@article { author = {Hamzei, Alireza}, title = {Heat Shock Protein 27 (HSP27) Antibody and amphetamine and other substance abuse: A review study}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {5-9}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6241}, abstract = {Introduction: Heat Shock Protein (HSP) expression is observed in central nerve system at different stressful condition like hypothermia, hypoxia, trauma, status epilepticus, and drug abuse. Also, HSP is suggested as a molecular protection for cellular damaged proteins. The aim of this review was to evaluate and summarize the studies about the role of HSP in psychotic caused by substance abuse.  Materials and Methods: In this review article, all the articles published up to December 2014 in both Persian and English language about the relationship between heat shock protein and drug abuse had been evaluated. These studies were searched in database of SID, IranMedex, IranDoc, Margiran, Science Direct, Ovid, Google Scholar, PubMed, CINAHL and using key words of HSP27 AND drug abuse. The used keywords were selected based on MeSH Database. To collect data, Data Extraction Form was used that it was designed based on the objective of the study. The result of this search was to obtain 11 related articles that 5 articles were excluded due to lack of inclusion criteria and ultimately 6 articles entered to the study.  Results: The oldest performed study was related to 2001 and the most recent was in 2014. 3 studies (50%) were performed on rat and 3 (50%) on mice. 4 articles was about morphine abuse, 1 about amphetamine abuse, and 1 about phenobarbital.  Conclusion: All the researches showed that HSP27 increases after substance withdrawal, and it seems that it has damage protective effect.}, keywords = {Heat Shock Protein,substance abuse,Withdrawal}, title_fa = {آنتی‌بادی پروتئین شوک حرارتی 27 و سوء‌مصرف آمفتامین و سایر مواد مخدر: یک مقاله‌ی مروری}, abstract_fa = {مقدمه: بیان آنتی‌بادی شوک حرارتی (HSP) در سیستم اعصاب مرکزی در استرس‌های مختلف مانند هیپوترمی، هیپوکسی، آسیب تروماتیک و صرع پایدار و سوء‌مصرف مواد دیده می‌شود. از سویی HSP به عنوان یک محافظ مولکولی برای پروتئین‌های آسیب‌دیده‌ی سلولی نیز مطرح است. در این مطالعه‌ی مروری به بررسی و جمع‌بندی مقالات مرتبط با نقش پروتئین شوک حرارتی در روان‌پریشی ناشی از سوء‌مصرف مواد پرداخته شده است. روش‌کار: در این مطالعه مروری نظام مند، کلیه مقالات چاپ شده تا دسامبر 2014 به دو زبان فارسی و انگلیسی در زمینه ارتباط پروتئین شوک حرارتی و سوء مصرف مواد انجام شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این مطالعات از طریق پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور،Science Direct، Ovid، Google Scholar ، PubMed، CINAHL  و با استفاده از کلیدواژه‌های پروتئین شوک حرارتی 27 و سوء مصرف مواد، به دست آمد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از فرم استخراج داده‌ها که بر اساس هدف پژوهش طراحی شده بود، استفاده گردید. نتیجه‌ی این جستجو دست‌یابی به 11 مقاله‌ی مرتبط با موضوع بودکه از این میان 5 مقاله به علت دارا نبودن معیارهای ورود از مطالعه حذف و 6 مطالعه وارد پژوهش شدند. یافته‌ها: از 6 مطالعه‌ی مورد بررسی، قدیمی‌ترین مربوط به سال 2001  و جدیدترین آن‌ها در سال 2014 انجام شده بود. 3 مورد (50%) از مطالعات روی رت (rat) و 3 مورد (50%) روی موش انجام گرفته بود. 4 مورد از مقالات سوء‌مصرف مورفین، 1 مورد سوء‌مصرف آمفتامین و یک مورد سوء‌مصرف فنوباربیتال بود. نتیجه‌گیری: تمامی مطالعات نشان می‌دهند که پروتیئن شوک حرارتی 27 پس از ترک مواد، افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد دارای اثر محافظت‌کننده از آسیب باشد.}, keywords_fa = {پروتیئن شوک حرارتی,ترک,سوء مصرف مواد}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6241.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6241_968a7b3df006ce6cb1b646e1d1358fa7.pdf} } @article { author = {Akbari, Ebrahim and Poursharifi, Hamid and Fahimi, Samad and Azimi, Zainab and Alilou, Majid Mahmoud and Amiri Pichakolaei, Ahmad and Vahidi Madadlou, Parisa}, title = {Effectiveness of emotion focused therapy on sexual victims of romantic relationships: A single case study}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {10-21}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6172}, abstract = {Introduction: Emotion-Focused Therapy is a short-term intervention which can target a constellation of disturbances characterized as complex PTSD stemming from sexual abuse. The aim of this study was to study the effectiveness of emotion-focused therapy for sexual victims of romantic relationships.  Materials and Methods: The clinical trial study was done by a single case method and a multiple baseline design. Three subjects (three women) were selected through purposive sampling. Emotion-focused therapy was conducted in 12 weekly sessions during years 2011-12 at the University Counseling Center and follow-up sessions were held three months after the treatment. Subjects completed Posttraumatic Stress Disorder Scale, Rosenberg Self-esteem, Beck Depression Inventory-II, Beck Anxiety Inventory, and Rumination questionnaires before treatment (at baseline), during sessions, and at three month follow-up. They also completed Post-traumatic Stress and General Health Questionnaire (GHQ-28) pre-treatment, before entry into the study. Clinical significance and recovery percentage were used for data analysis.  Results: The results of study showed that emotion-focused therapy led to a significant improvement in PTSD, depression, anxiety, and rumination symptoms and increasing self-esteem in participants. Moreover, these results were maintained in a three-month follow-up in all the targets.  Conclusion: It seems that emotion-focused therapy is effective in modulating clinical symptoms in sexual victims of romantic relationships and improves their self-esteem.}, keywords = {Emotion,Post traumatic stress disorder,Romantic,Sexual,Victim}, title_fa = {اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر روی قربانیان جنسی روابط عاطفی: مطالعه‌ی تک‌موردی}, abstract_fa = {مقدمه: درمان متمرکز بر هیجان، یک مداخله‌ی کوتاه‌مدت است که می‌تواند مجموعه‌ای از تخریب‌های ناشی از اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) را که ناشی از سوء‌استفاده‌ی جنسی است، مورد هدف قرار ‌دهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر روی قربانیان جنسی روابط عاطفی بود. روش‌کار: بررسی حاضر به روش طرح آزمایش تک‌موردی و از نوع خط پایه‌ی چندگانه انجام شد. به این منظور سه آزمودنی (سه دختر) به شیوه‌ی نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. درمان متمرکز بر هیجان، 12 جلسه‌ی هفتگی در سال 91-1390 در مرکز مشاوره‌ی دانشگاه تبریز به کار گرفته شد و مرحله‌ی پی‌گیری نیز سه ماه پس از پایان درمان دنبال شد. آزمودنی‌ها در مرحله‌ی پیش از درمان (خط پایه) و در طی جلسات و مراحل پی‌گیری سه ماهه پرسش‌نامه‌های مقیاس استرس پس از آسیب، عزت نفس روزنبرگ، افسردگی بک، اضطراب بک و نشخوار فکری را تکمیل کردند. همچنین در مرحله پیش از درمان، پرسش‌نامه‌ی استرس پس از آسیب و سلامت عمومی (GHQ-28) را برای ورود به پژوهش کامل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش معنی‌داری بالینی و  شاخص درصد بهبودی استفاده شد. یافته‌ها: درمان متمرکز بر هیجان، موجب کاهش معنادار نشانگان PTSD، افسردگی، اضطراب، نشخوار فکری و نیز افزایش معنی‌دار عزت نفس در آزمودنی‌ها شده است. به علاوه این نتایج در پی‌گیری سه ماهه در تمامی موارد توانسته روند بهبودی پایداری را داشته باشد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد درمان متمرکز بر هیجان، در تعدیل نشانگان بالینی قربانیان جنسی روابط عاطفی موثر است و باعث بهبودی عزت نفس آن‌ها می‌گردد.}, keywords_fa = {اختلال استرس پس از آسیب,جنسی,عاشقانه,قربانی,هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6172.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6172_f106cf3c5fcf58f029a69d5616f73c05.pdf} } @article { author = {Ahangar, Abbasali and Jafarzadeh Fadaki, Seyyed Morteza and Sehhati, Afsaneh}, title = {The study of lexical relations device in speech of elderly Alzheimer patients and non-patients}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {22-28}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6242}, abstract = {Introduction: Verbal cohesion is one of the comprehension factors that can be affected by Alzheimer. Lexical relations device is also one of cohesive devices. Despite substantial researches in the field of neurological diseases and cohesive devices, there has been no analysis and comparison of lexical relations as a subset of cohesive devices in the speech of elderly Alzheimer patients and non-patients yet. Therefore, it seems necessary to perform such studies. Besides, the study of possible disorders in the speech of elderly Alzheimer patients is a step toward a more accurate illustration of brain and language relation and may contribute to verbal rehabilitation of these patients as well. The purpose of this research was to study and compare the application of lexical relations device in the speech of elderly Alzheimer patients and non-patients based on Dooley and Levinson’s (2001) perspective.  Materials and Methods: The participants of this research were 6 elderly Alzheimer and 6 elderly non-patients who lived in nursing homes of Birjand and Qaen. The linguistic data was gathered during 5 months (22 September 2012 to18 February 2013). The age range of the subjects was 74 to 90 years old, who were all women with severe Alzheimer. A 40 minute speech sample of each subject was recorded. The data was analyzed using SPSS software version 20 and independent t test.  Results: The results of t-test analysis indicated that there was a significant difference between the application of lexical relations device in the speech of non-patients and elderly Alzheimer patients (P=0.009). In fact, based on individual results of all kinds of lexical relations, it was observed that, except for collocation device (P=0.107), there was a significant difference in the other two subsets: part-whole (P=0.019) and hyponymy (P=0.044).  Conclusion: It seems that there was a significant difference between the application of lexical relations device in the speech of non-patients and elderly Alzheimer patients.}, keywords = {Alzheimer,Elderly,Speech}, title_fa = {بررسی کاربرد ابزار روابط واژگانی در گفت‌وگوهای سالمندان آلزایمری و عادی}, abstract_fa = {مقدمه: پیوستگی کلامی از  عوامل درک مطلب است که می‌تواند تحت تاثیر بیماری آلزایمر قرار گیرد. روابط واژگانی نیز از انواع ابزارهای پیوستگی است. با وجود پژوهش‌های قابل ملاحظه در زمینه‌ی بیماری‌های اعصاب و ابزار پیوستگی تا کنون  مقایسه و تحلیلی از انواع روابط واژگانی به عنوان زیرمجموعه‌ای از ابزار پیوستگی در گفتار سالمندان آلزایمری و عادی صورت نگرفته است. به علاوه، بررسی اختلالات احتمالی در گفتار سالمندان آلزایمری، گامی به سوی ترسیم دقیق‌تر رابطه‌ی مغز و زبان و کمک به توان‌بخشی کلامی این بیماران خواهد بود. این پژوهش با هدف مقایسه‌ی کاربرد ابزار روابط واژگانی در گفتمان تعدادی از سالمندان آلزایمری و عادی بر اساس دیدگاه دولی و لوینسون (2001) صورت گرفت. روش‌کار: جامعه‌ی آماری، 6 سالمند آلزایمری شدید و 6 سالمند عادی (سن 74 تا 90 سال و زن) ساکن در خانه‌ی سالمندان بیرجند و قاین بودند. داده‌های زبانی از مهر تا بهمن ماه 1391 جمع‌آوری شدند. یک نمونه‌ی گفتار 40 دقیقه‌ای از هرکدام از 12 سالمند، ضبط و ثبت گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی20 و آزمون تی مستقل انجام شد. یافته‌ها: بین کاربرد ابزار روابط واژگانی در سالمندان آلزایمری و عادی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (009/0=P). نتایج انفرادی انواع روابط واژگانی نشان داد که به استثنای رابطه‌ی باهم‌آیی (107/0=P) در رابطه‌ی جزء-کل (019/0=P) و شمول معنایی (044/0=P) نیز تفاوت معنی‌داری در دو گروه سالمند آلزایمری و عادی وجود دارد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد بین کاربرد ابزار روابط واژگانی در سالمندان آلزایمری و عادی تفاوت معنی‌داری وجود دارد.}, keywords_fa = {آلزایمر,سالمند,گفتار}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6242.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6242_a221c4e01219f1bc62efc43ff6a8ddee.pdf} } @article { author = {Hajloo, Nader and Moghaddasi, Khadijeh}, title = {Correlates of student's gender role conflict: Can gender role conflict predict psychological well-being?}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {29-34}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6243}, abstract = {Introduction: In many studies, gender role conflict is considered as one of the correlates of psychological problems.  The aim of this research was to study the relationship between gender role conflict and psychological well-being among students.  Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, research subjects were 200 male students selected through multistage cluster sampling from Mohaghegh Ardabili University in 2014. O’Neil’s Gender Role Conflict Scale (1986) and Ryff's Scales of Psychological Well-Being (2002) were used for data collection. The data were analyzed using multi-variant regression analysis.  Results: The results showed that the elements of success, power, and competition can predict the components of self-acceptance (P<0.01), autonomy, and mastery over the environment (P<0.05). Limited affectivity has a significant impact on Positive relations (P<0.05) and personal growth (P<0.01), and the conflicts between work and family relations has a significant effect on positive relations (P<0.05), environmental mastery (P<0.01), and Purpose in life (P<0.01). Moreover, 42% of the variance in psychological well-being among college students is explained with gender role conflict.  Conclusion: Based on these results, individuals with less gender role conflict have better psychological well-being.}, keywords = {Conflict,Gender,Psychological,Students,Well-Being}, title_fa = {همبسته‌های تعارض نقش جنسیتی دانشجویان: تعارض نقش جنسیتی می‌تواند بهزیستی روان‌شناختی را پیش‌بینی‌کند}, abstract_fa = {مقدمه: در تحقیقات مختلف، تعارض نقش جنسیتی به عنوان یکی از همبسته‌های مشکلات روان‌شناختی معرفی شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط تعارض نقش جنسیتی و بهزیستی روان‌شناختی در بین دانشجویان بود. روش‌کار: در این مطالعه‌ی توصیفی-همبستگی، 200 نفر دانشجوی مرد به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 92-1391 انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تعارض نقش جنسیتی اونیل و همکاران (1986) و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (2002) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیره، تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که از روی مولفه‌های موفقیت، قدرت، رقابت می‌توان مولفه‌های پذیرش خود (01/0>P)، خودمختاری و تسلط بر محیط  (05/0>P) را پیش‌بینی کرد. هیجان‌پذیری محدود بر روابط مثبت (05/0>P) و رشد فردی (01/0>P) تاثیر معنی‌داری دارد و تعارض بین کار وروابط خانوادگی اثر معنی‌داری بر روابط مثبت (05/0>P)، تسلط بر محیط (01/0>P) و زندگی هدف‌مند (01/0>P) دارد. هم‌چنین تعارض نقش جنسیتی 42 درصد از واریانس بهزیستی روانی را درمیان دانشجویان تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، با داشتن اطلاعاتی در مورد وضعیت تعارض نقش جنسیتی می‌توان در مورد بهزیستی روان‌شناختی افراد پیش‌بینی‌هایی به عمل آورد. به طوری که افراد با تعارض کمتری در نقش جنسیتی برخوردارند بهزیستی روان‌شناختی بهتری دارند.}, keywords_fa = {بهزیستی,تعارض,جنسیت,دانشجویان,روان‌شناختی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6243.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6243_d7cf845d4f42bf5b935b3b3344963ae0.pdf} } @article { author = {Ahmari, Mahsa and Salehi Fadardi, Javad and amin yazdi, seyed amir and Saber, Hamed}, title = {Effects of a modern cognitive bias modification program on attentional biases and social anxiety symptoms in socially-anxious students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {35-41}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6253}, abstract = {Introduction: The present study aimed to examine the effectiveness of a multi-sessions of Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program on reducing the attentional bias to threat and social anxiety symptoms in a population of socially anxious individuals.  Materials and Methods: The statistical population of this clinical trial included all students with social anxiety disorder aged 18-30 who were referred to faculty of psychology clinic of Ferdowsi University of Mashhad in the 2011-12 academic years. Volunteers with a high score on the Conner’s Social Phobia Inventory (n=30) were randomly assigned into an experimental and a placebo group. At pre-test, participants completed a computerized attentional bias test and Conner’s Social Phobia Inventory. Participants in the experimental group received four sessions of cognitive bias modification training for attentional biases (CBM-A) over 4 weeks for 4 sessions. Placebo group received identical numbers of training sessions with experimental group. At post-test (1 week after training) and 12 weeks follow-up (90 days), all participants also completed the measures of visual attentional biases and social anxiety. The data were analyzed using SPSS version 16 and MANCOVA test.  Results: According to results the experimental group showed significant reductions in their attentional bias to threat than the placebo group at post-test (P<0.01) and follow-up (P<0.01) assessments. These results indicate participants in the experiment group reported significantly less social anxiety symptoms than those in the placebo group at both post-test (P<0.05) and 12 weeks follow-up (P<0.01).    Conclusion: It seems that using a multi-session Cognitive Bias Modification for Attention (CBM-A) program for facilitating disengagement attention from threat may have clinical implications in the treatment of social anxiety.}, keywords = {Attention,Bias,Cognitive,Social anxiety}, title_fa = {تاثیر برنامه‌ی نوین آموزش تعدیل سوگیری شناختی بر سوگیری توجه و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف مطالعه‌ی حاضر، بررسی اثربخشی برنامه‌ی 4 جلسه‌ای تعدیل سوگیری شناختی توجه (CBM-A) بر کاهش سوگیری توجه به تهدید و علایم اضطراب اجتماعی در دانشجویان مضطرب اجتماعی بود. روش‌کار: جامعه‌ی آماری این کارآزمایی بالینی، تمام دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی در دامنه‌ی سنی 30-18 سال مراجعه‌کننده به کلینیک دانشکده‌ی روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 92-1391 بودند. داوطلبان با نمره‌ی بالا در پرسش‌نامه‌ی هراس اجتماعی کانور (30 نفر) به طور تصادفی در گروه آزمون و درمان‌نما قرار گرفتند. در پیش‌آزمون، آزمودنی‌ها تست کامپیوتری سنجش سوگیری توجه و پرسش‌نامه‌ی اضطراب اجتماعی کانور را کامل کردند. گروه آزمون، 4 جلسه‌ی آموزش تعدیل سوگیری شناختی برای سوگیری توجه را در طی چهار هفته (جلسات هفتگی) دریافت کردند. گروه درمان‌نما تعداد جلسات آموزشی برابر با گروه آزمون و مداخله‌ی درمان‌نما را دریافت کردند. در پس‌آزمون (یک هفته بعد از آموزش) و بعد از 12 هفته در آزمون پی‌گیری (90 روز)، تمام آزمودنی‌ها تکلیف سوگیری توجه و اضطراب اجتماعی را دریافت کردند. داده‌ها با نرم‌افزارSPSS  نسخه‌ی 16 و تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: گروه آزمون نسبت به درمان‌نما، کاهش معنی‌داری در سوگیری توجه به تهدید در ارزیابی پس‌آزمون (01/0>P) و پی‌گیری (01/0>P) نشان دادند. هم‌چنین گروه آزمون نسبت به درمان نما به طور معنی‌داری علایم اضطراب اجتماعی کمتری در پس‌آزمون (05/0>P) و پی‌گیری (01/0>P) گزارش کردند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از یک برنامه‌ی تعدیل سوگیری توجه چندجلسه‌ای برای تسهیل رهاسازی توجه از تهدید می‌تواند در درمان اضطراب اجتماعی کاربردهای بالینی داشته باشد.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,توجه,سوگیری,شناختی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6253.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6253_2922927d7af2f796aef7f2038bfc7211.pdf} } @article { author = {Asgari, Masoumeh and Amini, Kourosh and Sahbaie, Faezeh}, title = {Prevalence of social phobia disorder in high school students in Abhar city, Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {42-47}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6254}, abstract = {Introduction: Social phobia is one of the most prevalent anxiety disorders in adolescence years. This disorder owns negative effects on overall health and performance of this group of society people. The aim of this study is determination the prevalence of social phobia disorder among high school students in Abhar city.  Materials and Methods: In this cross-sectional/descriptive study, numbers of 5526 high school students during academic year of 2011-2012 in both of two genders were selected. Participants were studied by using Liebowitz questionnaire through anonymity principle. In addition, the information related to their demographic features was also collected. SPSS software (version 17) was used for statistical analyses. Absolute and relative frequency distribution was applied to describe data and chi-square test was used to determine and compare the ratio of social phobia disorder according to field variables.  Results: Totalprevalence of social phobia disorder was 17.2% in the population. The study showed that female gender (P=0.000), age (P=0.001), single marital status (P=0.001), low population of family (P=0.003), parents’ elementary and middle education (P =0.001), mother’s house maker being (P=0.012), father’s free job (P=0.002), urbanism (P=0.000) and family’s average income (P=0.000) have relation with higher prevalence of disorder.  Conclusion: The prevalence of social phobia disorder is high among high school students in Abhar city. Findings can help the decision-makers of health and hygiene in implementing a kind of comprehensive strategy in population regarding interference of mental health promotion arena and preventing from infecting into social phobia disorder.}, keywords = {Adolescents,Prevalence,Social phobia Disorder}, title_fa = {میزان شیوع اختلال فوبیای اجتماعی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر}, abstract_fa = {مقدمه: فوبیای اجتماعی یکی از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی سنین نوجوانی است. این اختلال دارای اثرات منفی بر سلامت کلی و عمکرد این گروه از افراد جامعه می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع فوبیای اجتماعی در دانش‌آموزان  مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر انجام شد. روش‌کار: در این مطالعه‌ی توصیفی- مقطعی، تعداد 5526 دانش‌آموز مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر در طول سال تحصیلی 1390-1389 از هر دو جنس با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مشارکت‌کننده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی لایبویتز و مشخصات جمعیت‌شناختی با رعایت اصل گمنامی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل‌های آماری و توصیف داده‌ها با استفاده از جداول توزیع فراوانی مطلق و نسبی و به منظور تعیین و مقایسه‌ی نسبت شیوع اختلال فوبیای اجتماعی بر اساس متغیرهای زمینه‌ای از مجذور خی و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 17 استفاده شد. یافته‌ها: شیوع کلی فوبیای اجتماعی در جمعیت مورد بررسی 2/17 درصد بود.  جنسیت مونث (000/0=P)، سن (001/0=P)، تجرد (001/0=P)، کم‌جمعیت بودن خانواده (003/0=P)، تحصیلات والدین در حد ابتدایی و متوسط (001/0=P)، خانه‌دار بودن مادر (012/0=P)، شغل آزاد پدر (000/0=P)، شهرنشینی (000/0=P) و درآمد متوسط خانواده (000/0=P)  با میزان شیوع بالاتر اختلال ارتباط دارند. نتیجه‌گیری: اختلال فوبیای اجتماعی در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه‌ی شهرستان ابهر از شیوع بالایی برخوردار است. یافته‌های مطالعه می‌تواند به تصمیم‌گیرندگان سلامت و بهداشت در اجرای نوعی راهبرد جامع در جمعیت مورد مطالعه در راستای مداخلات عرصه‌ی ارتقای سلامت روان و جلوگیری از ابتلا به اختلال فوبیای اجتماعی، کمک‌ نماید.}, keywords_fa = {اختلال فوبیای اجتماعی,شیوع,نوجوانان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6254.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6254_cf2f0a00a935a4af18b91d474dae84e4.pdf} } @article { author = {Tanhaye Reshvanloo, Farhad and Saadati Shamir, Abutaleb}, title = {Construct validity and reliability of Symptom Checklist-25 (SCL-25)}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {48-56}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6255}, abstract = {Introduction: Symptom Checklist-90 (SCL-90) is a mostly applied tool in studying mental health domain. Despite researchers interest for employing this tools high number of items restricted this process. The aim of current study was to investigate the factor structure, divergent validity and reliability of SCL-25.  Materials and Methods: By employing a correlative design and test validation, 1076 person (523 female and 553 male) were selected among all employed people in North Khorasan educational organization by employing multistage cluster sampling. They completed SCL-25, short form of Psychological well-being (Ryff, 1989) and short form of social well-being (Keyes, 1998). Investigating the validity was performed by employing exploratory and confirmatory factor analysis and also divergent validity and reliability was investigating through internal consistency, Cronbach alpha and split-half method. For this aim SPSS version 17 and LISREL version 8.54 were used.    Results: Finding related to exploratory factor analysis with principal components and varimax rotations confirms 7 factor structure for SCL-25 that can justify for 82.16 percent of the variance. Also confirmatory factor analyses show a good fitness with 7 factor fundamental model. In addition as there was a negative significant relationship (P<0.05) between sub variables of SCL-25, psychological and social well-being, divergent validity of SCL-25 was confirmed.  Furthermore there was a positive significant relationship between subscales of SCL-25. Also it produces a high Cronbach alpha (0.71 to 0.95) and split-half coefficient (0.65 to 0.96) for subscales and the whole scale score.  Conclusion: It seems that seven factor structure of SCL-25 can perform as a useful scale in research and clinical settings because of its shortness, multidimensionality and having a good factor and divergent analysis.}, keywords = {Factor Analysis,Reliability,Symptom Checklist-25,Validity}, title_fa = {اعتبار و روایی سازه‌ی فهرست 25 سئوالی نشانه‌های روان‌شناختی (SCL-25)}, abstract_fa = {مقدمه: فهرست 90 نشانه‌ای (SCL-90) ابزاری پرکاربرد در مطالعات مربوط به حیطه‌ی سلامت روان است. تعداد زیاد عبارت‌های این فهرست، استفاده از آن را با وجود اشتیاق پژوهشگران، با محدودیت مواجه می‌سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی، روایی واگرا و پایایی فهرست 25 نشانه‌ای بود. روش‌کار: در یک طرح همبستگی و اعتباریابی آزمون، 1076 نفر( 553 زن و 523 مرد) با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان تمامی شاغلین در مدارس استان خراسان شمالی، انتخاب شدند و SCL-25، فرم کوتاه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989) و فرم کوتاه بهزیستی اجتماعی کی‌یز (1998) را تکمیل کردند. بررسی روایی با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و نیز روایی واگرا و بررسی پایایی با همسانی درونی، آلفای کرونباخ و ضریب دو نیمه‌سازی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه‌ی 17 و LISREL8.54  صورت گرفت.  یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با الگوی مولفه‌های اصلی و چرخش واریماکس از ساختار 7 عاملی SCL-25 حمایت کرد که 16/82 درصد واریانس را تبیین می‌کرد. تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مناسب ساختار 7 عاملی با الگوی زیربنایی بود.  همبستگی منفی و معنی‌داری نیز (05/0>P)، میان خرده‌مقیاس‌های SCL-25 و ابعاد بهزیستی روان‌شناختی و اجتماعی وجود داشت که نشان‌دهنده‌ی روایی واگرای مناسب SCL-25 بود. بررسی پایایی ابزار، نشان‌دهنده‌ی آن بود که رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری میان خرده‌مقیاس‌های SCL-25 وجود داشته و ضرایب آلفای کرونباخ 71/0 تا 95/0 و ضرایب دو نیمه‌سازی 65/0 تا 96/0 برای خرده‌مقیاس‌ها و کل آزمون به دست آمد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ساختار 7 عاملی SCL-25، به دلیل کوتاهی و چندبعدی بودن و نیز روایی عاملی و واگرا و پایایی مناسب، ابزار مناسبی جهت استفاده در موقعیت‌های پژوهشی و بالینی می‌باشد.}, keywords_fa = {پایایی,تحلیل عاملی,روایی,فهرست 25 نشانه‌ای}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6255.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6255_a50fc7e34774d241947443011fddfa89.pdf} } @article { author = {Rajaei, Ali Reza and Khoynezhad, Gholam Reza and Javanmard, Javad and Abdollahpour, Meysam}, title = {The relation between positive psychological states and coping styles}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {18}, number = {1}, pages = {57-63}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.6256}, abstract = {Introduction: It seems that attendance to humans’ abilities indeed to disabilities and human defects is more effective in health programs. The researchers currently referred to the relation between positive psychological states such as trust on God, hope and … with effective strategy for coping with mental problems and disabilities. The present study aimed to assess the relation between positive psychological states and coping styles.  Materials and Methods: The statistical community of this cross-sectional/correlative research consists of all 19-24 year students in Payam-e-Noor and Islamic Azad Universities of Fariman city in Khorasan Razavi province in 2012. The sample included of 230 participants (115 men and 115 women) who selected through cluster sampling method. They fulfilled the stress coping strategies questionnaire (Lazarus and Folkman, 1984) and positive psychological states questionnaire (Rajaei, Khoynezhad and Nesaei, 2011). Data analyzed by multivariable regression and SPSS software version 18.     Results: There is positive and significant relation between positive psychological states and problem focused coping strategy (P<0.01). The same relation is seen between acknowledgment and emotion focused coping strategy (P<0.05). Also, there is negative and significant relation between hope and relaxation and emotion focused coping strategy (P<0.01) but there is not any relation between other positive psychological states and emotion focused coping strategy. The findings of multivariable regression showed that positive psychological states included goal, acknowledgement, socialization and optimism can explain 27% of problem focused coping strategy and two states of acknowledgement and optimism can predict 0.053% of emotion focused coping strategy.  Conclusion: Overall, the positive psychological states have stronger relation with problem-focused coping strategies in comparison to emotion-focused coping strategies.}, keywords = {Coping strategies,Positive psychology,stress}, title_fa = {رابطه‌ی حالت‌های روان‌شناختی مثبت با سبک‌های مقابله‌ای}, abstract_fa = {مقدمه: به نظر می‌رسد که توجه به  توانایی‌ها، به جای توجه به ناتوانی‌ها و ضعف‌های بشری، در  برنامه‌های سلامت، موثرتر و کارآمدتر باشد. حالت‌های روان‌شناختی مثبت شامل توکل به خدا، خوش‌بینی و ... می‌باشند و پژوهشگران، بارها به رابطه‌ی بین مثبت دیدن و استفاده از راهبرد موثر در برابر ناتوانی‌ها و مشکلات روانی اشاره نموده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی حالت‌های روان‌شناختی مثبت با سبک‌های مقابله‌ای انجام گرفت . روش‌کار: جامعه‌ی آماری این پژوهش مقطعی-همبستگی در سال 1391، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور در دامنه‌ی سنی 24-19 سال شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی بود. نمونه شامل 230 نفر از دانشجویان (115 پسر و 115 دختر) هستند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌ی راهبردهای مقابله با استرس (لازاروس و فولکمن، 1984) و پرسش‌نامه‌ی حالت-های روان‌شناختی مثبت (رجایی، خوی‌نژاد و نسایی، 1390) را تکمیل کردند. اطلاعات با آزمون تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نرم‌افزارSPSS  نسخه‌ی 18 تحلیل گردیدند. یافته‌ها: بین حالت‌های روان‌شناختی مثبت با راهبرد مقابله‌ی مسئله‌مدار، رابطه‌ی مثبت و معنی‌دار (01/0>P) هم‌چنین بین حالت قدردانی با راهبرد مقابله‌ی هیجان‌مدار رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (05/0>P). بین حالت‌های خوش‌بینی و احساس آرامش با مقابله‌ی هیجان‌مدار رابطه‌ی منفی و معنی‌داری به دست آمد (01/0>P) اما بین سایر حالت‌های روان‌شناختی با مقابله‌ی هیجان‌مدار، رابطه‌ای به دست نیامد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که حالت‌های روان‌شناختی مثبت شامل هدف‌مندی، قدردانی، اجتماعی بودن و خوش‌بینی 27 درصد واریانس سبک مقابله‌ی مسئله‌مدار را تبیین می‌کنند و دو حالت قدردانی و خوش‌بینی 053/0 درصد واریانس سبک مقابله‌ی هیجان‌مدار را پیش‌بینی می‌کنند. نتیجه‌گیری: در مجموع، حالت‌های روان‌شناختی مثبت، رابطه‌ی نیرومندتری با سبک‌های مقابله‌ای مسئله‌مدار نسبت به سبک‌های هیجان‌مدار دارند.}, keywords_fa = {روان‌شناسی مثبت,استرس,سبک‌های مقابله‌ای}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6256.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_6256_003df41d1003e9bce5dab62746d8a898.pdf} }