@article { author = {Moshkani, Mohammad and Mousazadeh, Hassan and Karimi-Rad, Sanambar}, title = {Comparison of the analytical capacity of general, verbal, performance intelligence and its subscales and academic achievement between criminal and non-criminal juveniles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {شماره 3-ویژه‌نامه سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی، مشاوره و علوم رفتاری}, pages = {147-153}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.8693}, abstract = {Introduction: Addiction is one of the main human problems in the recent years and one of the most complex humanistic phenomena. So, the present study aimed to assess the effect of anger management training based on cognitive-behavioral method on behavioral activatoion system and behavioral inhibition system.   Materials and Methods: In this research, cases included 30 persons (experimental group: 15, control group: 15) selected among 186 substance abusers who referred to the clinics of Lamard city in 2015-16. The experimental group trained anger management skill through in 12 ninety-minute sessions. The results analyzed by covariance test.   Results: The results of single variable covariance analysis indicated that there is significant difference between two groups in brain-behavioral systems (P=0.001) and anger management training can enhance the function of brain-behavioral systems.   Conclusion: The results showed that anger management training can enhance function of brain-behavioral systems also it leads to reduced activation system and induced inhibition system.}, keywords = {Academic achievement,Criminal juveniles,Intellectual capacity}, title_fa = {مقایسه‌ی تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خرده‌مقیاس‌های آن و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار}, abstract_fa = {مقدمه: نوجوانان بزهکار معمولاً در مدرسه مشکلات بسیاری دارند و تفاوت­های آشکاری با نوجوانان غیر بزهکار نشان می دهند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه تحلیلی ظرفیت هوش کلی، کلامی، عملکردی، خرده­مقیاس­های آن و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار انجام شده است.روش­کار: نمونه این پژوهش تحلیلی-توصیفی شامل 71 نوجوان بزهکار پسر و 71 نوجوان بهنجار بودند که از میان بزهکاران کانون اصلاح و تربیت و نوجوانان مشغول به تحصیل در آموزشگاه­های مقطع متوسطه، سال تحصیلی 1393-1392 شهرستان گرگان و ساری با روش نمونه­گیری به ترتیب در دسترس و خوشه­ای  انتخاب شدند. پرسشنماههای مورد استفاده پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش وکسلر و پیشرفت  تحصیلی بودند. داده­ها با روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره  و آزمون تی  تحلیل شدند.یافته­ها: بین هوش کلی نوجوانان بزهکار و عادی تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0>P). نتایج مقایسه بین دو  گروه در هوش کلامی نشان داد بین دو گروه در هوش کلامی و عملی تفاوت معنی­داری وجود دارد (000/0=P). نوجوانان عادی در هوش کلی، کلامی و عملی نمره بیشتری دارند. هم­چنین نوجوانان بزهکار، پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به گروه غیر بزهکار دارند.  نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که در مقیاس هوش کلی، کلامی، عملی و مولفه­های آن­ها و پیشرفت تحصیلی نوجوانان بزهکار نمرات کمتری به دست آوردند. }, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی,ظرفیت هوشی,نوجوانان بزهکار}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8693.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8693_46d9c844e20a95522d87e5860b2e1a2b.pdf} }