@article { author = {bayani, ali}, title = {On the relationship between parents' attachment styles and students' social, behavioral, and emotional adjustments in non-local freshmen university students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {11}, number = {43}, pages = {223-232}, year = {2009}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2009.1554}, abstract = {Purpose of this study was to investigate the relationship between father and mother attachment styles with social competence and social emotional adjustment in samples of non-local freshmen university students in Tabriz University, western part of Iran.  Materials and Methods: In this descriptive, cross-sectional study, subjects were chosen among the freshmen students of Tabriz University. Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA), Reynolds Adolescent Adjustment Inventory (RAAI) and Inventory Competence Questionnaire- Revised (ICQ-R) were filled out by 182 students (91 men and 91 women). The collected data were analyzed using multiple-regression. Results: The results show that there is a positive meaningful relationship between parents' positive attachment styles (trust and communication) and socio-emotional adjustment (P<0/001). However, there is a negative significant relationship between parents' negative attachment styles (emotional alienation) and social-emotional adjustment. Also, positive meaningful relationship between parents' positive attachments styles with students' social competence were found (P<0/001). Based on results of this research, we found that among predictive variables, mother's emotional alienation and father's trust are best indicators for changes related to students' socio-emotional adjustment (P<0/001). Furthermore, component of mother's trust only can be explained 11 percents of variation of social competence (P<0/001). Conclusion: Parental attachment styles play an important role in different adjustment domains (social, behavioral and emotional) and social competence in university students.    }, keywords = {Attachment Styles,Social competence,Social emotional adjustment,university Students}, title_fa = {بررسی پایایی و روایی نسخه ی فارسی مقیاس هوش هیجانی در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف اصلی این پژوهش بررسی پایایی و روایی نسخه فارسی مقیاس هوش هیجانی ( آزمون خود گزارشی هوش هیجانی اسچت) در دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر بود. روش کار: تعداد 306 دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی واحد آزادشهر (183 زن و 123 مرد) که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، به سئوالات کتابچه ای پاسخ دادند که شامل مقیاس های هوش هیجانی (آزمون خود گزارشی هوش هیجانی اسچت)، رضایت از زندگی، افسردگی اضطراب و تنیدگی و صفت فراخلق بود. یافته ها به کمک روش های آماری توصیفی و ضریب همبستگی تحلیل شدند. یافتهها: ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ مقیاس هوش هیجانی به ترتیب 77/0 و 85 درصد به دست آمد که از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0>P ). همبستگی بین نمرات مقیاس هوش هیجانی با مقیاس های رضایت از زندگی، افسردگی اضطراب، تنیدگی و صفت فراخلق به ترتیب 48/0، 46/0- و 49/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0>P). نتیجه گیری: مقیاس هوش هیجانی از پایایی و روایی قابل قبول در جمعیت دانشجویی برخوردار است.  }, keywords_fa = {پایایی,روایی,مقیاس هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1554.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1554_d7b83597aef5b729f4c272eb40163fcf.pdf} }