@article { author = {Shareh, Hossein and Arablin, Homa}, title = {Relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {172-87}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3274}, abstract = {Introduction: Motivational structure is a construct that describe individual's directions to their interests, goals and concerns. The aim of this study was to investigate the relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures.  Materials and Methods: In a correlational study, a sample of 370 university students (2011-2012) from Ferdowsi University, Mashhad, Iran were randomly selected via cluster sampling and completed the following questionnaires: Metacognition Questionnaire-3, Thought Control Questionnaire, and Personal Concerns Inventory. Data were analyzed by means of Pearson correlation, stepwise multiple regression analysis and multiple analyses of variance.  Results: Metacognitive beliefs and thought control strategies were significantly correlated with motivational structures (P<0.05). Punishment, social control, reappraisal. Metacognitive beliefs and worry significantly predict motivational structures (P<0.001). There were significant differences between male and female students in success and satisfaction (P<0.05). There were significant differences between single and married students and aborigine students and no aborigine ones in chance and dissatisfaction (P<0.05)  Conclusion: Reduction in metacognitive beliefs and dysfunctional thought control strategies can improve motivational structures to adaptive ones.}, keywords = {Control,metacognition,Motivation,Student,Thinking}, title_fa = {رابطه ی ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر}, abstract_fa = {مقدمه: ساختار انگیزشی به سازه‌ای اطلاق می‌شود که جهت‌گیری فرد را درباره‌ی علایق، اهداف و دل‌مشغولی‌ها و آرزوهایش توصیف می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی مولفه‌های ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر انجام شد.  روش‌کار: در این پژوهش همبستگی، 370 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 91-1390 دانشگاه فردوسی مشهد که از چهار دانشکده و دوازده رشته به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. هر یک از آزمودنی‌ها سه پرسش‌نامه‌ی علایق و دل‌مشغولی‌های شخصی،  باورهای فراشناختی-30 سئوالی و راهبردهای کنترل فکر را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه‌ی گام به گام  و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.  یافته‌ها: مولفه‌های ساختار انگیزشی با مولفه‌های باورهای فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر، رابطه‌ی معنی‌دار داشته (05/0P<) و مولفه‌های تنبیه، کنترل اجتماعی،ارزیابی مجدد، نگرانی و مجموع باورهای فراشناختی، ساختار انگیزشی را  به طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کنند (001/0P<). ساختار انگیزشی در مردان و زنان در مولفه‌های میزان موفقیت و میزان خشنودی، تفاوت معنی‌دار دارد (05/0P<). هم‌چنین این ساختار در افراد متاهل و مجرد و بومی و غیر بومی در مولفه‌های میزان شانس و میزان ناخشنودی، تفاوت معنی‌دار دارد (05/0P<).  نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که کاهش باورهای فراشناختی مختل و راهبرد های کنترل فکر ناکارآمد باعث شکل‌گیری ساختار انگیزشی در جهت انطباقی خود می‌شود.}, keywords_fa = {انگیزش,تفکر,دانشجو,فراشناخت,کنترل}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3274.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3274_46bd806b693b22bcb896e55c8db77124.pdf} }