@article { author = {javanbakht, maryam}, title = {The effectiveness of group cognitive-behavioral training and group reality therapy on self-esteem of high school students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {54}, pages = {80-172}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.986}, abstract = {The aim of this study is to compare the effectiveness of group cognitive-behavioral training and reality therapy (based on choice theory) on self-esteem of students.  Materials and Methods: The present study is a quasi-experimental with pre-test and post test analysis and control group. The statistical population includes all female students of high schools in Mashhad (educational year 2009-2010). Participants were chosen by random selection method and randomly allocated in three groups. Two groups received cognitive-behavioral and reality therapy training for 2 months (8 sessions of 2 hours), while the control group received no training at all.  Data were collected by Cooper Smith self-esteem questionnaire scale which was given to the test subjects after completion of the trainings. The collected data was put to one way variance analysis, covariance analysis and Scheffe’s test.  Results: The study demonstrated that group reality therapy and cognitive-behavioral therapy training had positive effects on the self-esteem improvement in both groups who received interventions (P<0.00001, F=16.06) in comparison to the control group. Actually, both methods were effective in boosting self-esteem.  Conclusion: Both cognitive behavioral and reality therapy methods were found effective in increasing self-esteem  }, keywords = {Cognitive behavioral therapy,Group therapy,Reality therapy,Self Esteem,Student}, title_fa = {مقایسه ی اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری و واقعیت درمانی بر عزت نفس دانش آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی شناختی‌رفتاری و واقعیت‌درمانی (مبتنی بر نظریه‌ی انتخاب) بر عزت نفس دانش‌آموزان مورد سنجش قرار گرفت.  روش‌کار: این پژوهش از نوع شبه تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه شاهد می‌باشد. جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان دختر دبیرستان‌های شهر مشهد در سال تحصیلی 89-1388 بودند که با شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی 45 نفر انتخاب و در سه گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند و سپس گروه‌های آزمون به مدت 2 ماه (8 جلسه‌ی 2 ساعتی) تحت آموزش‌های شناختی‌رفتاری و واقعیت‌درمانی قرار گرفتند و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ی عزت نفس کوپر اسمیت بود که قبل و بعد از آموزش، اجرا گردید. داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه توسط نرم‌افزار آماری SPSS تحلیل گردید.  یافته ‌ها: آموزش گروهی واقعیت‌درمانی و شناختی‌رفتاری در مقایسه با گروه شاهد، تاثیر مثبتی بر افزایش عزت نفس (06/16=F و 00001/0P<) داشته‌اند.  نتیجه‌ گیری: به نظر می‌رسد که آموزش گروهی واقعیت‌درمانی و آموزش گروهی شناختی‌رفتاری در افزایش عزت نفس موثر می‌باشند.  }, keywords_fa = {دانش آموز,درمان شناختی رفتاری,عزت نفس,گروه درمانی,واقعیت درمانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_986.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_986_4ffbf60e65e29b8eba9083ed0e290010.pdf} }