@article { author = {Shameli, Leila and Sadeghzadeh, Marziyeh}, title = {Investigating the relationship between experiential avoidance and addiction potential in college students: The mediating role of emotion regulation styles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {4}, pages = {191-198}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2019.14335}, abstract = {Introduction: This study aimed to investigate the relationship between college students’ experiential avoidance and addiction potential by mediating emotion regulation styles.Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study consisted of all undergraduate students at Kazerun Salman Farsi University in the academic year 2017-2018. 250 students were selected through a stratified sampling method from all colleges of the university. Then, they fulfilled Acceptance and Action Questionnaire (second version), Iranian Addiction Potential Scale and Affective Style Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-19 and AMOS-21 software.Results: The findings indicated that experiential avoidance predicts students’ addiction potential directly and indirectly it can predict addiction potential through the emotion regulation styles but the mediator role was not confirmed by the emotion regulation styles titled as concealing and tolerance.Conclusion: In order to prevent addiction among young people, it will be necessary to pay attention to reducing the experiential avoidance that can exacerbate adaptive emotional adjustment and reduce predisposing to addiction.}, keywords = {Addiction,Emotion regulation,Experiential avoidance}, title_fa = {بررسی ارتباط اجتناب تجربه‌ای و آمادگی به اعتیاد در دانشجویان: نقش میانجی‌ سبک‌های تنظیم هیجان}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط اجتناب تجربه­ای و آمادگی به اعتیاد با میانجی­گری سبک­های تنظیم هیجان در دانشجویان بود.روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در سال تحصیلی 97-96 بود. 250 نفر دانشجو با روش نمونه­گیری طبقه­ای از میان تمامی دانشکده­های دانشگاه انتخاب گردیدند. سپس گروه نمونه به وسیله سه ابزار پذیرش و عمل (نسخه دوم)، آمادگی به اعتیاد و سبک تنظیم هیجان مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها  با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و AMOS-21 تحلیل شدند.یافته­ها: نتایج بیانگر آن بود که اجتناب تجربه­ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق سبک تنظیم هیجان سازگاری قادر به پیش­بینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان می­باشد. اما نقش میانجی­گر سبک­های تنظیم هیجان پنهان­کاری و تحمل مورد تأیید قرار نگرفت.نتیجه­گیری: جهت پیشگیری از گسترش دامنه‌ی اعتیاد در میان جوانان، توجه به کاهش اجتناب تجربه‌ای که قادر است سبک تنظیم هیجانی سازگاری را برانگیخته و آمادگی به اعتیاد را پایین آورد،  ضروری خواهد بود.  }, keywords_fa = {اعتیاد,اجتناب تجربه‌ای,تنظیم هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14335.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_14335_68914156445fece710b46f2b73015c8d.pdf} }