@article { author = {Maghsoodloo, Fatemeh and Amoopour, Massoud}, title = {Effectiveness of positive thinking training on resilience and life satisfaction in divorced women heading households supported by Welfare Organization in district 5 of Tehran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {شماره 3-ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری}, pages = {337-343}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9872}, abstract = {Introduction: The present study aimed to assess the effectiveness of positive thinking training on life satisfaction and resilience in divorced women who are supported by Welfare Organization. Materials and Methods: In this clinical study, the statistical population is comprised of all of the divorced women who were the heads of households and supported by Welfare Organization. Then 30 of these women were randomly selected and divided into two groups of experimental and control groups. The experimental group participated in 10 two-hour sessions of positive thinking skill training twice a week. A 25-item Connor-Davidson (CD-RIS) Resilience Scale and Satisfaction with Life Scale and a 5-item Satisfaction with Life Scale (SWLS) designed by Rakhir and Samani (2004) have been used as research instruments. Results: Using a univariate analysis of covariance, the results indicated that positive thinking training has a significantly positive effect on the resilience of women as heads of households, but it does not have any significant effect on their life satisfaction (P>0.05). Conclusion: The results of the study revealed that positive thinking training has a significant effect on resilience, but it did not impact on life satisfaction significantly but the method used in the present study can be considered as a proper method for psychological, therapeutic and consulting interventions.}, keywords = {Divorced women,Life Satisfaction,Positive thinking,Resilience}, title_fa = {اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر تابآوری و رضایت از زندگی زنان مطلقهی سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی منطقهی 5 تهران}, abstract_fa = {مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتاندیشی بر رضایت از زندگی و تابآوری زنان مطلقهی تحت حمایت سازمان بهزیستی انجام شد.روشکار: در این پژوهش بالینی، جامعهی آماری شامل زنان مطلقهی سرپرست خانوار تحت حمایت بهزیستی بود که از بین آنها 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در 2 گروه 15 نفری آزمون و شاهد، تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 10 جلسه 2 ساعته و 2 روز در هفته، تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس تابآوری 25 ماده کونور– دیویدسون (CD-RIS) و پرسشنامه رضایت از زندگی (SWLS) 5 مادهای با مقیاس راخیر و سامانی (1383) بود.یافتهها: نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس تکمتغیره نشان داد که آموزش مثبتاندیشی، بر تابآوری زنان سرپرست خانوار، تاثیر مثبت معنیدار داشته ولی بر رضایت از زندگی آنها تاثیر معنیداری ندارد (05/0