@article { author = {Badamian, Roghayeh and Ebrahimi Moghaddam, Neda}, title = {The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on flexibility in aggressive children}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری}, pages = {257-261}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9020}, abstract = {Introduction: Cognitive-behavioral play therapy is combination of various play therapy techniques with cognitive-behavioral model to increase desirable behaviors and reduce harmful behaviors in children. The objective of the present research is studying the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on flexibility in aggressive children.   Materials and Methods: In this research, 20 aggressive children aged 6-9 years of Tehran were selected based on CSI-4 inventory and divided to test and control groups. Tool of research was computer form of Wisconsin test that was executed in both groups after receiving 10 therapy sessions for test group in pre-test and post-test steps.   Results: The results show that cognitive-behavioral group play therapy has significant effect on decreasing wrong responses and stopping mistakes and increasing correct responses.   Conclusion: It seems that cognitive-behavioral group play therapy increases flexibility in aggressive children.}, keywords = {Aggression,Cognitive-behavioral play therapy,Cognitive flexibility}, title_fa = {اثربخشی بازی‌درمانی شناختی-رفتاری بر انعطاف‌پذیری کودکان پرخاشگر}, abstract_fa = {مقدمه: بازی­درمانی شناختی-رفتاری، با تلفیق روش­های مختلف بازی­درمانی با مدل شناختی – رفتاری به دنبال افزایش رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای آسیب­رسان در کودکان است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­درمانی شناختی – رفتاری بر انعطاف­پذیری کودکان پرخاشگر است.روش­کار: تعداد 20 کودک پرخاشگر 9-6 ساله شهر تهران بر اساس پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش، فرم رایانه­ای آزمون ویسکانسین بود که در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون، پس از دریافت 10 جلسه درمانی برای گروه آزمون در هر دو گروه اجرا شد.یافته­ها: بازی­درمانی شناختی- رفتاری گروهی تاثیر معنی­داری در کاهش پاسخ­های نادرست و خطای درجاماندگی و افزایش پاسخ­های درست دارد. نتیجه­گیری: بازی­درمانی گروهی شناختی-رفتاری سبب افزایش انعطاف­پذیری در کودکان پرخاشگر می­شود.}, keywords_fa = {انعطاف‌پذیری شناختی,بازی‌درمانی شناختی-رفتاری,پرخاشگری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9020.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9020_13742b948fa13eaed728dba57f2edfab.pdf} }