@article { author = {Behdani, Fatemeh and Toofani As, Hamid and Nikjoo, Ali}, title = {The comparison of quetiapine and sodium valproate in treatment of acute mania: A review article}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {62-66}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4034}, abstract = {Introduction: The acute mania is a dangerous part of bipolar disorder so it needs to an appropriate psycho-social and medical treatment that prevents of serious dangers for patients.The mood stabilizers such as sodium valproate and atypic antipsychotics such as quetiapine are used in combination or lonely for treatment of acute mania related to bipolar disorder.The treatment effects of quetiapine in combination with sodium valproate indicated in different researches but according to adverse interactions in taking of this combination, it is necessary that researchers compare the effects of quetiapine and valproate. This review aimed to compare the effects of quetiapine versus valproate in acute mania.  Review: Through search in scientific indexes (until February 2015) 4 studies found. The results of them indicated that there is no significant difference between two medicals and both of them are effective in treatment although some studies indicated that the treatment effects of quetiapine appear more rapidly than sodium valproate. Conclusion: It seems that quetiapine has equal effects to valproate in treatment of acute mania although some studies indicated that its treatment effects appear more rapidly than sodium valproate}, keywords = {Acute mania,Bipolar disorder,Quetiapine,Sodium valproate}, title_fa = {مقایسه ی اثر کوئتیاپین و سدیم والپروات در درمان مانیای حاد: مطالعه ی مروری}, abstract_fa = {مقدمه: مانیای حاد، بخش خطرآفرینی از اختلال دوقطبی است و نیاز به درمان مناسب روانی-اجتماعی و دارویی دارد تا از خطرات جدی برای بیماران جلوگیری گردد. در درمان مانیای حاد دوقطبی از داروهای تثبیت‌کننده‌ی خلق مانند والپروات و آنتی‌سایکوتیک‌های آتیپیک نظیر کوئیتیاپین به صورت ترکیبی یا به تنهایی استفاده می‌شود. اثر کوئیتیاپین در ترکیب با والپروات سدیم در مطالعات مختلف مشخص گردیده اما با توجه به احتمال تداخلات دارویی در مصرف همزمان، لازم است اثر درمان تکی این دارو نیز مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. هدف این مطالعه بررسی مروری مقایسه‌ی اثر کوئتیاپین و سدیم والپروات در درمان مانیای حاد است. مرور مطالعات: با جستجو در پایگاه‌های علمی مختلف انگلیسی و فارسی تا تاریخ فوریه‌ی 2015 چهار مقاله در این خصوص یافت شد. بنا بر نتایج این مطالعات، تفاوت معنی‌داری در اثربخشی کوئیتیاپین به صورت تک‌دارویی و والپروات سدیم در درمان مانیای حاد دیده نشده و هر دو این داروها موثر واقع شدند، هر چند در برخی مطالعات، اثربخشی کوئیتیاپین از والپروات سدیم سریع‌تر ظاهر گردید. نتیجه‌ گیری: درمان تک‌دارویی با کوئیتیاپین می‌تواند به میزان والپروات سدیم در بهبود علایم مانیای حاد موثر باشد و بنا بر برخی مطالعات اثر آن بر بهبودی بیمار، سریع‌تر است.}, keywords_fa = {اختلال دوقطبی,کوئیتیاپین,مانیای حاد,والپروات سدیم}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4034.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4034_bada73544f852a219cab5bcddc563e7a.pdf} } @article { author = {Ghadimi, Azadeh and Karami, Jahangir and Yazdanbakhsh, Kamran}, title = {The relationship between primary maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs with addiction potential}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {67-73}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4032}, abstract = {Introduction: Recently, the cognitive basis of the etiology of addiction has attracted special attention. This study was conducted to determine the relationship between primary maladaptive schemas and meta-cognitive beliefs with addiction potential.  Materials and Methods: The cross-correlation study, a multistage cluster sampling method was used and selected 300 peoples (180 girls and 120 boys) among high school students in Kermanshah city (2012-2013). Wells meta-cognitive beliefs questionnaire, Young primary Schema Questionnaire and addiction Potential Scale (APS) were measuring instruments. Results were analyzed using Pearson's correlation coefficient and regression analysis with SPSS 19 software. Results: The results showed that there is a significant relationship between cognitive self-awareness, negative beliefs about the uncontrollability of thoughts, beliefs about the need to control thoughts and cognitive trust subscales with addiction potential subscale (P=0.001). However, there is no significant relationship between positive beliefs about worry subscale and addiction potential. Also, there was a significant relationship between primary maladaptive schemas and addiction potential (P=0.001). Conclusion: According to the positive relationship between meta-cognitive beliefs and primary maladaptive schemas on increased addiction potential, counselors and psychologists can consider this item}, keywords = {Addiction,Belief,Maladaptive,Meta cognition,Schema}, title_fa = {رابطه ی طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناخت با استعداد اعتیاد}, abstract_fa = {مقدمه: در مورد سبب‌ شناسی اعتیاد اخیرا به زیربناهای شناختی توجه ویژه‌ ای شده است با توجه به این زیربناها پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه‌ی طرحواره‌های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناخت با استعداد اعتیاد انجام گرفت. روش‌ کار: برای این پژوهش توصیفی مقطعی از بین دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر کرمانشاه که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ ای چندمرحله‌ ای نمونه‌ای به حجم300 نفر انتخاب شدند (180 دختر و 120 پسر). برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسش‌نامه‌های باورهای فراشناخت ولز، طرحواره‌های اولیه‌ی یانگ و مقیاس استعداد اعتیاد استفاده شد. برای تحلیل داده‌های پژوهش از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم‌افزار آماریSPSS  نسخه‌ی 19 استفاده شد. یافته‌ ها: بین خرده‌مقیاس‌های خودآگاهی شناختی، باورهای منفی در مورد کنترل‌ناپذیری افکار، باورهایی در مورد نیاز به افکارکنترل و اعتماد شناختی با استعداد اعتیاد، رابطه‌ی مثبت معنی‌داری وجود دارد (001/0=P) اما بین خرده‌مقیاس باورهای مثبت در مورد نگرانی واستعداد اعتیاد، رابطه‌ی معنی‌داری وجود ندارد. هم‌چنین بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه و استعداد اعتیاد، رابطه‌ی مثبت معنی‌داری به دست آمد (001/0=P). نتیجه‌ گیری: با توجه به ارتباط مثبت بین باورهای فراشناخت و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در افزایش استعداد اعتیاد، مشاوران و روان‌شناسان می‌توانند این مطلب را مد نظر قرار دهند.}, keywords_fa = {اعتیاد,باور,طرحواره,فراشناخت,ناسازگار}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4032.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4032_1c86095da6634b599a24fd502b2dcf8e.pdf} } @article { author = {Aslani, Khaled and Nahid, Derikvandi and Dehghani, Yousef}, title = {Relationship between parenting styles, religiosity, and emotional intelligence with addiction potential in high schools students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {74-80}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4031}, abstract = {Introduction: The aim of this research was to investigate the relationship between permissive, authoritative and authoritarian parenting styles, emotional intelligence and religiosity with addiction potential among students in high-schools of Ahwaz.  Materials and Methods: The population of this correlational study consists of 262 high school students (Ahwaz) selected through multistage cluster sampling method. The tools used for collecting data included Buri’s Parental Authority Questionnaire, Aryan’s Religiosity styles, Shatte's Emotional Intelligence Scale (EIS) and Zargar's Addiction Potential Scale. Data analyzed by descriptive statistics and regression analysis. Results: There are significant relationships between permissive, authoritative and authoritarian parenting styles, emotional intelligence, and religiosity with active addiction potential, and between authoritarian parenting style, religiosity, and emotional intelligence with passive addiction potential (P=0.001). There was no significant relationship between permissive and authoritative styles with passive addiction potential. Step-by-step regression analysis indicated that among the research variables religiosity, permissive parenting style, emotional intelligence, authoritarian and authoritative parenting styles are significant predictors for active addiction potential respectively and explain about 39% of its variance. Additionally authoritarian parenting style and religiosity are significant predictors for passive addiction potential and account for 11% of its variance.   Conclusion: It seems that authoritative parenting style, religiosity and emotional intelligence are effective in reducing addiction potential among the high schools students.}, keywords = {Addiction,Emotional intelligence,Parenting Styles,religiosity}, title_fa = {رابطه ی شیوه های فرزندپروری، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی به اعتیاد در دانش آموزان دبیرستانی}, abstract_fa = {م مقدمه هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی بین شیوه‌های فرزندپروری سهل‌گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز بود. روش‌ کار: نمونه‌ی این پژوهش همبستگی شامل 262 نفر از دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر اهواز می‌باشد که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ی شیوه‌های فرزندپروری بامریند، مقیاس دینداری آرین، هوش هیجانی شاته و مقیاس آمادگی به اعتیاد زرگر می‌باشد. داده‌ها با آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند.  یافته‌ ها: نتایج نشان داد که بین شیوه‌های فرزندپروری سهل‌گیر، مستبد و قاطع، هوش هیجانی و دینداری با آمادگی فعال به اعتیاد و بین روش مستبد، دینداری و هوش هیجانی با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ، رابطه‌ی معنی‌دار وجود دارد (001/0=P). هم‌چنین بین روش سهل‌گیر و قاطع با آمادگی منفعل برای اعتیاد، ارتباطی مشاهده نشد. تجزیه و تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش به ترتیب دینداری، روش سهل‌گیر، هوش هیجانی، روش مستبد و روش قاطع، پیش‌بینی‌کننده‌های معنی‌داری برای آمادگی فعال برای اعتیاد می‌باشند و حدود 39 درصد از واریانس آن را تبیین می‌کند. به علاوه، روش مستبد و دینداری، پیش‌بینی‌کننده‌ها‌ی معنی‌داری برای آمادگی منفعل برای اعتیاد می‌باشند و حدود 11 درصد از واریانس آن را تبیین می‌کند. نتیجه‌ گیری: به نظر می‌رسد کهشیوه‌ی فرزندپروری قاطع، دینداری و هوش هیجانی در کاهش آمادگی‌ به اعتیاد در دانش‌آموزان، موثر است.}, keywords_fa = {اعتیاد,دینداری,شیوه های فرزندپروری,هوش هیجانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4031.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4031_c051707d8d939319f468ca6b1ee95e14.pdf} } @article { author = {Abhar Zanjani, Farnaz and Khajeh-Mirza, Vahideh and Seyyedi, Mahboobeh and Shahabizadeh, Fatemeh and Dastjerdi, Reza and Bahreinian, Abdolmajid}, title = {Assessment on relationship beliefs and marital burnout among fertile and infertile couples}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {81-86}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4036}, abstract = {Introduction: Infertility is accompanied by numerous physical, psychological and economic issues, leading to significant impacts on spousal relations, marital satisfaction or burnout of a couple. Relationship beliefs have a significant role in the management of this stressful factor as well as in marital relations. This research sets out to study relationship beliefs and marital burnout among fertile and infertile couples.  Materials and Methods: The population of this descriptive-correlational study comprises of fertile and infertile couples seeking treatment from Mashhad Infertility Treatment Clinic (2012). Via convenience sampling, 130 fertile and 130 infertile couples were selected according to medical criteria. The participants filled out the demographic data, Pine's Burnout Measure, and Epstein and Eidelson's Relationship Belief Inventory questionnaires. The data were analyzed through descriptive statistical methods, step by stem regression, one way variance analysis, Scheffe's tests, multi variable variance analysis, and independent T-test by SPSS version 18.  Results: All the scores concerning relationship beliefs were higher in the fertile group in comparison to the scores within the infertile group, except for the destructiveness belief and inflexibility of the spouse (respectively P=0.28, P=0.21) other factors in the fertile and infertile groups were significantly different. Regarding the marital burnout factor, the scores pertaining to psychological burnout were significantly higher in the infertile group (P=0.001). Although the scores pertaining to physical burnout were higher in the infertile group, and emotional burnout was higher in the fertile group, these differences were not significant. Conclusion: Compared to the fertile group, the infertile couples are characterized by stronger relationship beliefs, but they experience higher marital burnout in physical and psychological dimensions.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی باورهای ارتباطی و دلزدگی زناشویی در زوجین بارور و نابارور}, abstract_fa = {مقدمه: ناباروری با مشکلات متعدد جسمی، اقتصادی و روان‌شناختی همراه است و بر روابط زوجین، رضایت‌مندی یا دلزدگی زناشویی آنان اثر می‌گذارد. نقش باورهای ارتباطی نیز در مدیریت این عامل تنش‌زا و روابط زناشویی اهمیت دارد. این مطالعه به بررسی باورهای ارتباطی و دلزدگی زناشویی در زوجین بارور و نابارور می‌پردازد. روش‌ کار: جامعه‌ ی آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی شامل زوجین بارور و ناباروری بود که به کلینیک زنان و مرکز درمان ناباروری نوین مشهد در سال 1391 مراجعه نمودند. با روش نمونه‌گیری در دسترس، 130 زوج بارور و 130 زوج نابارور بر اساس معیارهای طبی، وارد مطالعه شدند. نمونه‌ها پرسش‌نامه‌های جمعیت‌شناختی محقق‌ساخته، دلزدگی زناشویی پاینز و باورهای ارتباطی اپستین و آیدلسون را تکمیل نمودند. داده‌ها با SPSS نسخه‌ی 18 و روش‌های آمار توصیفی، رگرسیون گام به گام، تحلیل واریانس یک‌طرفه، آزمون‌های تعقیبی شفه، تحلیل واریانس چندمتغیره و تی مستقل تحلیل شدند. یافته‌ ها: نمرات تمام ابعاد باورهای ارتباطی در گروه بارور نسبت به نابارور بالاتر است و به غیر از موارد باور به تخریب‌کنندگی و عدم تغییرپذیری همسر (به ترتیب 28/0=P، 21/0=P) سایر ابعاد در گروه‌های بارور و نابارور، تفاوت معنی‌داری داشته‌اند. در بین ابعاد دلزدگی زناشویی، نمرات ازپاافتادگی روانی در افراد نابارور به طور معنی‌داری بالاتر است (001/0=P). هر چند که نمرات ازپاافتادگی جسمی در گروه نابارور بالاتر است اما اختلاف معنی‌داری ندارد و ازپاافتادگی عاطفی در گروه بارور، بیشتر گزارش شده است. نتیجه‌ گیری: زوجین نابارور نسبت به زوجین بارور از نظر باورهای ارتباطی قوی‌تر بوده ولی در ابعاد ازپاافتادگی روانی و جسمی، دلزدگی زناشویی بیشتری نسبت به گروه بارور تجربه می‌کنند.}, keywords_fa = {باروری,باورهای ارتباطی,دلزدگی زناشویی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4036.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4036_d693ea1e50332087e54a29d761cec631.pdf} } @article { author = {Aali, Shahrbanoo and Amin Yazdi, Seyed Amir and Abdekhodaei, Mohammad Saeed and Ghanaei Chamanabad, Ali and Moharreri, Fatemeh}, title = {Developing a mixed family-focused therapy based on integrated human development model and comparing its effectiveness with Floortime play-therapy on the developmental family functioning and the functional-emotional development of children with autism spectrum disorder}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {87-97}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4030}, abstract = {Introduction: Autism spectrum disorder (ASD) is a major disability of childhood which is the basis of many mental pressures on children and their families. Regarding the unfavorable effects of this disorder on the family system, the present research aims to design a family- focused therapy based on the integrated human development approach which is a new approach in the treatment of ASD. In this model, to enhance the abilities of the child, family functioning is set the objective as a general unit, and its effectiveness in combination with Floortime therapy which is the center of therapy of this model is investigated.  Materials and Methods: This study uses single-subject design framework where 12 children with autism aged between 3 to 8 years old and their families are examined during 5 months; the research data were collected from three phases. In order to examine the effectiveness of therapy, the researcher-built instruments of (DFFAQ), (FEDQ) and (FEAS) were used. Results: According to the results, the percentage of improvement in developmental family functioning in the mixed family- focused therapy group were above 50 percent, especially in the areas of intimacy, engagement, discipline and also the functional-emotional development of children in the self-regulation, attachment, and mutual interaction levels; thus, the improvement were clinically significant. The effectiveness of treatment in mixed therapy was estimated higher than 0.80. Conclusion: The mixed family- focused therapy which was designed in this study can increase the effectiveness of Floortime therapy and be used as an effective therapy for the treatment of ASD. }, keywords = {Autism,Emotion,Family,Function,Play therapy}, title_fa = {طراحی درمان ترکیبی خانواده‌محور مبتنی بر مدل تحول یکپارچه‌ی انسان و مقایسه‌ی اثر بخشی آن با بازی‌درمانی فلورتایم بر کارکرد تحولی خانواده‌ و تحول هیجانی-کارکردی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال طیف اوتیسم از ناتوانی‌های عمده‌ی دوران کودکی است که زمینه‌ساز فشارهای روانی بسیاری برای کودک و خانواده‌ می‌باشد. با توجه به تاثیر نامطلوب بسیاری که این اختلال بر سیستم خانواده دارد، دراین پژوهش سعی شده است تا بر مبنای مدل تحول یکپارچه‌ی انسان که رویکرد نوینی در درمان این اختلال است، درمانی خانواده-محور طراحی شود، در این درمان به منظور تقویت توانمندی‌های کودک، کارکرد خانواده به ‌عنوان یک واحد کلی، هدف قرار می‌گیرد و اثربخشی آن در ترکیب با بازی‌درمانی فلورتایم، بررسی می‌شود. روش‌ کار: این مطالعه در چهارچوب یک طرح تک آزمودنی در طول 5 ماه روی 12 کودک 8-3 ساله‌ی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها اجرا و اطلاعات در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پی‌گیری جمع‌آوری شد. برای بررسی اثربخشی درمان از ابزار محقق ساخته‌ی کارکرد تحولی خانواده، پرسش‌نامه‌ی سنجش هیجانی–کارکردی و پرسش‌نامه‌ی تحول هیجانی– کارکردی استفاده شد. یافته‌ ها: درصد بهبودی کارکرد تحولی خانواده در گروه درمان ترکیبی خانواده‌محور به ویژه در حوزه‌های صمیمیت، جذب شدن، انضباط و تحول هیجانی-کارکردی کودکان نیز در سطوح خودتنظیمی، دلبستگی و مبادله‌ی دوسویه از 50 درصد بیشتر و میزان بهبودی از نظر بالینی معنی‌دار بود. اندازه اثر درمان ترکیبی نیز بالاتراز 80/0 برآورد شد. نتیجه‌ گیری: بنا بر نتایج درمان ترکیبی خانواده‌محور می‌تواند اثربخشی بازی درمانی فلورتایم را افزایش دهد و به عنوان یک رویکرد درمانی اثربخش در درمان این اختلال استفاده شود.}, keywords_fa = {اوتیسم,بازی درمانی,خانواده‌,کارکرد,هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4030.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4030_62d9a995fa7ab9a6ed64b4dbe00e5ebe.pdf} } @article { author = {Tehrani, Akram and Heidari, Hassan}, title = {The effect of group training based on Lazarus multimodal therapy on the happiness of women in Islamshahr, Iran}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {98-102}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.4035}, abstract = {Introduction: The emotions are necessary for shaping and keeping interpersonal relations and interaction to others and family relationships. Having management skills of emotions and such awareness of abilities and self can help to optimize emotions and cognitive schema. Present study aimed to determine the effectiveness of the group training with multiple Lazarus approach on happiness among women.   Materials and Methods: The statistical community of this clinical trial was all women referred to social working clinic of Aftab Shargh in Islamshahr (2013). 24 subjects who received low scores based on Oxford Happiness Questionnaire were selected through available sampling and randomly assigned in groups of experiment and control. Interventions based on Lazarus approach was done on the experimental group in 10 one hour sessions. All participants fulfilled the questionnaire. Data were collected by Oxford Happiness Questionnaire and analyzed by SPSS-19 software through analysis of covariance. Results: There is no significant difference between the mean scores of happiness among experimental and control groups in pre-test phase (P>0.05) but this difference is significant in post-interventional phase (P=0.001). Conclusion: Research results provide some evidence that the group training with multiple Lazarus approach is an appropriate skill for enhancing happiness in women. Therefore, in order to increase women’s happiness, it may be useful that the cognitive, effective and behavioral dimensions.}, keywords = {Group training,Happiness,Women}, title_fa = {اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در افزایش شادکامی زنان اسلامشهر}, abstract_fa = {مقدمه: داشتن هیجانات برای ایجاد و ادامه‌ی روابط بین فردی چه در تعاملات با دیگران و چه در روابط خانوادگی لازم است. داشتن مهارت‌های لازم در مدیریت هیجانات و آگاهی از توانایی‌ها و شناخت خود می‌تواند به مطلوب‌سازی هیجانات و طرحواره‌های شناختی افراد کمک کند.مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین  اثربخشی آموزش گروهی با رویکرد چندوجهی لازاروس در شادمانی زنان انجام شد. روش‌ کار: جامعه‌ ی آماری این کارآزمایی بالینی شامل تمام زنان مراجعه‌ کننده به کلینیک مددکاری آفتاب شرق در سال 1392  در اسلامشهر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 24 زن که سطح شادمانی آنان بنا بر پرسش‌نامه‌ی شادمانی آکسفورد پایین بود به عنوان نمونه، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. مداخلات مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس در 10 جلسه‌ی یک‌ساعته به گروه آزمون به صورت گروهی آموزش داده و مجددا پرسش‌نامه روی تمام افراد اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 19 و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ‌ها: میانگین نمرات شادکامی در مرحله‌ی پیش‌آزمون بین گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی‌داری ندارد (05/0P) و روان‌ رنجوری ( 001/0>P) به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق تاب‌ آوری و   هم‌چنین برون‌گرایی به طور غیر مستقیم (01/0>P) نگرش منفی به بزهکاری را پیش‌بینی نمودند. هم‌چنین مسئولیت‌پذیری ( 001/0>P) به صورت مستقیم دارای تاثیر منفی و معنی‌داری بر نگرش مثبت به بزهکاری بود. نتیجه‌ گیری: با توجه به نتایج، نوجوانان بیشتر در معرض خطرات اجتماعی و روان‌شناختی هستند و به نظر می‌رسد با افزایش مسئولیت‌پذیری و تاب‌آوری در ایشان می‌توان از بزهکاری پیش‌گیری نمود.}, keywords_fa = {بزهکاری,تاب آوری,شخصیت,نوجوانان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4033.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_4033_837d50a55babeeff70ef6b8e8962200c.pdf} } @article { author = {Jokar, Elahe and Rahmati, Abbas}, title = {The effect of stress inoculation training on anxiety and quality of sleep of pregnant women in third trimester}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {17}, number = {2}, pages = {62-68}, year = {2015}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2015.3985}, abstract = {Introduction: The aim of the present study was to examine the effects of Stress Inoculation Training (SIT) on anxiety and quality of sleep of pregnant women in third trimester.  Materials and Methods: This clinical trial conducted in a pre-test and post-test design with a control group. In this study 40 pregnant women were selected by cluster sampling from those referred to Nabi-e-Akram and Me’raj health centers of Bushehr city in the winter of 2013, who were at 31 or 32 weeks of pregnancy, and fulfilled the required research criteria. Then they were randomly allocated to one of the experimental or control groups. After the pre-test, the experimental group was subjected to 7 sessions of SIT training. Data were collected using Beck Anxiety Inventory (BAI) and Pittsburgh Quality of Sleep Questionnaire (PSQI). Data were analyzed by t-test, covariance analysis and SPSS 16 software. Results: The results showed a significant decrease in the post-test mean scores of anxiety and sleep disorder in the experimental group compared to the pre-test and control group (P=0.01). The findings support the effectiveness of SIT in relieving anxiety and sleep disorder in pregnancy. Conclusion: It seems that the use of psychological interventions such as stress inoculation training can reduce distress and improve women's health during pregnancy.}, keywords = {Anxiety,pregnancy,Quality of sleep,stress}, title_fa = {تاثیر آموزش ایمن سازی در مقابل تنش بر اضطراب و کیفیت خواب زنان باردار در سه ماهه ی سوم بارداری}, abstract_fa = {مقدمه: هدف مطالعه‌ی حاضر  بررسی تاثیر آموزش ایمن‌سازی در مقابل تنش بر اضطراب و کیفیت خواب زنان باردار در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری بوده است. روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، از میان کل زنان باردار مراجعه‌کننده به دو مرکز بهداشتی نبی اکرم (ص) و معراج شهرستان بوشهر در زمستان 1391، از بین افرادی که در هفته‌ی 31 و 32 بارداری قرار داشته و دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند، 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پس از اجرای پیش‌آزمون گروه آزمون به مدت 7 جلسه تحت آموزش ایمن‌سازی در مقابل تنش قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسش‌نامه‌های اضطراب بک و کیفیت خواب پیترزبورگ بود. داده‌ها با آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 تحلیل گردیدند. یافته‌ها: میانگین نمرات پس‌آزمون گروه آزمون در اضطراب و اختلال خواب نسبت به پیش‌آزمون و گروه شاهد، کاهش معنی‌داری داشت (01/0=P) که نشان می‌دهد آموزش ایمن‌سازی در مقابل تنش، توانسته اضطراب و اختلال خواب دوره‌ی بارداری را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از مداخله‌های روان‌شناختی از نوع آموزش ایمن‌سازی می‌تواند در کاهش آسیب و ارتقای سلامت زنان در دوره‌ی بارداری مفید و موثر باشد.}, keywords_fa = {اضطراب,بارداری,تنش,کیفیت خواب}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3985.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3985_7a598ed1779dc7ea0056c14fb97a2bde.pdf} }