@article { author = {Aghaei, Elham and Kalantari, Mehrdad and Jamali Paghaleh, Somayyeh}, title = {The efficacy of mothers’ training on behavioral and emotional problems of bereaved preschool children}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {100-9}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.2982}, abstract = {Abstract  Introduction: The purpose of this study was an investigation of the effectiveness of mother's behavioral training on emotional and behavioral problems of bereaved preschool children.  Materials and Methods: In this clinical trial, sampling method was purposeful, so mothers with children 4 to 6 years who were referred to Imam Zaman Social Work Association in Isfahan in the year of 2010-2011, and they were asked to answer the strengths and difficulties questionnaire, SCL-90-R and demographic questionnaire, 18 mothers with the higher scores of emotional and behavioral problems in their children were selected by random sampling. They were then randomly allocated in to two groups each contains 9 mothers as control and experimental groups. The experimental group received the training in the 8 sessions (90 minutes) in the Social Work Association, while the control group was in waiting list control. The two groups complete the post and follow up (3 month fallow-up) measure. Data were analyzed by descriptive statistics, multivariate analysis of covariance and SPSS15 software.  Results: Results showed the significant effect of mother's group training on reduction of emotional and behavioral problems of bereaved preschool children (P<0.01). Results also showed significant difference two groups in the all subscales of emotional and behavioral problems (emotional problems in post test, conduct, ADHD, peer problems) except subscale emotional problem in follow up.  Conclusion: It seems that mothers’ training is effective in reducing the emotional and behavioral problems of bereaved preschool children.}, keywords = {Behavior,Emotion,mothers,preschool children,Training}, title_fa = {اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش دبستانی محروم از پدر}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش‌دبستانی محروم از پدر بود. روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی با روش نمونه‌گیری هدفمند، از مادران مراجعه‌کننده به انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان در سال 1389 که دارای کودکان 4 تا 6 ساله‌ی بدون پدر بودند، خواسته شد تا به پرسش‌نامه‌ی توانایی و مشکلات (فرم والدین)، چک‌لیست علایم روانی 90 آیتمی و پرسش‌نامه‌ی جمعیت‌شناختی پاسخ دهند. 18 نفر از مادرانی که کودکان‌شان بر اساس نمره‌ی کل پرسش‌نامه، بیشترین مشکلات هیجانی و رفتاری را دارا بودند، به عنوان نمونه‌ی مقدماتی به طور تصادفی در دو گروه 9 نفره‌ی آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون، آموزش رفتاری را در 8 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای در محل انجمن مددکاری دریافت کردند. در پایان جلسات از هر دو گروه، پس‌آزمون و بعد از 3 ماه، پی‌گیری به عمل آمد. داده‌ها با آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 15تحلیل گردیدند. یافته‌ها: آموزش رفتاری مادران، میزان مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش‌دبستانی محروم از پدر را در هر دو مرحله‌ی پس‌آزمون و پی‌گیری، به طور معنی‌داری کاهش داد (01/0P<). این نتیجه در مورد تمام زیرمقیاس‌های مشکلات هیجانی و رفتاری (مشکلات هیجانی در پس‌آزمون، سلوک، بیش‌فعالی، مشکل با همسالان) به استثنای زیر مقیاس مشکلات هیجانی در مرحله‌ی پیگیری، صادق بود.  نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد آموزش رفتاری مادران در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان پیش‌دبستانی محروم از پدر موثر است.}, keywords_fa = {آموزش,رفتار,کودکان پیش دبستانی,مادران,هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_2982.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_2982_4089affb5f3588cc95b9c8a04f979b94.pdf} } @article { author = {Atadokht, Akbar and Narimani, Mohammad and Abolghasemi, Abbas}, title = {The relationship of the physiological indexes and glycaemic control with psychological profile in diabetic patients}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {110-19}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3267}, abstract = {Introduction: The aim of the present study was to investigate the relationship of psychological profile with physiological indexes and glycaemic control in diabetic patients.  Materials and Methods: In this descriptive-correlational study, 120 diabetic patients have been selected among of those who referred to Diabetes Clinic of Imam Khomeini Hospital in Ardabil from April 2011 to July 2011, for their therapeutic process. For gathering of data, SCL-90-R test, HbA1c assessment experiment for evaluation of long-term control of glycaemic and BMI assessment, cholesterol, triglyceride as physiological indexes were used. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used for analysis of data on SPSS-17 software.  Results: HbA1c index had positive relationship with variables of somatic complaint (r=0.23), obsession (r=0.27), sensitivity (r=0.29), depression (r=0.28), anxiety (r=0.28), phobia (r=0.26), psychosis (r=0.27) and general score of psychological symptom (r=0.29) with P<0.01; and hostility (r=0.17) and paranoid thoughts (r=0.21) with P>0.05. Triglyceride physiological index correlated with somatic complaint, obsession, sensitivity, depression, anxiety, paranoid thoughts, psychosis and general score of psychological symptom (P<0.05). Cholesterol index correlated with somatic complaint (P<0.05) and BMI with depression and hostility (P<0.05). In total, 15% of the variance in HbA1c is explained by psychological profile components and physiological indices.  Conclusion: Results of present study showed that physiological indexes of diabetic patients have relationships with some of psychological disorders and the mean of blood glucose correlates with variables of somatic complaint, obsession, sensitivity, depression, anxiety, hostility, paranoid thoughts, phobia, psychosis and general score of psychological symptoms.}, keywords = {Diabetes Mellitus,Hemoglobin A1c protein,Psychology}, title_fa = {ارتباط شاخص های فیزیولوژیکی و کنترل قند خون بیماران دیابتی با نیم رخ روان شناختی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این مطالعه بررسی ارتباط شاخص‌های فیزیولوژیکی و کنترل قند خون با نیم‌رخ روان‌شناختی در بیماران دیابتی بود. روش‌کار: در این مطالعه‌ی توصیفی-همبستگی، از بین تمام بیماران دیابتی که طی اردیبهشت تا تیر 1390، جهت پی‌گیری درمان خود به درمانگاه دیابت بیمارستان امام خمینی اردبیل مراجعه می‌کردند، 120 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از چک‌لیست علایم روانی 90 آیتمی، اندازه‌گیری هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) جهت ارزیابی کنترل درازمدت قند خون و محاسبه‌ی نمایه‌ی توده‌ی بدن (BMI)، کلسترول و تری‌گلیسیرید به عنوان شاخص‌های فیزیولوژیکی استفاده شد. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیری و نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 17 تحلیل گردیدند. یافته‌ها: شاخص HbA1c با متغیرهای شکایت جسمانی (23/0=r)، وسواس (27/0=r)، حساسیت در روابط متقابل (29/0=r)، افسردگی (28/0=r)، اضطراب (28/0=r)، ترس مرضی (26/0=r)، روان‌پریشی (27/0=r) و نمره‌ی کل علایم روان‌شناختی (29/0=r) با آلفای 01/0 و با خصومت (17/0=r) و افکار پارانوییدی (21/0=r) با آلفای 05/0 رابطه داشت. شاخص تری‌گلیسیرید نیز با متغیرهای شکایت جسمانی، وسواس، افسردگی، حساسیت در روابط متقابل، اضطراب، افکار پارانوییدی، روان‌پریشی و نمره‌ی کل علایم روان‌شناختی (05/0P<) و شاخص کلسترول نیز با شکایت جسمانی و BMI با افسردگی و خصومت، رابطه‌ی معنی‌دار داشتند (05/0P<). در مجموع 15 درصد از واریانس HbA1c، توسط مولفه‌های نیم‌رخ روان‌شناختی و شاخص‌های فیزیولوژیکی مذکور تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: شاخص‌های فیزیولوژیکی بیماران دیابتی با برخی از اختلالات روان‌شناختی، رابطه داشته و میانگین قند خون ایشان با متغیرهای شکایت جسمانی، وسواس، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، خصومت، ترس مرضی، افکار پارانوییدی، روان‌پریشی و نمره‌ی کل علایم روان‌شناختی، رابطه‌ی مستقیم دارد.}, keywords_fa = {پروتئین هموگلوبین گلیکوزیله,دیابت شیرین,روان شناختی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3267.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3267_e652c4a42867631ab7c8974c753a7b08.pdf} } @article { author = {Goodarzi, Mohammad Ali and Marzooghi, Rahmatollah and Noori, Akram}, title = {Development and validation of the Islamic-Iranian gratitude questionnaire (IIGQ) in Iranian undergraduate students}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {120-29}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3268}, abstract = {Introduction: The objective was to develop and validate an Islamic-Iranian Gratitude Scale (IIGS) on the basis of an Islamic framework in Iranian culture. We designed this scale specifically to reflect the nature of gratitude according to Quran and Sonat.  Materials and Methods: Two hundred and eighty university students were selected from four dormitory buildings via simple random sampling on June 2011-2012 academic year in order to be participated in the validation phase. In order to determine the structure validity of the scale, explanatory factor analysis was used. Thereafter the analysis of rotated main components was used.  Results: In consequence of factor analysis, from a total of 50 items, 24 items were omitted and 26 items remained in the scale. Finally, three factors were extracted (moral, internal, operational subscales). Divergent and Convergent validity with Beck Depression and Islamic attitude questionnaires were also shown to be satisfactory (r=0.67, P<0.001, r=0.57, P Conclusion: The IIGI is a brief, valid, reliable and feasible measure of gratitude for use in the Iranian Islamic culture.}, keywords = {Gratitude,Factor Analysis,Reliability,Scale,Validity}, title_fa = {ساخت و اعتباریابی مقیاس شکرگزاری اسلامی-ایرانی در دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این تحقیق، ساخت و اعتباریابی مقیاس شکرگزاری اسلامی-ایرانی با تکیه بر چهارچوب اسلامی در فرهنگ ایرانی بود. این مقیاس به گونه‌ای طراحی شد که به طور خاص، شکرگزاری را بر مبنای قرآن و سنت، اندازه‌گیری کند.  روش‌کار: تعداد 280 دانشجوی دانشگاه شیراز در تیر ماه سال تحصیلی 1391-1390 از چهار خوابگاه دانشجویی به صورت تصادفی ساده برای شرکت در اعتباریابی مقیاس انتخاب شدند. به منظور تعیین ساختار عاملی مقیاس از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و پس از آن تحلیل عامل‌های اصلی چرخش داده شده مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: در تحلیل عاملی، از مجموع 50 گویه، 24 گویه حذف و 26 گویه باقی ماند و در نهایت، سه عامل استخراج شد (خرده‌مقیاس‌های اخلاقی، درونی و افعالی). روایی واگرا و همگرای این مقیاس به ترتیب با پرسش‌نامه‌های افسردگی بک و نگرش‌های مذهبی مسلمانان، رضایت‌بخش و در جهت مورد انتظار بود (001/0P<، 67/0-=r، 001/0P<، 59/0=r). مقیاس شکرگزاری اسلامی-ایرانی و  خرده‌مقیاس‌های آن از همسانی درونی مطلوبی برخوردار بود (آلفای کرونباخ برای 26 گویه 78/0 بود). نتیجه‌گیری: مقیاس شکرگزاری اسلامی-ایرانی یک مقیاس کوتاه، معتبر، پایا و قابل کاربرد در فرهنگ اسلامی-ایرانی می‌باشد. }, keywords_fa = {پایایی,تحلیل عاملی,روایی,شکرگزاری,مقیاس}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3268.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3268_a5b5758227f7308081ea4a6f498ab5fa.pdf} } @article { author = {Rostami, Mehdi and Abdi, Mansour and Heidari, Hassan}, title = {Correlation of Childhood Maltreatment, Self-Compassion and Mental Health in Married People}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {130-41}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3269}, abstract = {Introduction The aim of this study is to explore the correlation between childhood maltreatment types, self-compassion and mental health in married people. Materials and Methods: In this cross-sectional descriptive-analytic study 350 married male and female individuals residing in Tehran in 2013 were randomly selected using multi-stage cluster sampling and assigned to complete copies of inventories focused on self-reported child abuse, self-compassion and general health. Thirteen completed copies were excluded due to insufficient information whereupon 337 copies were reviewed. SPSS version 19, Pearson’s Correlation, Linear and Multiple Regression were used to analyze the data. Results: There was a significant negative correlation between maltreatment and self-compassion (r=0.521; P<0.001), a significant positive correlation between maltreatment and general health (r=0.306; P<0.001). The findings from multiple regression analysis indicated that the subscales for physical harassment, emotional harassment and neglect were significant predictors of self-compassion. The neglect subscale contributed most to the explanation of self-compassion. Furthermore, the emotional harassment subscale alone was capable of predicting general health (P<0.001). Conclusion: The findings indicated that the greater the childhood harassment, the smaller the adulthood self-compassion and that the greater the childhood harassment, the greater the adulthood syndromes of mental disease.   }, keywords = {Maltreatment,General Health,Childhood}, title_fa = {رابطه ی انواع بدرفتاری در دوران کودکی با شفقت بر خود و سلامت روانی در افراد متاهل}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی بین انواع بدرفتاری در دوران کودکی با شفقت بر خود و سلامت روانی در افراد متاهل بود. روش‌کار: در این مطالعه‌ی توصیفی–تحلیلی مقطعی، 350 نفر (زن و مرد) متاهل ساکن شهر تهران در سال 1392 به صورت تصادفی با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های خودگزارشی کودک‌آزاری، شفقت بر خود و سلامت عمومی را تکمیل نمودند. پرسش‌نامه‌های 13 شرکت‌کننده به دلیل نقص، حذف و پرسش‌نامه‌های 337  نفر مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده‌های از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 19 و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: بین بدرفتاری و شفقت بر خود رابطه‌ی منفی و معنی‌داری وجود دارد (001/0>P و 521/0- =r). بین بدرفتاری و سلامت عمومی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (001/0>P و 306/0=r). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خرده‌مقیاس‌های آزار جسمی، آزار عاطفی و خرده‌مقیاس غفلت، پیش‌بین‌های معنی‌داری برای شفقت بر خود هستند. خرده‌مقیاس غفلت بیشترین سهم را در تبیین شفقت بر خود دارد. هم‌چنین تنها خرده‌مقیاس آزار عاطفی قادر به پیش‌بینی سلامت عمومی می‌باشد (001/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد هر چقدر فرد در دوران کودکی آزار بیشتری را تجربه کرده باشد از میزان شفقت بر خود کمتری در بزرگسالی برخوردار است، هم‌چنینهر چقدر فرد در دوران کودکی آزار بیشتری را تجربه کرده باشد از میزان علایم روانی بیشتری در بزرگسالی برخوردار است.}, keywords_fa = {بدرفتاری,سلامت عمومی,کودکی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3269.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3269_1524ec9ab1cd1b83671ccaa09dd88826.pdf} } @article { author = {Toosi, Monireh and Akbarzadeh, Marzieh and Zare, Najaf and Sharif, Farkhondeh}, title = {Comparison of the effects of attachment behavior and relaxation training on maternal fetal attachment and infant in prime pregnant women}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {142-9}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3271}, abstract = { Introduction: This study aimed to compare the effect of attachment behavior with relaxation training on maternal fetal attachment and infant prime pregnant.    Materials and Methods: This clinical trial was conducted on 126 pregnant prime gravida women. The participants consisted of pregnant women who referred to Hafiz and Shushtari hospitals in Shiraz. The method of sampling was simple sample into three groups: 42 patients were selected randomly and divided into three groups of relaxation training, attachment training and control.  The instruments used included a form for demographic information, maternal fetal attachment (Cranly) questionnaire, and maternal neonatal (Avant) questionnaire. Experimental groups underwent four two-hour sessions of training courses on attachment behaviors during childbirth and relaxation The control group received usual care during their pregnancy. Maternal fetal attachment scores were calculated before and at the end of the first three months in the three groups. . Also, maternal attachment to the baby was measured through Avant sheet. The statistical software SPSS version 17 was used to analyze the data. Chi-square, T- test, and paired test were applied.    Results: The mean attachment score in three groups before the intervention was not significantly different (P=0.738) but the mean scores after the intervention were significantly different in the three (P=0.003). Increase in the attachment scores, after the intervention was significant among the groups (P=0.001). But the difference in the control group after the intervention was not significant.  Conclusion: Education attachment behaviors and relaxation increase the attachment of the mother to the fetus and infant.}, keywords = {attachment,fetus,Infant,Mother,Relaxation}, title_fa = {مقایسه ی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی با تن آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست-باردار}, abstract_fa = {مقدمه: این تحقیق با هدف مقایسه‌ی تاثیر آموزش رفتارهای دلبستگی و آموزش با تن‌آرامی بر دلبستگی مادر با جنین و نوزاد در مادران نخست باردار انجام شده است. روش‌کار: دراین کارآزمایی بالینی، 126 خانم نخست‌باردار از جمعیت آماری زنان باردار مراجعه‌کننده به دو بیمارستان حافظ و شوشتری شیراز در سال 1389 به روش نمونه‌گیری آسان مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه 42 نفری تحت آموزش تن‌آرامی، رفتارهای دلبستگی و گروه شاهد تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل فرم اطلاعات فردی و بارداری، پرسش‌نامه‌ی دلبستگی مادر با جنین کرانلی و برگه‌ی مشاهده‌ی رفتار دلبستگی مادر و نوزاد اوانت بود. برای گروه‌های آزمون، چهار جلسه‌ی دو ساعته‌ی آموزش رفتارهای دلبستگی و یا تن‌آرامی برگزار شد. گروه شاهد فقط مراقبت‌های معمول بارداری را دریافت نمودند. نمره‌ی دلبستگی مادر با جنین، قبل از مداخله و در پایان 1 ماه مداخله و پس از زایمان، در هر سه گروه، سنجیده شد. تحلیل داده‌ها با آزمون‌های مجذور خی، تحلیل واریانس، تی مستقل و تی زوجی و با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 17 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره‌ی دلبستگی قبل از مداخله در سه گروه، اختلاف معنی‌داری نداشت (738/0=P) ولی بعد از مداخله، در سه گروه اختلاف معنی‌داری نشان داد (003/0=P). افزایش نمره‌ی دلبستگی در دو گروه آزمون بعد از مداخله، معنی‌دار بوده است (001/0>P)، ولی در گروه شاهد این اختلاف بعد از مداخله معنی‌دار نبوده است. نتیجه‌گیری: آموزش رفتارهای دلبستگی و تن‌آرامی موجب افزایش دلبستگی مادر به جنین و نوزاد می‌گردد}, keywords_fa = {تن آرامی,جنین,دلبستگی,مادر,نوزاد}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3271.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3271_9fb89f290672d51d2ad6c050b3eeb765.pdf} } @article { author = {Ostadi, Naghi and Badeleh, Morteza and Mohseni Birjandi, Reza}, title = {The effectiveness of cognitive behavioral group training on attachment and dysfunctional attitudes and marital adjustment of married}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {150-61}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3272}, abstract = {Introduction: This study aimed to assess the efficacy of cognitive behavioral group training on attachment and dysfunctional attitudes and marital adjustment of married people.  Materials and Methods: Subjects of thisclinical trial, were 16 married individuals with insecure attachment style and low marital adjustment. They were selected via convenience sampling among people who referred to Health and Treatment Center of Mashhad Municipality in 2011. They randomly divided into experimental and control groups. Both groups were assessed by adult attachment styles of Collins and Reid (RAAS), Locke and Wallace Marital Adjustment Scale (LWMAS) and Dysfunctional Attitudes Scale (DAS).The experimental group participated in 8 sessions of group cognitive behavioral therapy and simultaneously control group in 8 sessions of life skills.  The data was analyzed by covariance (ANCOVA) and t-test.  Results: Results showed that cognitive behavioral training group compared with the control group, a significant decrease in anxiety (P<0.01). Cognitive behavioral training can also reduce dysfunctional beliefs and improve the attachment (P<0.05). Also more subjects in experimental group compare to controls, achieved to marital adjustment and improvement of all the variables.  Conclusion: Group cognitive behavioral training as a therapeutic approach can be beneficial in modifying of   dependency, anxiety, dysfunctional attitudes and couples' attachment styles.}, keywords = {attachment,Attitude,Cognitive behavioral,Marital}, title_fa = {اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرش های ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متاهل}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرش‌های ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متاهل انجام شد. روش‌کار: شرکت‌کنندگان این کارآزمایی بالینی، 16 نفر از متاهلین با سبک دلبستگی ناایمن و سازگاری زناشویی پایین بودند که به صورت در دسترس از مراجعین به مجتمع بهداشتی-درمانی شهرداری مشهد در سال 1390 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 8 نفره‌ی آزمون و شاهد قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان هر دو گروه با مقیاس‌های سبک‌های دلبستگی بزرگسالان کالینز و رید (RAAS)، سازگاری زناشویی لاک و والاس (LWMAS) و مقیاس نگرش‌های ناکارآمد (DAS) ارزیابی شدند. گروه آزمون در 8 جلسه‌ی هفتگی گروه‌درمانی شناختی-رفتاری (2 ماه) در مجتمع بهداشتی-درمانی شهرداری مشهد شرکت کردند. گروه شاهد نیز هم‌زمان تحت 8 جلسه آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های مک‌نمار، تحلیل کوواریانس یک‌سویه و تی گروه‌های مستقل با کمک نرم‌افزارSPSSتحلیل شدند. یافته‌ها: آموزش شناختی-رفتاری گروهی باعث کاهش معنی‌دار نگرش‌های ناکارآمد (001/0P<) و اضطراب و افزایش میزان وابستگی در روابط می‌شود و می‌تواند به بهبود سبک دلبستگی بینجامد (005/0P<). هم‌چنین تعداد بیشتری از افراد گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد به سازگاری زناشویی رسیده‌اند. درصد بهبودی آزمودنی‌های گروه آزمون در تمام متغیرهای پژوهش بیشتر از درصد بهبودی آزمودنی‌های گروه شاهد بود. نتیجه‌گیری: آموزش شناختی-رفتاری گروهی به عنوان یک رویکرد درمانی می‌تواند در تغییر میزان وابستگی،اضطراب، نگرش‌های ناکارآمد و سبک‌های دلبستگی زوجین، موثر باشد.}, keywords_fa = {آموزش,دلبستگی,زناشویی,شناختی-رفتاری,نگرش}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3272.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3272_832d5a7380023b7c7201423f83a16eaf.pdf} } @article { author = {Pourmohammad, Ahmad and Shafiee, Meysam and Kashani, Masood and Salehi, Ahmad and Shafiee, Bizhan}, title = {Devising of introductory malingered stuttering-evaluation questionnaire}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {162-71}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3273}, abstract = { Introduction: Stuttering is a deficit in speech fluency and timing of its pattern that is defined with symptoms like repetition, prolongation and block of phonemes and syllables. The main characteristic of this syndrome is its variability across different situations which made it difficult to be assessed precisely. It would be certainly more sophisticated when facing with a malingerer. The main purpose of this study is to build a questionnaire which is norm statistically and able to differentiate between true and feigning stuttering and is correlated with clinical findings.  Materials and Methods: This is a mixed qualitative study and its data was obtained via carrying out the questionnaire, speech facilitator techniques, structured interview and MMPI2 on available cases. These data were analyzed with SPSS version 18 through descriptive statistics and psychometric parameters. This project was done through 2 inductor and main phase in order to obtain the validity and reliability of the mentioned questionnaire.  Results: During performing this study, a standard short form (contains 17 question) questionnaire was built with 0.884 reliability which was norm statistically. Conclusion: The mentioned questionnaire had correlation with data which was obtained from carrying out MMPI, speech facilitator techniques and structured interview. We also found that the manner the person reacts to speech facilitator techniques, score of questionnaire and the severity of the stuttering through the different speech situations in interview are critical in diagnosing feigning stuttering.}, keywords = {}, title_fa = {ساخت پرسش نامه ی مقدماتی تشخیص لکنت تمارضی}, abstract_fa = {مقدمه: لکنت، اختلالی در روانی گفتار و زمان‌بندی الگوهای آن است که با علایمی مانند تکرار، کشیده‌گویی و قفل‌شدگی اصوات و هجاها مشخص می‌شود. چالش‌انگیزترین خصوصیت لکنت، تغییرپذیری آن در موقعیت‌های متفاوت گفتاری می‌باشد. هنگامی که بحث تمارض و انتفاع نیز در این حیطه مطرح باشد پیچیدگی کار چند برابر می‌شود. هدف این تحقیق، ساخت پرسش‌نامه‌ای است که ضمن داشتن تمام اصول آماری و روان‌سنجی، قابلیت تفکیک لکنت واقعی و تمارضی را دارا بوده و با نتایج بالینی و تحقیقاتی نیز هم‌خوانی و تطابق داشته باشد. روش‌کار: داده‌های این تحقیق کیفی با روش‌های اجرای پرسش‌نامه‌ی سنجش لکنت تمارضی، تکنیک‌های تسهیل‌گر روانی گفتار، مصاحبه‌ی ساختارمند و آزمون MMPI2 370 سئوالی به روش غیر نظام‌مند (نمونه در دسترس) جمع‌آوری گردید و با نرم‌افزارSPSS  نسخه‌ی 18 و با آماره‌های توصیفی و پارامترهای روان‌سنجی تحلیل گردید. این مطالعه در 2 مرحله‌ی مقدماتی و اصلی جهت بررسی روایی و پایایی پرسش‌نامه‌ی مذکور انجام شد. یافته‌ها:بر اساس این تحقیق یک پرسش‌نامه‌ی کوتاه (17 سئوالی) استاندارد با میزان اعتبار 884/0 و با رعایت تمام استانداردهای آماری ساخته شد. نتیجه‌گیری: طبق نتایج، پرسش‌نامه‌ی فوق از لحاظ آماری با نتایج آزمون MMPI، تکنیک‌های تسهیل‌گر گفتاری و مصاحبه‌ی ساختارمند، همبستگی داشت. ضمنا نحوه‌ی پاسخ فرد به تکنیک‌های تسهیل‌گر، امتیاز فرد در پرسش‌نامه تشخیص لکنت تمارضی و بررسی میزان لکنت در موقعیت‌های مختلف گفتاری حین مصاحبه، مهم‌ترین موارد در تشخیص لکنت واقعی از تمارضی می‌باشند}, keywords_fa = {تمارض,گفتار,لکنت}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3273.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3273_0c6a962a96dfced412d06dab1e9be49f.pdf} } @article { author = {Shareh, Hossein and Arablin, Homa}, title = {Relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {16}, number = {62}, pages = {172-87}, year = {2014}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2014.3274}, abstract = {Introduction: Motivational structure is a construct that describe individual's directions to their interests, goals and concerns. The aim of this study was to investigate the relationship between metacognitive beliefs and thought control strategies with motivational structures.  Materials and Methods: In a correlational study, a sample of 370 university students (2011-2012) from Ferdowsi University, Mashhad, Iran were randomly selected via cluster sampling and completed the following questionnaires: Metacognition Questionnaire-3, Thought Control Questionnaire, and Personal Concerns Inventory. Data were analyzed by means of Pearson correlation, stepwise multiple regression analysis and multiple analyses of variance.  Results: Metacognitive beliefs and thought control strategies were significantly correlated with motivational structures (P<0.05). Punishment, social control, reappraisal. Metacognitive beliefs and worry significantly predict motivational structures (P<0.001). There were significant differences between male and female students in success and satisfaction (P<0.05). There were significant differences between single and married students and aborigine students and no aborigine ones in chance and dissatisfaction (P<0.05)  Conclusion: Reduction in metacognitive beliefs and dysfunctional thought control strategies can improve motivational structures to adaptive ones.}, keywords = {Control,metacognition,Motivation,Student,Thinking}, title_fa = {رابطه ی ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر}, abstract_fa = {مقدمه: ساختار انگیزشی به سازه‌ای اطلاق می‌شود که جهت‌گیری فرد را درباره‌ی علایق، اهداف و دل‌مشغولی‌ها و آرزوهایش توصیف می‌کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی مولفه‌های ساختار انگیزشی با باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر انجام شد.  روش‌کار: در این پژوهش همبستگی، 370 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 91-1390 دانشگاه فردوسی مشهد که از چهار دانشکده و دوازده رشته به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. هر یک از آزمودنی‌ها سه پرسش‌نامه‌ی علایق و دل‌مشغولی‌های شخصی،  باورهای فراشناختی-30 سئوالی و راهبردهای کنترل فکر را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه‌ی گام به گام  و تجزیه و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.  یافته‌ها: مولفه‌های ساختار انگیزشی با مولفه‌های باورهای فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر، رابطه‌ی معنی‌دار داشته (05/0P<) و مولفه‌های تنبیه، کنترل اجتماعی،ارزیابی مجدد، نگرانی و مجموع باورهای فراشناختی، ساختار انگیزشی را  به طور معنی‌داری پیش‌بینی می‌کنند (001/0P<). ساختار انگیزشی در مردان و زنان در مولفه‌های میزان موفقیت و میزان خشنودی، تفاوت معنی‌دار دارد (05/0P<). هم‌چنین این ساختار در افراد متاهل و مجرد و بومی و غیر بومی در مولفه‌های میزان شانس و میزان ناخشنودی، تفاوت معنی‌دار دارد (05/0P<).  نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که کاهش باورهای فراشناختی مختل و راهبرد های کنترل فکر ناکارآمد باعث شکل‌گیری ساختار انگیزشی در جهت انطباقی خود می‌شود.}, keywords_fa = {انگیزش,تفکر,دانشجو,فراشناخت,کنترل}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3274.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_3274_46bd806b693b22bcb896e55c8db77124.pdf} }