@article { author = {Ghaderi, Amir and Alamikhah, Marjan and Karimi, Mohammad-Amin and Bashkar, Negisa and Saed, Omid and Gholami, Mostafa and Davoudi, Mohammadreza and Rasouli-Azad, Morad}, title = {Comparison of behavioral activation subscales of Gray’s original reinforcement sensitivity theory in opioid and methamphetamine dependent patients}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {6}, pages = {581-589}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9548}, abstract = {Introduction: The relationship of behavioral activation subsystems with methamphetamine and opioids dependency, which are the most commonly used illicit substances in Iran, is still unclear. The purpose of this study was to compare the behavioral activation subsystems and behavioral inhibition system of opioid and methamphetamine dependents with those of healthy subjects. Materials and Methods: In this case-control study, two groups of methamphetamine and opioids dependents (25 cases on each group) were selected through purposeful method from patients admitted to substance rehabilitation centers of Mashhad, Iran, during March to September 2012. A group of 25 healthy cases (non-addict) were also matched as the control group. Data was collected using Carver and White’s BAS/BIS scales and analyzed using Chi-square test, one-way analysis of variance, and multivariate analysis of variance. Results: The methamphetamine-dependents group had a higher BAS-DR subscale score than the opioid dependent group (P<0.01), but in neither group these scores were significantly different from the BAS-DR scores of healthy subjects (P>0.05). The BAS-RR scores of the methamphetamine-dependents group were higher than the other two groups (P<0.05). The scores of BAS-FS subscale of the control group was higher than in the opioid-dependent group (P<0.05), but was no difference from the scores of methamphetamine-dependent patients (P>0.05). There was no difference between the three groups in terms of scores of behavioral inhibition system (P<0.05). Conclusion: The difference of BAS subscales of patients with different substance dependencies from those of healthy subjects confirms the role of reward deficiency syndrome in the substance use disorder. Also, methamphetamine and opioid dependencies were found to have a duration-dependent impact on the behavioral activation subsystems.}, keywords = {Reinforcement sensitivity,Behavioral activation system,Methamphetamine,Opioids}, title_fa = {مقایسهی خردهمقیاسهای سیستم فعالساز رفتاری تئوری اصلی حساسیت به تقویت گری در بیماران وابسته به متآمفتامین و مواد اپیوئیدی}, abstract_fa = {مقدمه: رابطهی بین خردهسیستمهای فعالساز رفتاری با وابستگی به متآمفتامین و اپیوئیدها که شایعترین مواد مورد سوءمصرف در ایران هستند، هنوز مشخص نشده است.هدف این پژوهش مقایسهی خردهسیستمهای فعالساز و سیتم بازداری رفتاری در بیماران وابسته به متآمفتامین و مواد اپیوئیدی با افراد سالم بود.روشکار: در این مطالعهی مورد-شاهدی، بیماران وابسته به متآمفتامین و مواد اپیوئیدی (25 نفر در هر گروه) که در شش ماه اول سال 1391 به کلینیکهای خودمعرف ترک اعتیاد سطح شهر مشهد برای درمان وابستگی مراجعه کرده بودند با نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و با 25 فرد سالم همتا در مقیاس بازداری و فعالسازی رفتاری (BAS/BIS) مقایسه شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون مجذور خی، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.یافتهها: نمرات خردهمقیاس سایق سیستم فعالساز رفتاری (BAS-DR) در بیماران وابسته به متآمفتامین بالاتر از اپیوئیدی بود (01/0>P) و بین افراد سالم و دو گروه بیمار، تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0
P). نمرات سومین خردهمقیاس سیستم فعالساز رفتار یعنی تنوعطلبی (BAS-FS) در بیماران وابسته به مواد اپیوئیدی کمتر از افراد سالم بود (05/0>P) و تفاوتی بین افراد سالم و وابسته به متآمفتامین وجود نداشت (05/0
P). در طول مطالعه روند شیوع موارد منجر به بستری به صورت کاهشی بود.نتیجهگیری:این مطالعه نشان داد که شیوع بیماریهای روانپزشکی منجر به بستری روند کاهشی داشته است که میتواند حاکی از عملکرد مناسب سیستم بهداشتی-درمانی باشد. ادامهی فعالیتهای بهداشتی-درمانی موجود و تمرکز بیشتر بر اختلالات خلقی (به عنوان شایعترین علت بستری) و طراحی مداخلات هدفمند برای گروههای پرخطر (مردان متاهل بیکار) میتواند اثربخشی آنها را افزایش دهد.}, keywords_fa = {اپیدمیولوژی,اختلالات روانپزشکی,بستری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9557.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9557_d850d9e59c0e2efc58cd418077760ec5.pdf} } @article { author = {Ahmadizadeh, Mohammad Javad and Amiri, Mahdi and Taheri, Elham}, title = {Content analysis of visual, auditory and structural component affecting combat-related posttraumatic stress disorder}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {6}, pages = {613-618}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9558}, abstract = {Introduction: This study aimed analysis of visual, auditory and structural contents in war zones during holy defense (Iran-Iraq war) for Posttraumatic Stress Disorder (PTSD). Materials and Methods: This research has the librarian content analysis method and it intended all contents are related to south warfronts. So, 39 holy defense movies were chosen and analyzed through convenient sampling and Delphi method. Research instrument were the researcher made checklists of visual, auditory and structural components which evaluated and approved by 24 warriors. All of acquired data analyzed by statistical qualitative methods and content analysis. Results: The content analysis of holy defense movies showed that wide and various components in each fields of visual, aural and structural contexts developing stress disorder in warriors. Conclusion: Based on the results, different visual, auditory and structural components can impact on stress disorder in warriors.}, keywords = {Auditory,Posttraumatic stress disorder,Structural,Visual}, title_fa = {تحلیل محتوای عناصر دیداری، شنیداری و ساختاری موثر بر اختلال استرس پس از ضربهی جنگ}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای عناصر دیداری و شنیداری و ساختاری در مناطق جنگی دورهی دفاع مقدس برای اختلال استرس پس از ضربه انجام شد.روشکار: پژوهش حاضر از نوع کتابخانهای و تحلیل محتوا است و محتوای مورد نظر مربوط به مناطق عملیاتی جبههی جنوب میباشد. با استفاده از روش دلفی و با کمک روش نمونهگیری در دسترس از میان فیلمهای دفاع مقدس، تعداد 33 فیلم انتخاب و تحلیل شدند. چکلیستهای عناصر دیداری، شنیداری و ساختاری محقق ساختهی ارزیابی شده توسط 24 رزمنده در ارزیابی فیلمهای مورد نظر استفاده شدند. تحلیل محتوایی اطلاعات با روشهای آمار کیفی و تحلیل محتوایی انجام گردید.یافتهها: نتایج تحلیل محتوای فیلمهای دفاع مقدس نشان داد که در حوزههای دیداری، شنیداری و ساختاری، موارد متنوع و گستردهای موجب ایجاد علایم اختلال استرس پس از ضربه در رزمندگان شده است.نتیجهگیری: بر اساس نتایج، عناصر دیداری، شنیداری و ساختاری، میتوانند بر ابتلا به اختلال استرس پس از ضربه در رزمندگان موثر باشند.}, keywords_fa = {اختلال استرس پس از ضربه,دیداری,ساختاری,شنیداری}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9558.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9558_40661b38f7cd02da95b64a0604401b59.pdf} } @article { author = {Aslani, Akram and Khosravi, Ahmad and Farjamfar, Maryam and Poorheidari, mahboubeh}, title = {The effect of group training of solution-focused stress management on pregnant women's stress}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {6}, pages = {619-624}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9559}, abstract = {Introduction:Pregnancy is viewed as a stressful experience. Anxiety and excitement at the beginning of pregnancy will have a direct impact on pregnancy outcomes. This study aimed at investigating the effect of group training of stress management with a solution-focused approach on pregnancy stress. Materials and Methods: This clinical trial conducted on sixty highly stressed pregnant women with the gestational age of 17-20 weeks who referred to healthcare centers in Bojnourd in 2015. Cohen Perceived Stress Scale (PSS-14) was used to screen highly stressed mothers and those who scored above 21.8 were selected for the study and were randomly assigned into two intervention and control groups. The intervention group received group training of stress management for 4 weekly 90-minute sessions. The control group received routine healthcare. Data analyzed through t-test, paired t-test, chi-square and SPSS software. Results: The mean score of perceived stress in the intervention group significantly decreased on the post test (P<0.002). Comparison of the mean scores of stress before and after the intervention in the two groups showed that the mean of stress score variations in the intervention group was significantly higher than that in the control group. Conclusion:Considering the effectiveness of solution-focused stress management training in reducing the stress of pregnant women, it is suggested that educational workshops be held during pregnancy to help mothers manage their stress during pregnancy and to promote their mental health during pregnancy.}, keywords = {Group training,Pregnant Women,Solution-focused approach,stress}, title_fa = {بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس زنان باردار}, abstract_fa = {مقدمه: بارداری تجربهای پراسترس تلقی میشود. ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﻭ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎﺕ ﺯﻥ باردار در ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭﯼ، ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑﺮ نتایج بارداری ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ. هدف مطالعهی حاضر بررسی تاثیر آموزش گروهی مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور بر استرس دوران بارداری میباشد.روشکار: این کارآزمایی بالینی بر روی 60 مادر باردار 17-20 هفته با سطح استرس بالا و مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بجنورد در سال 1394 انجام شد. غربالگری استرس با پرسشنامهی استاندارد استرس ادراک شده کوهن (PSS-14) انجام گرفت و مادرانی که نمره بالاتر از8/21 کسب کردند وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آموزش گروهی مدیریت استرس طی 4 جلسهی 90 دقیقهای هفتگی برای گروه آزمون اجرا شد. گروه شاهد مراقبتهای معمول سیستم بهداشتی درمانی را دریافت کردند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری تی تست و تی زوجی و آزمون مجذور خی تحلیل شدند.یافتهها: میانگین نمرهی استرس ادراک شده در گروه آزمون به صورت معنیداری در پسآزمون کاهش پیدا کرد (002/0P<). مقایسهی میانگین اختلاف نمرهی استرس قبل و بعد از مداخله در دو گروه نشان میدهد که میانگین تغییرات نمره در گروه آزمون به طور معنیداری بیشتر از گروه شاهد میباشد.نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد راه حل-محور در کاهش استرس زنان باردار، ضرورت برگزاری کارگاههای آموزشی در دوران بارداری، با هدف توانمند کردن مادران در مدیریت استرس در دوران بارداری و ارتقای بهداشت روان در بارداری پیشنهاد میشود.}, keywords_fa = {آموزش گروهی,استرس,رویکرد راه حل-محور,زنان باردار}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9559.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9559_5306f46c232a90bc4b4d145bcf81d215.pdf} } @article { author = {Derakhshanpour, Firoozeh and Shahini, Najmeh and Hajebi, Ahmad and Vakili, Mohammad Ali and Heydari Yazdi, Aazam Sadat}, title = {Demographic characteristics and risk actors of children and parents in child abuse subtypes: Findings from a psychosocial support department}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {6}, pages = {625-635}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9563}, abstract = {Introduction: Child abuse remains a significant public health and social problem in developing countries. Studies on this subject could provide valuable information regarding the scope and nature of this phenomenon and its impact on public health. This study aimed to determine the demographic characteristics and risk factors of children and parents involved in subtypes of child abuse in a psychosocial support department. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in a pediatric hospital in Bandar Abbas, Iran from 2011 to 2013. The understudy population consisted of 519 child abuse cases that had been referred to psychosocial support departments for further investigations. Data regarding demographic characteristics and risk factors were collected using a questionnaire. Data analyzed through descriptive statistics, Logistic regression and SPSS software version 16. Results: From the total, 315 (60.7%) were boys and 355 (68.4%) were under 6 years. A total of 152 (29.3%) parents had mental disorders. The most common type of abuse in children was neglect (77%). Physical abuse was more commonly done by working mothers. Study results also revealed that physical abuse was less prevalent among children of less educated mothers and fathers. Physical abuse was also more common among children of parents with mental disorders and single parent families. Conclusion: This study showed that demographic characteristics of the child and parents and some related risk factors have a significant effect on child abuse subtypes.}, keywords = {Child abuse,Demographic characteristics,Psychosocial support,Risk Factor,Single-parent}, title_fa = {مشخصات جمعیتشناختی و عوامل خطر کودک و والدین در زیرگونههای کودکآزاری: نتایج برگرفته از بخش حمایت روانی-اجتماعی}, abstract_fa = {مقدمه: کودکآزاری، همچنان به صورت یک معضل چشمگیر اجتماعی و بهداشتی عمومی در کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. مطالعات انجام شده در این خصوص، اطلاعات ارزشمندی با توجه به زمینه و ماهیت این پدیده و تاثیر آن بر بهداشت عمومی جامعه فراهم میآورند. این مطالعه با هدف تعیین مشخصات جمعیتشناختی و عوامل خطر کودک و والدین در زیرگونههای کودکآزاری در یک بخش حمایت روانی-اجتماعی انجام شده است.روشکار: این مطالعهی مقطعی در بازهی زمانی 1390 تا 1392 در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 519 کودک آزاردیده بود که به بخش حمایت روانی-اجتماعی جهت انجام تحقیقات بیشتر ارجاع داده شده بودند. دادههای مربوط به مشخصات جمعیتشناختی و عوامل خطر با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردیدند. دادهها با آمار توصیفی، رگرسیون لجستیک و نرمافزارSPSS نسخهی 16 تحلیل شدند.یافتهها: از بین تمام موارد، 315 مورد (7/60%) پسر بوده و 355 مورد (4/68%) زیر شش سال داشتند. در کل، در 152 مورد (3/29%)، والدین به اختلال روانی مبتلا بودند. بیشترین نوع کودکآزاری، به صورت غفلت از کودک بود (77%). سوءاستفاده و آزار فیزیکی کودکان بیشتر در بین مادرانی که شاغل بودند صورت پذیرفته بود. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که آزار فیزیکی کودکان در بین والدین با تحصیلات پایینتر، به میزان کمتری مشاهده میشود. همچنین این نوع آزار، در بین کودکان با والدین مبتلا به اختلالات روانی و خانوادههای تکوالدی، شایعتر است.نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که مشخصات جمعیتشناختی کودک و والدین و برخی عوامل خطر مرتبط، تاثیر چشمگیری بر زیرگونههای کودکآزاری دارند.}, keywords_fa = {تکوالد,حمایت روانی-اجتماعی,عامل خطر,کودکآزاری,مشخصات جمعیتشناختی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9563.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9563_b7604d4cb5a84168e07c7bdc5929cca4.pdf} } @article { author = {Siyami, Masoud and Salari, Atefeh and Samadieh, Hadi}, title = {Comparison of lifestyle and mental health among physical training teachers and other teachers in Birjand city}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {19}, number = {6}, pages = {637-641}, year = {2017}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2017.9573}, abstract = {Introduction: This study aimed to compare the lifestyle and mental health of male and female physical training and non-physical training teachers in Birjand city. Materials and Methods: This is a causal-comparative study. The statistical population consisted of all physical training and the other teachers of Birjand city in the academic year of 2014-2015. So, 198 cases (99 physical training teachers and 99 non-physical training teachers) were selected by randomized cluster sampling. They responded to Goldberg (1972) General Health Questionnaire and Noorbakhsh et al. (2005) Lifestyle Scale. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient statistical test and independent T-test. Results: There is a significant and inverse relationship between lifestyle and its dimensions (physical activity, beliefs and attitudes, health and family relationships) and the score of mental health (P<0.05), and there is no significant relationship between lifestyle dimensions (leisure activities, nutrition, physics and appearance) and mental health. Also, there was a significant difference between physical training and non-physical training teachers in terms of lifestyle and mental health (P<0.05), and the average score of lifestyle and mental health of physical training teachers was higher than non-physical training teachers. In addition, there was a significant difference between male and female teachers in terms of mental health, and men had higher mental health. Conclusion: According to the results of the research, the physical training teachers have higher mental health and better life style compared to the other teachers so it seems that exercise should be considered as part of the general education program.}, keywords = {Life style,Mental health,Physical training}, title_fa = {مقایسهی سبک زندگی و سلامت روانی در دبیران تربیت بدنی و سایر دبیران شهرستان بیرجند}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسهی سبک زندگی و سلامت روانی دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی زن و مرد شهرستان بیرجند بود.روشکار: جامعهی آماری این مطالعه علی-مقایسهای تمام دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 بودند. برای این منظور تعداد 198 نفر (99 نفر دبیر تربیت بدنی و 99 نفر دبیر غیر تربیت بدنی) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخابشده و به پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ (1972) و سبک زندگی نوربخش، آتشپور و مولوی (1384) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی گروههای مستقل انجام شد.یافتهها: بین نمرات سبک زندگی و ابعاد آن (فعالیت بدنی، عقاید و نگرشها، بهداشت و روابط خانوادگی) با نمرهی سلامت روانی ارتباط معنیدار و معکوسی وجود دارد (05/0>P) و بین ابعاد سبک زندگی (فعالیتهای اوقات فراغت، تغذیه، فیزیک و ظاهر) و سلامت روانی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین دبیران تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی از نظر سبک زندگی و سلامت روان، تفاوت معنیداری وجود داشت و میانگین نمرهی سبک زندگی و سطح سلامت روان دبیران تربیت بدنی بیشتر از دبیران غیر تربیت بدنی بود. علاوه بر این بین دبیران زن و مرد از نظر سلامت روانی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>P) و مردان از سلامت روان بالاتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، دبیران تربیت بدنی از سطح سلامت روان بالاتر و سبک زندگی بهتری نسبت به سایر دبیران برخوردارند بنابراین به نظر میرسد که ورزش باید به عنوان جزیی از برنامهی تربیت عمومی در نظر گرفته شود. }, keywords_fa = {تربیت بدنی,سبک زندگی,سلامت روانی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9573.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_9573_a12f5b334a274bb82d8d02bce29c87b4.pdf} }