@article { author = {Atadokht, Akbar and Mowlaie, Mehri and Basharpour, Sajjad and Ghaffari, Mozaffar}, title = {Psychometric properties of Persian version of test of personal intelligence (TOPI) in a sample of Iranian university students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {21}, number = {1}, pages = {25-32}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.12227}, abstract = {Introduction:  Examining the divers dimensions of intelligence and constructing instruments related to assess it, is one of the most considerable issues in psychology. The aim of the present research was to examine the psychometric properties of Persian version of the test of personal intelligence in a sample of Iranian university students.Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included total students of Mohaghegh Ardabili University in 2017-2018 academic years. Among them, three-hundred and seventy in a range from eighteen to thirty-three years with B.sc and M.sc degrees were selected as a sample group by simple random sampling method. They completed personal intelligence, social intelligence, emotional intelligence and cognitive emotion regulation questionnaires. Cronbach’s alpha was used for examining internal consistency of the test and Pearson correlation coefficient for examining concurrent validity. Three psychologists’ ideas were used for identifying content validity. Finally, confirmatory analysis was used by AMOS18 for examining construct validity.Results: Pearson correlation coefficients showed that among two factors, guiding choices with information of personality factor had the greatest correlation (r=0.70) with total scale. Also, the results of the present study showed that Persian version of the test of personal intelligence and its two factors have a proper validity (Cronbach’s alpha = 0.86) in a student’s population.Conclusion: It is concluded form the results that Persian version of the test of personal intelligence is valid and reliable test to examine this dimension of intelligence.}, keywords = {Personal intelligence,Reliability,Validity}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌ی فارسی پرسش‌نامه‌ی هوش شخصی در نمونه‌ی دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {مقدمه: بررسی ابعاد مختلف هوش و ساخت ابزارهای مربوط به ارزیابی آن،  یکی از موضوعات مطرح در روان­شناسی است. هدف پژوهش حاضر تحلیل عاملی تاییدی فرم کوتاه پرسش­نامه­ی هوش شخصی در نمونه­ی دانشجویان ایرانی است.روش­کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1395 بود که از بین آن­ها 370 نفر 18تا 33 سال با سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد به شیوه­ی تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسش­نامه­های هوش شخصی، هوش اجتماعی، هوش هیجانی و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل نمودند. از ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی همسانی درونی  و ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی اعتبار همزمان پرسش­نامه استفاده شد.   برای تعیین اعتبار محتوای پرسش­نامه که اصلی­ترین نوع اعتبار است از نظرات 3 نفر متخصص روان­شناسی استفاده گردید. برای تعیین اعتبار سازه پرسش­نامه از تحلیل عاملی تاییدی با نرم­افزار AMOS18 استفاده شد.یافته­ها: بنا بر ضرایب همبستگی پیرسون، از بین دو عامل، عامل دوم، راهنمای انتخاب با استفاده از اطلاعات مرتبط با شخصیت، قوی­ترین (73/0r=) همبستگی را با کل مقیاس داشته و فرم کوتاه پرسش­نامه­ی هوش شخصی و دو عامل آن از اعتبار خوبی (آلفای کرونباخ=86/0) در جمعیت دانشجویی برخوردار است.نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسش­نامه­ی هوش شخصی ابزاری معتبر و روا برای ارزیابی این بعد از هوش است.}, keywords_fa = {اعتبار,روایی,هوش شخصی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_12227.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_12227_696d6e2996f862090d3af2322532b815.pdf} }