@article { author = {Rajaei, Ali and Amin Yazdi, Seyyed Amir and Kareshki, Hossein and Karimian Nar, Seyyed Javad i}, title = {Mental health status of elementary school students in Mashhad–northeast of Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {61}, pages = {51-60}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.2562}, abstract = {Introduction: For receive to optimal level of mental health in society, need to adequate data and information of existing status, that, this study done in order to survey epidemiology of emotional- behavioral disorder in primary school students in Mashhad.  Materials and Methods: In this study 500 students (male and female) selected from grades one to five of general schools of Mashhad in 2011 by proportional stratified sampling and data was obtained through teacher’s report form (TRF) of Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA). For data analysis, descriptive statistical methods and analysis of variance single factor ANOVA.  Results: According to obtained data 15% of all students in primary schools have clinical problems and 5% have had marginal problems, that maximum rate of epidemiology.    Conclusion: This result request from schools to more attention to emotional climate of schools and provide a safe and secure environment, and can be a warranty for authorities of education, teachers and parents what more pay attention to mental health status and socio-emotional development these children.}, keywords = {Behavioral Problems,Mental health,Students}, title_fa = {بررسی وضعیت سلامت روانی دانش آموزان دبستانی شهر مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت روان در جامعه به داده‌ها و اطلاعات آماری مناسب از وضعیت موجود نیاز می‌باشد که این پژوهش نیز به همین منظور و با هدف بررسی میزان شیوع اختلالات هیجانی-رفتاری در دانش‌آموزان دبستانی شهر مشهد انجام گردیده است.  روش‌کار: در این پژوهش توصیفی-مقطعی 500 دانش‌آموز دختر و پسر از پایه‌های اول تا پنجم دبستان‌های دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389 به روش ترکیبی (طبقه‌ای-چندمرحله‌ای) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، سیاهه‌ی رفتاری کودک آخنباخ (فرم گزارش معلم) بوده است. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیل واریانس تک‌عاملی ANOVA استفاده شده است.  یافته‌ها: به میزان15 درصد از کل دانش‌آموزان مقطع دبستان دچار مشکلات بالینی و 5 درصد در محدوده‌ی مرزی می باشند که بیشترین میزان شیوع مشکلات رفتاری مربوط به پایه‌ی پنجم وکمترین میزان شیوع مربوط به پایه‌ی سوم دبستان می‌باشد.  نتیجه‌گیری: این یافته‌ها توجه بیشتر به فضای روانی مدارس و ایجاد محیطی سالم و ایمن را توسط اولیای مدرسه می‌طلبد و همچنین می‌تواند هشداری برای مسئولین آموزش و پرورش، معلمان و والدین باشد تا توجه بیشتری به وضعیت سلامت روان و رشد هیجانی و اجتماعی کودکان نمایند.}, keywords_fa = {اختلالات رفتاری,دانش آموزان,سلامت روانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_2562.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_2562_bf888c7943bf389b4e7088ba6bb125e9.pdf} }