@article { author = {rezaeisn, akram}, title = {jEffectiveness of computer games on the attention score of mentally retarded persons}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {54}, pages = {98-109}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.880}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate computer game's effectiveness in mentally retarded persons.  Materials and Methods: This study was a clinical trial (2004-2005), in which two centers of mentally retarded residential institutions in Tehran were selected on the base of willing to cooperate and easy access. Randomly one of them assigned to case group and the other to control group. And 30 persons selected from each, randomly. Computer game programs were implemented in 12 3-sessional weeks. Attention score calculated using Toulouse-Pieron test, in three sessions: pre intervention, exactly after intervention and 5 weeks after intervention. Descriptive analysis, T test and one way ANOVA, and Repeated measure were used respectively for demographic date, comparing groups and attention score comparing in different sessions. Statistic operations were performed using IBM SPSS 19.  Results: The results showed that exactly after intervention, mean attention score was 19.33 and 9.09 respectively in case and control group. The intervention had a significant impact on the attention score (F1.3, 75.2=13.7, P<0.001). And in the stage 3 a decline in the attention score of case group was seen.   Conclusion: We can conclude that computer game intervention for 35 sessions could affect mentally retarded person's attention score. But this attention score would be going to decline, 5 weeks after intervention. So this intervention wasn't durable  }, keywords = {Attention,Computer,Game,Mental Retardation}, title_fa = {ارزیابی اثربخشی بازی های رایانه ای بر میزان توجه مبتلایان به عقب ماندگی ذهنی}, abstract_fa = {هدف این تحقیق، ارزیابی اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای بر میزان توجه افراد عقب‌مانده‌ی ذهنی بود. روش‌کار: مطالعه‌ی حاضر یک کارآزمایی بالینی کنترل شده بود که در سال 84-1383 انجام شد. دو مرکز از مراکز نگهداری افراد عقب‌مانده‌ی ذهنی در شهر تهران که حاضر به همکاری بودند، انتخاب شدند. یکی از مراکز به تصادف به عنوان گروه آزمون و مرکز دیگر به عنوان گروه شاهد و در هر مرکز تعداد 30 نفر به تصادف انتخاب شدند. برنامه‌ی بازی‌های رایانه‌ای طی 12 هفته 3 جلسه‌ای اجرا گردید. نمره‌ی توجه افراد با استفاده از ابزار تولوز-پیرون در 3 مرحله‌ی قبل، بلافاصله بعد و 5 هفته بعد از مداخله محاسبه شد. برای مقایسه‌ی نمرات توجه در مراحل مختلف مداخله از آزمون اندازه‌گیری تکراری استفاده شد. عملیات آماری با استفاده از SPSS  نسخه‌ی 19 انجام شد. یافته ‌ها: بر اساس نتایج بلافاصله بعد از مداخله، میانگین نمره‌ی توجه افراد گروه آزمون 33/19 وگروه شاهد 09/9 بود و مداخله، تاثیر معنی‌داری در افزایش نمره‌ی توجه افراد داشت (001/0P<، 7/13=F1.3, 75.2). هم‌چنین در گروه آزمون پس از 5 هفته از پایان مداخله، نمره‌ی توجه نسبت به بلافاصله بعد از مداخله کاهش یافت. نتیجه ‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، بازی‌های رایانه‌ای به مدت 35 جلسه می‌تواند نمره‌ی توجه افراد عقب‌مانده‌ی ذهنی را افزایش دهد، اما این نمره‌ی توجه 5 هفته بعد از مداخله رو به کاهش می‌رود. لذا این مداخله پایا نیست.    }, keywords_fa = {بازی,توجه,رایانه,عقب ماندگی ذهنی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_880.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_880_005481433552855ad4e994b3ea2543c8.pdf} }