@article { author = {Javaherforushzadeh, Mahrokh and Soltani Kuhbanani, Sakineh}, title = {The effectiveness of training mindfulness skills on motivational structures among girl students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی}, pages = {449-455}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2016.7834}, abstract = {Introduction: The present research studies the effectiveness of mindfulness on motivational structure of girl students in Mashhad, Iran. Materials and Methods: This research as quasi-experimental. Statistical population of this study includes all girl high school students in Mashhad, Iran. 42 students were selected in this research by convenience sampling method with having medium up to high IQ criterion with simultaneous establishment of all educational activities. Data about components of motivational structure and amount of mindfulness of participants in two 21-member groups was obtained using Warwick and Edinburgh well-being scale in two stages. The sessions were held as team consultation group with educational approach. Descriptive statistical methods, inferential statistics, and covariance analysis were used. Results:It is concluded that training mindfulness influences on motivational structure of girl high school students of Mashhad city (P<0.05). Conclusion: This study showed that training mindfulness skills increases achievement motivation and commitment to goal and reduces prevention and reliance on chance and the perceived duration of reaching goal.}, keywords = {Mindfulness,Motivation,Students}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی بر ساختار انگیزشی دانش‌آموزان دختر}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر به اثربخشی ذهن آگاهی بر ساختار انگیزشی در دانش‌آموزان متوسطه دختر در شهر مشهد پرداخته است.روش‌کار: در این تحقیق بالینی، جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان متوسطه دختر شهر مشهد می‌باشد. 42 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس با ملاک داشتن ضریب هوشی متوسط به بالا و برقرار بودن همزمان تمام فعالیت‌های آموزشی شرکت داشتند. اطلاعات درباره مولفه‌های ساختار انگیزشی و میزان ذهن‌آگاهی شرکت‌کنندگان در دو گروه 21 نفری به کمک پرسش‌نامه‌ی اهداف شخصی و پرسش‌نامه‌ی پنج عاملی ذهن‌آگاهی با عنوان مقیاس بهزیستی وارویک و ادینبورگ در دو مرحله کسب شد. جلسات ذهن آگاهی به صورت کارگاه مشاوره گروهی با رویکرد آموزشی برگزار شد. به منظور تحلیل نتایج، روشهای آمار توصیفی، آمار استنباطی، و تحلیل کوواریانس به کار برده شد و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل گردید.  یافته‌ها: بنا بر نتایج، آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی باعث افزایش انگیزه دستیابی و تعهد نسبت به هدف وکاهش اجتناب و اعتقاد به شانس و مدت زمان ادراک شده نسبت به هدف می‌گردد.نتیجه‌گیری: آموزش برنامه‌ی ذهن‌آگاهی بر ساختار انگیزشی دانش‌آموزان متوسطه دختر، تاثیر مثبتی داشته است.}, keywords_fa = {انگیزش,دانش‌آموزان,ذهن‌آگاهی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7834.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_7834_ec461c4eeb3379bb706c96d2204521e1.pdf} }