@article { author = {Dehghani, Yousef and Moradi, Nozhatozaman and Tabnak, Fateme and Afshin, Seyed Ali}, title = {Investigating the relationship between humor and difficulty in regulation of emotions and alexithymia in students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {20}, number = {2}, pages = {87-92}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2018.10456}, abstract = {Introduction: Humor is an adaptive coping strategy that can be used as a way to cope with everyday stresses and communication. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationship between humor and difficulty in regulation of emotion and alexithymia in students. Materials and Methods: The present study is correlational. The statistical population of the study is all students of the Persian Gulf University in Bushehr, 200 of which were selected using the cluster sampling method. They responded to the Sense of Humor Questionnaire (SHQ, a 25-item questionnaire), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS, 36-item questionnaire), and the Toronto Alexithymia Scale (TAS, a 20-item questionnaire). To analyze the data, the statistical method of simultaneous multivariate regression was used. Results: The results of the study shows that there is a positive and significant relationship between humor and alexithymia (r= -0.17, P=0.05), but there is no relationship between humor and difficulty in emotion regulation (r= -0.08, P=0.05). There is also a positive and significant relationship between alexithymia and difficulty in emotion regulation (r= -0.19, P =0.01).  Conclusion: Based on the findings of this study, the effective importance of sense of humor in reducing emotional difficulty and alexithymia can be concluded.}, keywords = {Alexithymia,humor,Regulation of emotion}, title_fa = {بررسی رابطه شوخ‌طبعی با دشواری در تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: شوخ‌طبعی، راهبردی مقابله­ای سازگارانه است که می­تواند به عنوان راهی برای کنار آمدن با استرس­های روزمره و برقراری ارتباط باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شوخ‌طبعی با دشواری در تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دانشجویان است.روش­کار: جامعه آماری این پژوهش همبستگی شامل دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودند که از میان آن‌ها  ۲۰۰ نفر به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و به مقیاس شوخ‌طبعی (فرم25 سئوالی)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (فرم 36 سئوالی) و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (فرم 20 سئوالی) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده­ها از روش آماری رگرسیون چندمتغیره همزمان استفاده شد.یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین شوخ‌طبعی با ناگویی هیجانی رابطه مثبت و معنی دار (۰۵/0=P ، 17/0- =r)  وجود دارد اما بین شوخ‌طبعی و دشواری در تنظیم هیجان رابطه وجود ندارد (۰۵/0=P ، 08/0- =r)   همچنین بین ناگویی هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان نیز رابطه مثبت  و معنی دار (۰1/0=P ، 19/0- =r)  وجود دارد.نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های پژوهش می­توان بر اهمیت موثر شوخ طبعی در کاهش دشواری هیجانی و ناگویی هیجانی نتیجه­گیری کرد.}, keywords_fa = {تنظیم هیجان,شوخ‌طبعی,ناگویی هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_10456.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_10456_d0a496f238f40b33ca98d71b3744eb64.pdf} }