@article { author = {sarabi, malihe}, title = {The effectiveness of parent training on self-efficacy of mothers of children with autism}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {13}, number = {49}, pages = {84-93}, year = {2011}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2011.1027}, abstract = {Parent of children with autism face challenges which could be predisposing for negative psychological outcomes. Involvement of parent in implementing intervention strategies designed to help their children can reduce these negative outcomes. The purpose of the present study was to investigate the impact of parent education and skill training program (PESTP) on self efficacy of mothers with preschool children with autism.  Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted with pretest, posttest and follow-up design, using control group. This research was done during 2009-2010. Samples of study were 21 mothers of preschool children with autism (aged 3-7 years) in Mashhad selected through available sampling and randomly allocated to experimental and control groups. Participant in experimental group received eleven sessions of training with the PESTP. All participants completed demographic questionnaire, parenting sense of competence scale (PSOCS) before, immediately after and 70 days after training as follow-up. To analyze data mixed analysis of variance were used.  Results: The results showed that training with the PESTP didn’t increase maternal self-efficacy (P=0.86). Also, no significant changes were observed in maternal satisfaction (P=0.49) and sense of competence (P=0.70).  Conclusion: The results of this research showedthat parent education and skill training program is not effective in increasing self-efficacy.  }, keywords = {Autism,Self-efficacy,Parent training}, title_fa = {تاثیر آموزش والدین بر خودکارآمدی مادران کودکان مبتلا به درخودماندگی}, abstract_fa = {والدین کودکان مبتلا به درخودماندگی با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند که آن‌ها را در معرض پیامدهای منفی روانی قرار می‌دهد. مشارکت والدین در برنامه‌های درمانی کودکان می‌تواند این آشفتگی‌ها را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه‌ی آموزش والدین و پروراندن مهارت‌ها بر خودکارآمدی مادران کودکان پیش‌دبستانی مبتلا به درخودماندگی انجام شده است. روش‌کار: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پی‌گیری با گروه شاهد است که طی سال‌های 89-1388 اجرا گردید. نمونه‌ی آماری این پژوهش 21 نفر از مادران کودکان 3 تا 7 ساله‌ی مبتلا به درخودماندگی بود که به شیوه‌ی نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 11 جلسه تحت آموزش به شیوه‌ی بحث گروهی قرار گرفتند. تمام شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه‌ی جمعیت‌شناختی و مقیاس احساس صلاحیت والدین را در جلسات پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری (70 روز) کامل کردند. نتایج این پژوهش توسط آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل گردید. یافته ‌ها: آموزش مادران، موجب افزایش معنی‌دار خودکارآمدی مادران در دوره‌ی پس‌آزمون و پی‌گیری نشد (86/0=P). هم‌چنین این برنامه بر افزایش رضایت والدین (49/0=P) و میزان صلاحیت والدینی (70/0=P) موثر نبود. نتیجه‌ گیری: بر اساس نتایج پژوهش، برنامه‌ی آموزش والدین و پرورندان مهارت‌ها بر افزایش خودکارآمدی والدین موثر نبوده است.  }, keywords_fa = {درخودماندگی,خودکارآمدی,آموزش والدین}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1027.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_1027_33715fe44cd6973302fa1c80685cffc4.pdf} }