@article { author = {Sarabandi, Maliheh}, title = {Investigating the difference in implicit motor-sequence learning in the elderly with Alzheimer’s and Parkinson’s disease}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری}, pages = {325-332}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9643}, abstract = {Introduction: Acquiring the sequence of information without regard for learning is implicit learning. Many studies have shown implicit motor learning in Alzheimer’s patients, but the obtained results are not consistent about Parkinson’s patients.   Materials and Methods: In this descriptive-comparative study, through convenient sampling method among elderly patients who referred to the offices of neurologists in city of Zabol (2016), 11 Parkinson's patients, 10 patients with Alzheimer's disease based in NINCDS_ADRDA criteria and 10 cases as control group (4 males and 6 females) were selected. Then MMSE test was used to test the psycho-cognitive status test and the Wechsler Adult IQ test was used to measure the level of intelligence and memory. Parkinson's Disease Staging and Scale (Hoehn & Yahr) was used for Parkinson's patients.   Results: The results for the percentage of errors in Parkinson's patients increased with a change from the fixed blocks to the random block, which indicates tacit learning, but this group of patients responded less tacitly to moving learning compared to other groups at a time.   Conclusion: The errors and the reaction time may indicate separate processes like spatial and motor components of motor-sequence that can be influenced differently in Parkinson and Alzheimer's patients.}, keywords = {Alzheimer,Implicit learning,Parkinson}, title_fa = {بررسی میزان تفاوت در یادگیری توالی حرکتی ضمنی سالمندان با بیماری آلزایمر و پارکینسون}, abstract_fa = {مقدمه: اکتساب توالی اطلاعات بدون توجه به امر یادگیری، بیانگر یادگیری ضمنی است. مطالعات تجربی بسیاری یادگیری حرکتی ضمنی را در بیماران دارای بیماری آلزایمر نشان داده­اند، اما نتایج به دست آمده در زمینه بیماران پارکینسون، کامل و جامع نیست.روش­کار: در این مطالعه توصیفی مقایسه­ای، با نمونه­گیری در دسترس، از میان سالمندان مراجعه­کننده به مطب­های متخصصین مغز و اعصاب شهر زابل در سال 1395، 11 نفر بیمار پارکینسون، 10 بیمار آلزایمر که با تشخیص پزشکان و بر اساس معیار NINCDS_ADRDA انتخاب می‌شدند و10 نفر نیز (4 مرد و 6 زن) به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس آزمون مختصر وضعیت روانی-شناختی (MMSE) و آزمون هوشی بزرگسالان وکسلر برای سنجش میزان هوش و حافظه به کار برده شد. برای بیماران پارکینسون  مقیاس یکپارچه مرحله‌بندی بیماری پارکینسون و مقیاس Hoehn  و  Yahr استفاده گردید.یافته­ها: نتایج درصد خطا در بیماران پارکینسون با تغییر از بلوک‌های ثابت به بلوک تصادفی افزایش یافت که نشان‌دهنده­ی یادگیری ضمنی است، ولی این گروه از بیماران یادگیری حرکتی ضمنی کمتری را در مقایسه با سایر گروه‌ها در زمان واکنش نشان دادند.نتیجه­گیری: زمان واکنش و درصد خطاهای ثبت‌شده می‌تواند نشان‌دهنده­ی وجود فرایندهای جداگانه مانند اجزای فضایی و حرکتی در زمینه یادگیری توالی حرکتی باشد که در بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون می‌تواند به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار گیرد.}, keywords_fa = {آلزایمر,پارکینسون,یادگیری ضمنی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9643.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9643_401bfa9100db3e8a034cb0af9a010270.pdf} }