per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
85
287
10.22038/jfmh.2013.876
876
Research Paper
رابطه ی بین سبک های مقابله ی اجتناب شناختی رفتاری و اختلال خوردن در دانشجویان دانشگاه
The relationship between cognitive-behavioral avoidance coping styles with eating disorder among university students
سودابه بساک نژاد
soodabeh_bassak@yahoo.com
1
فرزانه هومن
2
محمدعلی قاسمی نژاد
3
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده ی علوم تربیتی ، دانشگاه شهید چمران
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده ی علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده ی علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز
مقدمه: پژوهش حاضر جهت بررسی رابطهی سبکهای مقابلهای شناختیرفتاری و انواع اختلال خوردن در دانشجویان دانشگاه انجام شده است. روشکار: در این پژوهش توصیفی همبستگی، 200 نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در نیمسال اول 89-1388 از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. به منظور سنجش انواع سبکهای مقابلهی اجتنابی از مقیاس سبکهای مقابلهی اجتناب اجتماعیشناختی و برای سنجش اختلال خوردن از آزمون بازخورد اختلال خوردن استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با سطح معنیداری 05/0>P انجام شد. یافته ها: سبک مقابلهی اجتناب اجتماعیرفتاری با اختلال خوردن و زیرمقیاسهای آن یعنی رژیم غذایی (05/0>P)، پرخوری (01/0>P) و مهار دهانی (05/0>P) رابطهی مثبت معنیداری دارد. در این میان مقابلهی اجتناب رفتاری با مشکل پرخوری رابطهی مثبت معنیداری دارد. مقابلهی اجتناب اجتماعیشناختی با اختلال خوردن کلی (05/0>P) و دو زیرمقیاس مهار دهانی و پرخوری رابطه دارد (01/0>P) اما با رژیم غذایی رابطهی معنیداری نداشت. تحلیل رگرسیونی چندگانه نشان میدهد که از بین انواع سبکهای اجتنابی، سبک مقابلهی اجتناب اجتماعیرفتاری بهترین پیشبینیکنندهی انواع اختلال خوردن میباشد به طوری که اجتناب اجتماعیرفتاری میتواند 07/0 درصد واریانس خردهمقیاس رژیم غذایی،22 درصد واریانس پرخوری و 13 درصد واریانس مهار دهانی را تبیین کند. نتیجه گیری: مبتلایان به اختلال خوردن از انواع سبکهای مقابلهی اجتنابی برای رویارویی با فشارهای روانشناختی استفاده میکنند و اختلال خوردن نیز نوعی سبک رویارویی با مشکلات زندگی است. سبک مقابلهی اجتنابی اجتماعیرفتاری بهترین پیشبینیکنندهی اختلال خوردن محسوب می شود.
This research was designed to assess the relationship between cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorder among university students. Materials and Methods: In this descriptive- correlation study 200 students were randomly selected from various faculties of Shahid Chamran University in Ahwaz city. Cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorders were assessed by Cognitive-Behavioral Avoidance Scale (CBAS) and The Eating Attitudes Test (EAT), respectively. Pearson correlation and stepwise multiple regression analysis tests were used to analyze data (P<0.05). Results: There was a significant correlation between the general mean of cognitive-behavioral avoidance coping style and eating disorders (with 3 subscales dieting (P<0.05), bulimia (P<0.01) and oral control (P<0.05)). Also, there were significant correlation between behavioral avoidance coping style and bulimia but social-cognitive avoidance coping style were positively correlates with general eating disorders (P<0.05) and oral control and bulimia (P<0.01) but there were not significant correlation with dieting subscale. Multiple regression analysis showed that behavioral social avoidance coping style is the best predictor of eating disorders. This coping style can explain 0.07 percentage of dieting, 13 percentage of oral control and 22 percentage of bulimia. Conclusion: People who suffer from eating disorders, use some kind of avoidance coping strategies to reduce psychological stress and eating disorder may be one kind of coping with life problems. Behavioral-social avoidance coping is a best predictor of eating disorder.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_876_65c9640172659391b278ba5a22c2b730.pdf
اجتناب
اختلال خوردن
دانشجویان
رفتار
شناخت
مقابله
Avoidance
Behavior
Cognition
coping
Eating Disorder
Students
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
93
286
10.22038/jfmh.2012.887
887
Research Paper
ارتباط میزان فرسودگی در مراقبین بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون با وضعیت بالینی بیماران
Association between caregiver burn out and clinical state in persons with parkinson disease
نغمه مخبر
mokhbern@mums.ac.ir
1
محمودرضا آذرپژوه
2
نگار اصغری پور
asgharipourn@mums.ac.ir
3
دانشیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
دانشیار گروه مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
استادیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مطالعه ی حاضر با هدف بررسی میزان فرسودگی در مراقبین بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون و ارتباط آن با وضعیت بالینی بیماران انجام شده است. روشکار: در این مطالعهی همبستگی، 35 بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون مراجعهکننده به درمانگاه سرپایی نورولوژی بیمارستان قائم (عج) مشهد و مراقبین آنها در طی یک سال (90-1389) بررسی شدند. از مراقبین بیمار، پرسشنامهی بار بیماری و معیار ناراحتی مراقبین گرفته شد. آزمون معاینهی مختصر روانی برای بررسی وضعیت عمومی شناخت و مقیاس یکپارچهی درجهبندی بیماری پارکینسون برای بررسی سیر بیماری به کار رفت. همچنین برای بیماران از معیار درجهبندی هون و یار استفاده شد که معرف مرحلهی بیماری است. اطلاعات با نرمافزار SPSS تحلیل شد. برای بررسی متغیرهای جمعیتشناختی از جدول فراوانی و برای بررسی ارتباط بین فرسودگی مراقبین با وضعیت بالینی بیماران از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: بین بخش 2 و3 مقیاس یکپارچهی درجهبندی پارکینسون (فعالیتهای زندگی روزمره و عملکرد حرکتی) با فرسودگی مراقبین همبستگی مثبت معنیداری وجود داشت (01/0P<). بر اساس معیار درجهبندی هون و یار، ارتباط مثبت معنیداری بین مرحلهی بیماری با نمرهی فرسودگی مراقبین وجود داشت (01/0P<). همچنین بین وضعیت شناختی بیماران بر اساس نمرهی وضعیت روانی با نمرات پرسشنامههای بار بیماری و ناراحتی مراقبین ارتباط مثبت معنیداری یافت شد (01/0P<). نتیجه گیری: با توجه به ارتباط میان فرسودگی مراقبین بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون با وضعیت بالینی این بیماران، لزوم توجه بالینی بیشتر به سلامت جسمی و عاطفی مراقبان احساس میشود
: This study examined burnout in caregivers of patients with parkinson's disease and its relationship with clinical status of patients. Materials and Methods: 35 patients with parkinson's disease (during 1 year 2010-11) referring to neurology outpatient clinic of Ghaem Hospital in Mashhad and their caregivers were examined. Caregivers of patients completed Burden Inventory Zarit (ZBI) and Caregiver Distress Scale (CDS). Mini Mental Status Examination (MMSE) was used to check the general condition of cognitive status. Unified Parkinson Disease Rating scale (UPDRS) was used to study Parkinson's disease. It also was used for patients modified Hoehn and Yahr staging Scale that is representative of stage of the disease. The obtained data were statistically analyzed by SPSS software. Results: Results showed that between section 2 and 3 of UPDRS (activities of daily living and motor function) with burn out of caregivers is a significant positive correlation (P<0.01). According to Hoehn and Yahr rating criteria significant positive correlation was found between stage of disease with CDS and burden score (P<0.01). Also, between cognitive status of patients with MMSE and ZBI and CDS scores, significant positive correlation was found (P<0.01). Conclusion: Given the burn out among caregivers of patients with Parkinson's disease is associated with the clinical status of patients, more clinical attention to the emotional and physical health of caregivers is felt.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_887_bc2c8fc9723a5b491d2c92177ee720fd.pdf
بیماری پارکینسون
فرسودگی
مراقبین
Burn out
Caregivers
Parkinson's disease
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
294
301
10.22038/jfmh.2013.888
888
Research Paper
مقایسه ی سطح اضطراب در دانش آموزان دبیرستانی روستایی و شهری در مشهد
Comparison of anxiety levels in rural and urban high school students in Mashhad-Northeastern part of Iran
فاطمه بهدانی
1
دانشیار گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
تاثیر تغییرات سریع فرهنگیاجتماعی و افزایش اﺧﺘﻼﻻت عصبیرواﻧـﻲ در دنیا، این اﺧــﺘﻼﻻت را به دوﻣــﻴﻦ عامل ناتوانی تا ﺳــﺎل 2020 تبدیل نموده است. اﺧﺘﻼﻻت عصبیرواﻧـﻲ به ویژه اضطراب در نوجوانان، عامل مهمی در کاهش سلامتی، افت تحصیلی و اقدام به رفتارهای مخاطرهآمیز است. این مطالعه به منظور بررسی سطح اضطراب دانشآموزان روستایی و شهری در مشهد انجام گرفت. روشکار: در این مطالعهی مقطعی، تعداد 340 دانشآموز دبیرستانی روستایی و شهری مشهد در سال 1385 با نمونهگیری طبقاتیخوشهای وارد پژوهش شدند و مشخصات جمعیتشناختی، نحوهی انجام فرایض دینی، علاقه به تحصیل و وضعیت تحصیلی ایشان بررسی شد. دادهها توسط پرسشنامهی اضطراب اشپیلبرگر جمعآوری و با آزمونهای تحلیل واریانس، تی و مجذور خی تحلیل شدند. یافته ها: در مجموع 337 نفر دانشآموز با میانگین سنی 3/1±5/16 سال بررسی شدند. از شرکتکنندگان 175 نفر (52%) ساکن روستا بودند. اضطراب حالت و صفت به درجات شدید به ترتیب در 23 و 19 درصد دانشآموزان مشاهده شد. در دانشآموزان روستایی میزان اضطراب بالاتر از شهر بود (001/0P<) و حداکثر میانگین نمرهی اضطراب در دختران روستایی دیده شد. دختر بودن (01/0=P)، بیعلاقگی به رشتهی تحصیلی (01/0=P) و عدم انجام منظم فرایض دینی (02/0=P) با سطح اضطراب بالاتر همراه بود. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میزان اضطراب در دختران و به ویژه دانشآموزان جامعهی روستایی بیشتر بود. لذا غربالگری اختلالات اضطرابی و راهکارهای ارتقای سلامت روان، فراهمسازی شرایط آموزشی و تفریحی مناسب در مدارس روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.
: Due to rapid change in socio-cultural and increase in mental disorders in world, these disorders become to the second cause of disability by 2020. Mental disorders and especially anxiety in adolescence is important factor for low level of health, academic failure and risky behaviors. This study compared levels of anxiety in adolescent students in Mashhad, Northeastern part of Iran. Materials and Methods: The study population was 340 students of rural and urban secondary school in Mashhad in 1385 who selected by stratified cluster random sampling and demographic characteristics, engaging in religious affairs, interested in education and their scores was assessed. Data collection was done by Spielberger Inventory (STAI) and was analyzed by t-test, chi-square and ANOVA. Results: A total of 337 students with mean age of 16.5±1.3 years were assessed. 175 students of participants (52%) lived in rural areas. Severe levels of state and trait anxiety was seen in 23% and 19% of students respectively. In compare, anxiety levels were higher in rural students (P<0.01) and maximum anxiety was seen in rural students girls. Females (P=0.01), not interested in education courses (P=0.01) and irregular engaging in religious affairs (P=0.02) were associated with higher anxiety levels. Conclusion: Findings of this study showed higher anxiety scores in girls especially in rural students. Screening for anxiety disorders and strategies for reducing anxiety, improving mental health and providing educational and recreational conditions in rural schools should be considered.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_888_290f61cc6e155ba3704f756b7ff2e271.pdf
اضطراب
دانش آموزان
روستا
شهر
نوجوانان
: Adolescents
Anxiety
Rural
Students
Urban
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
13
302
10.22038/jfmh.2012.889
889
Research Paper
تاثیر خوشبینی سرشتی بر سوگیری توجه به چهرههای هیجانی
The effects of dispositional optimism on attentional bias to emotional faces
حسن شفیعی
h_shafiee@pnu.ac.ir
1
علی رضا آقایوسفی
2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مربی گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران
دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران
خوشبینی به عنوان یک صفت سازگارانه، توجه زیاد روانشناسان و متخصصین سلامت را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر خوشبینی سرشتی بر پردازش اطلاعات چهره های هیجانی شاد و خشمگین طرحوارهای میپردازد. روشکار: این مطالعه علی-مقایسهای بر روی دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان دلیجان در سال 1389 انجام شد. 30 دانش آموز بسیار خوشبین و30 دانشآموز دارای خوشبینی پایین بر اساس نمرات آزمون بازنگری شدهی جهتگیری زندگی و انجام یک مصاحبهی بالینی نیمهساختاریافته برگزیده شدند و سپس تکلیف رایانهای دات-پروب اصلاح شدهی تصویری بر روی آنها اجرا گردید. از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و تحلیل واریانس چندمتغیره برای تحلیل نتایج استفاده شد. یافته ها: پس از کنترل خلق روزانه، نتایج این پژوهش نشان داد که خوشبینی مرتبط با سوگیری توجه به چهرهی هیجانی خشمگین میباشد، به طوری که آزمودنیهای بسیار خوشبین، نسبت به چهرهی هیجانی خشمگین، اجتناب توجهی نشان دادند (038/0=P) و آزمودنیهای با خوشبینی پایین نسبت به همین چهره، گوش به زنگی توجهی نشان دادند (018/0=P). هیچ گونه اثری از سوگیری توجه نسبت به چهرهی هیجانی شاد مشاهده نگردید (05/0P>). نتیجه گیری: خوشبینی سرشتی با سوگیری توجه در پردازش اطلاعات چهرههای هیجانی، مرتبط میباشد
Optimism as an adaptive trait has received growing attention by psychologists and health professionals. The aim of present study was to examine the effect of dispositional optimism on processing of schematic happy and angry emotional faces. Materials and Methods: This causal comparative study was performed in high school students of Delijan city in 2010. 30 students with high optimism and 30 students with low optimism were selected as sample based on their scores in life orientation test-revised (LOT-R) and perform a semi-structured clinical interview was performed and then computerized pictorial version of modified dot-probe task was carried out on them. Data were analyzed with analysis of variance with repeated measures and multivariate analysis of variance. Results: After controlling for daily mood results of this study indicated that optimism is associated with attentional bias to angry emotional face so that high optimism subjects showed attentional avoidance from angry emotional face (P=0.038) and pessimistic subjects showed attentional vigilance to angry face (P=0.018). There was no effect of attentional bias in happy emotional face (P>0.05). Conclusion: Dispositional optimism associated with attentional bias in information processing of emotional faces.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_889_e86f9d9c23d44bc720309eb7acf84f5d.pdf
پردازش اطلاعات
توجه
چهره
خوشبینی
سوگیری
هیجان
Attention
Bias
Emotion
Face
Information processing
Optimism
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
23
314
10.22038/jfmh.2013.890
890
Research Paper
تاثیر تعاملی روان درمانی بدنی و پس خوراند زیستی بر کنش عصب روان شناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری
The interaction effectiveness of body psychotherapy and biofeedback on the neuropsychological action of self esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities
مرضیه سروی
psy.moshaver@gmail.com
1
علی غنائی چمن آباد
2
محمدسعید عبدخدائی
3
کارشناس ارشد مشاوره ی خانواده، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
این پژوهش جهت بررسی تاثیر تعاملی رواندرمانی بدنی و پسخوراند زیستی بر کنش عصب-روانشناختی عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتواناییهای ویژهی یادگیری طراحی شده است. روشکار: این پژوهش کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد در سال 1389 انجام شد. کل آزمودنیها شامل 17 نفر از مادران کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری در مشهد میباشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون (7 نفر) و شاهد (10 نفر) تقسیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنیها با پرسشنامهی عزت نفس کوپراسمیت و هوش هیجانی بار-ان ارزیابی گردیدند. گروه آزمون، تحت یک دورهی سه ماهه رواندرمانی بدنی (دو جلسهی 90 دقیقهای در هفته، در مجموع 24 جلسه) و آموزش پسخوراند زیستی (هر دو هفته یک بار، در مجموع 6 جلسه) قرار گرفتند. پس از اتمام دورهی آموزش، تمام آزمودنیها توسط ابزارهای ذکر شده، ارزیابی مجدد شدند. برای بررسی نرمال بودن یافتههای دو گروه، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده شد و با توجه به نرمال بودن نمرات عزت نفس و هوش هیجانی در دو گروه، برای مقایسهی میانگین نمرات از آزمون تی مستقل با سطح معنیداری 05/0>P استفاده شد. یافته ها: نمرات مربوط به عزت نفس (042/0=P) و هوش هیجانی (011/0=P) در گروه آزمون نسبت به شاهد به طور معنیداری افزایش یافته بود. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از اثربخشی رواندرمانی بدنی و پسخوراند زیستی در افزایش عزت نفس و هوش هیجانی مادران کودکان مبتلا به ناتواناییهای یادگیری است.
This research is designed to study the interaction effectiveness of body psychotherapy and biofeedback on the neuropsychological action of self-esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities. Materials and Methods: This clinical trial with pre-post test design, was administered in 2010. All subjects (n=17) were mothers of children with learning disabilities in Mashhad, northeastern part of Iran, which randomly divided into experimental (n=7) and control (n=10) groups. Before beginning of the study, all subjects were evaluated by Self-esteem Inventory of Coopersmith and Bar-On Emotional Quotient Inventory. Experimental group was undergone a 3 month period of body psychotherapy (2 sessions every week, Ninety minutes, total sessions=24) and biofeedback (once every two weeks, total sessions=6). At the end of the experimental period, all subjects were re-evaluated by above mentioned tests. Kolmogorov-Smirnov test was used to study the normality of findings of two groups. According to normal scores of self-esteem and emotional intelligence independent t-test with P Results: Self-esteem (P=0.042) and emotional intelligence (P=0.011) in the experimental group than control group were significantly increased. Conclusion: The results indicate that body psychotherapy and biofeedback are effective methods to enhance self-esteem and emotional intelligence in mothers of children with special learning disabilities.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_890_534204495fd1e5de95ab29c140879926.pdf
بدن
پس خوراند زیستی
روان درمانی
عزت نفس
ناتوانی ای یادگیری
هوش هیجانی
Biofeedback
Body
Emotional intelligence
Learning disabilities
Psychotherapy
Self-Esteem
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
35
324
10.22038/jfmh.2012.891
891
Research Paper
نقش تعدیل کننده ی سبک های دلبستگی در رابطه ی بین ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی
The moderating role of attachment styles on the relationship of alexithymia with marital satisfaction
محمدعلی بشارت
besharat@chamran.ut.ac.ir
1
پویش گنجی
2
استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تهران
با توجه به اهمیت شناخت متغیرهای تعیینکننده و تاثیرگذار بر رضایت زناشویی، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکنندهی سبکهای دلبستگی در رابطهی بین ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی انجام گرفت. روشکار: در این پژوهش اکتشافی از نوع همبستگی، افراد متاهل شاغل در دو بیمارستانهای روانپزشکی رازی و سینا در شهرتهران به صورت داوطلب در یک دورهی زمانی چهار ماهه در سال 1390 در این پژوهش شرکت کردند. از شرکتکنندگان (195 زن، 103 مرد) خواسته شد که مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI)، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و پرسشنامهی وضعیت زناشویی گلومبوک-راست (GRIMS) را تکمیل کنند. دادهها با استفاده از روشها و شاخصهای آماری شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیرهی تعدیلی تحلیل گردیدند. یافتهها: ناگویی هیجانی با رضایت زناشویی همبستگی منفی معنیدار دارد (001/0P<)، سبک دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی، همبستگی مثبت معنیدار (01/0P<) و سبکهای دلبستگی ناایمن با رضایت زناشویی، همبستگی منفی معنیدار دارد (001/0P<). نتیجهی تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها سبک دلبستگی ایمن، توان تعدیل رابطهی ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی را دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که رابطهی بین ناگویی هیجانی و رضایت زناشویی یک رابطهی خطی ساده نیست و سبکهای دلبستگی میتوانند این رابطه را تعدیل نمایند.
: Considering the importance of recognizing the determinant and effective variables on marital satisfaction, this investigation was aimed to investigate the moderating role of attachment styles on the relationship of alexithymia with marital satisfaction. Materials and Methods: This is an exploratory and correlational study. Married staff of the Razi and Sina Psychiatric Hospitals in Tehran participated in this study in a four month period in year 2011, voluntarily. Research participants (195 females and 103 males) were asked to complete Adult Attachment Inventory (AAI), Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), and Glombok-Rust Inventory of Marital State Questionnaire (GRIMS). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, Pearson's correlation coefficient, and multivariate regression analyses. Results: The results showed that: alexithymia had a significant negative correlation with marital satisfaction (P<0.001); secure attachment had a significant positive correlation with marital satisfaction (P<0.01) and insecure attachment styles had significant negative correlations with marital satisfaction (P<0.001); regression analysis indicated that only secure attachment style had a moderating role on the relationship of alexithymia and marital satisfaction. Conclusion: Based on the results of the present study, it can be concluded that the relationship between alexithymia and marital satisfaction is not a simple linear association it is influenced and moderated by attachment styles.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_891_c17d0b4c9b60e559606ebe538b5a4207.pdf
دلبستگی
رضایت زناشویی
ناگویی هیجانی
Alexithymia
attachment
Marital satisfaction
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
43
336
10.22038/jfmh.2013.892
892
Research Paper
مطالعه ی مبتنی بر مدل کلونینجر: مقایسه ی عامل های سرشت و منش اقدام کنندگان به خودکشی با افراد بهنجار
Study based on Cloninger,s model: Comparing suicide attempters temperament and character dimensions with normal individuals
منصور بیرامی
dr.bayrami@yahoo.com
1
آیدا عبدالله زاده جدی
2
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه تبریز
با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، خودکشی یکی از علل اصلی مرگ در جمعیت عمومی به ویژه افراد جوان میباشد. با توجه به تاثیرات زیانبار روانی، اجتماعی و اقتصادی آن، لزوم بررسی همهجانبهی علل زیربنایی و به پیرو آن ایجاد راهکارهای عملی جهت پیشگیری از این معضل بداشت روانی بیش از پیش مشخص میگردد. این پژوهش با هدف بررسی ابعاد سرشتی و منشی افراد اقدامکننده به خودکشی انجام پذیرفته است. روشکار: در این مطالعهی علی-مقایسهای، 30 بیمار بستری در بیمارستان رازی تبریز که در پاییز و زمستان سال 1390 در پی اقدام به خودکشی به مرکز ارجاع داده شده بودند، به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شده و پس از کسب رضایت بیمار، پرسشنامهی سرشتی و منشی کلونینجر (TCI-125) را تکمیل نمودند. گروه شاهد شامل 30 فرد سالم فاقد سابقهی تشخیص روانپزشکی نیز پرسشنامه را تکمیل نمودند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره بررسی گردیدند. یافته ها: بنا بر نتایج، گروه اقدامکننده به خودکشی به طور معنیداری نمرات بالای نوجویی و نمرات پایینتر خودراهبری و همکاری را در مقایسه با گروه شاهد نشان دادند (001/0>P). نتیجه گیری: این مطالعه در راستای پژوهشهای معطوف به بررسی ابعاد شخصیتی زیربنایی دخیل در اقدامات خودکشی، میتواند در جهت شناخت دقیقتر عوامل دخیل در این پدیده و ارایهی راهکارهای مناسب جهت پیشگیری و درمان، یاریرسان باشد.
: According to National Health Organization statistics, suicide is one of the most important death reason in general population especially in young people. Regarding its harmful effects in mental, social and economic aspects; the necessity of studying underlying factors of this phenomenon and further developing practical ways to prevention; becomes more important. This study aims to discover temperament and character dimensions of suicide attempters. Materials and Methods: In this comparative study, 30 inpatients that has been referred to Razi mental hospital of Tabriz, during autumn (2011) and winter (2012), after their suicide attempts, have been chosen in accessible accidental method and after satisfaction, completed Cloninger,s temperament and character inventory (TCI-125). Control group was included of 30 healthy individual without suicidal and psychiatric history. Results: Findings showed that attempters have significant differences with in novelty seeking, self-directedness, and cooperativeness. They showed higher novelty seeking and lower self-directedness and cooperativeness in comparing with controls (P<0.001). Conclusion: Findings of this study in according with similar studies can help us to improve our understanding about underlying personality factors of suicide. So we can use this information for developing better prevention ways and therapy process of this critical health problem.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_892_365d524786b6fd8defc52642fbc052e1.pdf
اقدام به خودکشی
سرشت
منش
Character
Temperament
Suicide attempted
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مجله اصول بهداشت روانی
1028-6918
1684-4300
2012-12-21
14
56
55
344
10.22038/jfmh.2013.893
893
Research Paper
رابطه ی تصویر بدن و سبک های مقابله ای با شدت دیسمنوره ی اولیه
Correlation between body image and coping styles with severity of primary dysmenorrhea
سهیلا نظرپور
sn9547@gmail.com
1
کامیان خزایی
2
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
دکترای علوم تربیتی، مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
عوامل متعددی بر شدت دیسمنوره تاثیر میگذارند. هدف از این بررسی، تعیین رابطهی تصویر بدن و سبکهای مقابلهای با شدت دیسمنورهی اولیه میباشد. روشکار: این مطالعهی از نوع توصیفی-همبستگی از آبان 1389 آغاز و در آذر ماه 1390 پایان یافت. در این پژوهش 254 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامههای تعیین شدت دیسمنورهی آندرش و میلسوم، تصویر بدن فیشر و تعیین سبکهای مقابلهای لازاروس و فالکمن توسط آنان تکمیل شد. دادهها با استفاده از SPSS نسخهی 16 و آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکسویه و آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: بین شدت دیسمنورهی اولیه با تصویر بدن (01/0≥P) و سبکهای مقابلهای (مسئلهمحوری 01/0≥P و هیجانمحوری 05/0≥P) و تمام مولفههای تصویر بدن رابطهی معنیدار (01/0≥P) وجود دارد و مولفههای تصویر بدن از توانایی پیشبینی شدت دیسمنوره برخوردارند. همچنین از بین مولفههای سبکهای مقابلهای، بین شدت دیسمنوره با مشکلگشایی برنامهریزی شده (01/0≥P)، جستجوی حمایت اجتماعی (05/0≥P)، خویشتنداری (05/0≥P)، ارزیابی مجدد مسئله (05/0≥P) و مسئولیتپذیری (05/0≥P) رابطهی معنیداری وجود داشته و مولفهی مشکلگشایی برنامهریزی شده از توانایی پیشبینی شدت دیسمنوره برخوردار است. نتیجهگیری: دو عامل روانشناختی تصویر بدن و سبکهای مقابلهای با شدت دیسمنورهی اولیه ارتباط دارند. لذا باید در اداره و کنترل شدت دیسمنورهی اولیه به این دو مقوله، توجه نمود.
There are many factors that affect the severity of dysmenorrhea. The objective of the present article is to investigate the relationship of body image and coping styles with the severity of primary dysmenorrhea. Materials and Methods: This descriptive-correlational study begun in November 2010 and ended in December 2011. 254 Islamic Azad University students were selected through stratified random sampling method and filled in three questionnaires including Andersh and Milsom dysmenorrhea severity determination questionnaire, Fischer's body image questionnaire and Lazarus-Folkman coping styles questionnaire. To analyze the data, SPSS. 16, Pearson's correlation test, one-way ANOVA and stepwise regression analysis were applied. Results: Significant relationship was observed between primary dysmenorrhea and body image (P≥0.01) and coping styles (problem-based P≥0.01 and emotional-based (P≥0.05). The same was observed between primary dysmenorrhea and all components of body image (P≥0.01). Body image components can predict the severity of dysmenorrhea. There were also significant relationship between dysmenorrhea and some components of coping styles such as programmed problem-solving (P≥0.01), seeking social support (P≥ 0.05), self-restraint (P≥0.05), problem reassessment (P≥ 0.05) and responsibility (P≥0.05). Programmed problem-solving component can predict the severity of dysmenorrhea. Conclusion: Two psychological factors of body image and coping styles are related to the primary dysmenorrhea and need to be paid more attention in management and control of primary dysmenorrhea.
https://jfmh.mums.ac.ir/article_893_61f3c951cc8bc6acc66467218a1c9153.pdf
تصویر بدن
دیسمنوره
مقابله