@article { author = {}, title = {Comparison the effect of training of conflict resolution and relaxation on quality of life’s spouses of war veterans affected Post traumatic stress disorder with major depression disorder}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {9}, number = {34}, pages = {61-66}, year = {2007}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2007.1788}, abstract = {Warfare makes addition to adverse and psychosomatic disorders on combatants also it puts their families exposed to dangerous and problems. This study performed on object for omparison the effect of training conflict resolution and relaxation on quality of life’s spouses of veterans affected post traumatic stress disorder with major depression. Methods and Materials: This is a quazi experimental study of clinical trial type that carried out on 42 veterans spouse in Baqiyatallah hospital (a.s) and Sadr psychiatric center. They were taken by randomization into two intervention groups (conflict resolution and relaxation training) and control group. The education program was developed for interventional groups at three sessions in two hours a week. However, control group didn’t any training. The quality of life in three groups determined by SF 36 questionnaire at before, and after training (first six weeks after intervention i.e. follow up and second six weeks after intervention i.e. final phase). The data were analyzed by using spss with descriptive and inferential statistics. Results: The results showed that there wasn’t significant difference in total mean rank of quality of life before intervention between conflict resolution and relaxation groups (p>0/05, independent T test) but There was a significant difference between conflict resolution and control groups; also relaxation and control groups before intervention (p=0/001). Whereas There wasn’t significant difference between mean rank of quality of life in control group at three phases. Also the Friedman ANOVA test showed that there was significant difference in total mean rank of quality of life in intervention groups at before intervention, follow up and final phases(p=0/0001). In addition to, it didn’t show significant difference in total mean rank of quality between conflict resolution and relaxation groups (p>0/05, independent T test). Discussion: Considering the results of this study which explanatory the influence two techniques of intervention on qulity of life. Therefore it is recommended that be used the conflict resolution skill program to promotion the health level and quality of life’s individuals society especially veterans families.}, keywords = {Post Trumatic Stress disorder,Mjor depression,Quality of life,SF 36- Questionnaire,Conflict resolution relaxation training,Spouses of veterans}, title_fa = {بررسی بهداشت روانی دانشجویان در رابطه با عوامل تحصیلی}, abstract_fa = {یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان وجود سلامتی روانی در آن ها است. مطالعات متعدد نشان می دهد که دانشجویان نیز ممکن است همانند انسان های دیگر به اختلالات روانی و عاطفی مبتلا شوند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه لرستان در رابطه با برخی متغییرهای فردی و تحصیلی است. روش کار: در این تحقیق که یک پژوهش توصیفی است، نمونه آماری تحقیق عبارت بود از تعداد 436 نفر دانشجو که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای به صورت تصادفی انتخاب شده بودند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه ای که حاوی سئولات مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی و مقیاس بهداشت روانی(MHS) بود، مورد استفاده قرار گرفت. به منظور بررسی رابطه بین نمرات بهداشت روانی دانشجویان با متغیر های تحصیلی و فردی از آزمون های آماریt، تحلیل واریانس و شفه استفاده شد و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بررسی نمرات بهداشت روانی کسب شده توسط دانشجویان با میانگین 19/164 (کمی بالاتر از میانگین پرسش نامه با میانگین 150) نشان می دهد که به طور کلی آنان از بهداشت روانی برخوردار می باشند. همچنین، یافته های پژوهش حاکی است متغیرهای سن (05/0‍P< ، 54/3F= )، سنوات تحصیلی(01/0‍P< ، 84/4F= ) و نوع دوره تحصیلی(05/0‍P< ،73 /3F= ) دانشجویان با بهداشت روانی آنان رابطه معنا داری دارند. نتایج دیگر مبین آن است که متغیرهای دانشکده یا رشته تحصیلی(05/0P> 91/0F=)، پیشرفت تحصیلی(05/0P>، 39/0F= )، وضعیت سکونت (05/0P> ،55/0F= ) و تأهل (05/0 p>، 64/0t=) دانشجویان رابطه ای با بهداشت روانی آنان ندارد. بحث: به طور کلی می توان گفت که دانشجویان دانشگاه لرستان از بهداشت روانی نسبتاً بالایی برخوردار هستند. دانشجویان سنین بالاتر و همچنین دانشجویان سال سوم و نیز دانشجویان دوره های شبانه در مقایسه با دیگر دانشجویان از بهداشت روانی کمتری برخوردار هستند.}, keywords_fa = {بهداشت روانی,دانشجو,سال,سنوات,دوره,رشته و پیشرفت تحصیلی,وضعیت تأهل و سکونت}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1788.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1788_fd43f30febf01db38cf91b1097899525.pdf} }