job
Self-efficacy
Sex differences