@article { author = {Mousavi, Mohammadreza and Parvin, Sommayeh and Farid, Fatemeh and Bahrainian, Abdolmajid and Asghanejad Farid, Aliasghar}, title = {Evaluation of emotional intelligence training efficiency aimed at improving the quality of life, reducing symptoms of anxiety and depression among the elderly in Tehran nursing home}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی}, pages = {549-555}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.8303}, abstract = {Introduction: Emotional intelligence as an emerging concept is something that refers to status and role of feelings and emotions and dealing with them in human. It is known as a variable associated with quality of life, anxiety and depression. The purpose of present study is evaluation of emotional intelligence training efficiency on improving the quality of life, reducing symptoms of anxiety and depression among residents of private nursing homes in Tehran. Materials and Methods: This clinical study was conducted on 24 elderly persons of private nursing homes and convenience sampling method was used to sampling. The Beck Depression and anxiety Inventories and SF-36 questionnaire were selected as research tools. In this study, the experimental group were trained in emotional intelligence, while the control group did not received any training. The results were analyzed by SPSS. Results:Emotional intelligence training has a positive and significant impact on improving the quality of life, mental symptoms and reducing symptoms of anxiety and depression among the elderly in nursing home.  Conclusion: The results indicate that emotional intelligence as an important and moderating variable can make a decisive impact on improving the quality of life, reducing symptoms of anxiety and depression in the elderly.}, keywords = {Anxiety,Depression,Elderly,Emotional intelligence,Quality of life}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران}, abstract_fa = {مقدمه: هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم نوپدید موضوعی است که به جایگاه و نقش هیجانات، احساسات و عواطف و تنظیم آن‌ها در انسان اشاره دارد و از آن به عنوان یک متغیر مرتبط با کیفیت زندگی، اضطراب و افسردگی نام برده می‌شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی در سالمندان ساکن سرای سالمندان خصوصی شهر تهران بود.روش‌ کار: این پژوهش بالینی بر روی 24 نفراز سالمندان ساکن سرای خصوصی سالمندان با روش نمونه‌ گیری در دسترس انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) بود. گروه آزمون تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت ننمودند. نتایج توسط  نرم‌افزار  SPSS مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ ها: آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معنی‌داری  بر بهبود کیفیت زندگی، بهبود علایم روانی و کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان ساکن سرای سالمندان داشته است (05/0>P).نتیجه‌ گیری: نتایج به دست آمده حاکی است که هوش هیجانی می‌تواند به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده و مهم، تاثیر تعیین کننده‌ای بر بهبود کیفیت زندگی، کاهش علایم اضطراب و افسردگی سالمندان داشته  باشد.}, keywords_fa = {افسردگی,اضطراب,سالمندان,کیفیت زندگی,هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8303.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_8303_1149c86a81b638ef7efaeb3da6d2243b.pdf} }