@article { author = {davoodi, zahra and Etemadi, Ozra and Bahrami, Fateme and Shahsiah, Marzieh}, title = {The effect of brief solution-focused couple therapy approach on couples’ marital adjustment in men and women prone to divorce in 2010-2011 in Isfahan}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {9-190}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.936}, abstract = {: adjustment is not automatically created, it needs couples’ attempt. In the first year of marriage, adjustment is very unstable and has the highest risk of maladjustment and divorce. The purpose of this research was to study the effect of brief solution – focused couple therapy approach on increasing couples’ adjustment in men and women prone to divorce in 2010-2011in Isfahan. Materials and Methods: This semi – experimental research contains a pretest, post test with control and experimental groups. The statistical population was couples' who referred themselves to crisis intervention centers. The sampling was 32 couples who were randomly selected and set in control and experimental groups. Demographics questionnaire and Spanier marital adjustment scale were used. The data was analyzed by SPSS. Results: Data analysis results showed that brief solution- focused couple therapy is effective on marital adjustment (P<0.001). Related to couples’ adjustment dimensions, it showed that brief solution-focused couple therapy was effective on cohesion (P<0.002) but did not affect significantly on agreeableness and satisfaction dimensions. Conclusion: Since the divorce rate is increasing in our country, this therapeutic approach can help couples to increase marital adjustment and prevents divorce through various effective solutions. }, keywords = {: Adjustment,Couple therapy,Divorce,Marital}, title_fa = {تاثیر رویکرد زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور بر سازگاری زناشویی در زنان و مردان مستعد طلاق شهر اصفهان}, abstract_fa = {: سازگاری زناشویی به صورت خودکار ایجاد نشده و به وجود آمدن آن نیاز به تلاش زوجین دارد. معمولا سال اول ازدواج از نظر سازگاری بسیار ناپایدار بوده و بیشترین خطر را برای ناسازگاری و طلاق دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد راه حلمحور بر افزایش سازگاری زناشویی در زنان و مردان مستعد طلاق شهر اصفهان صورت گرفته است. روشکار: در این پژوهش نیمهتجربی در سال 89-1388 از روش پیشآزمون و پسآزمون با گروه شاهد استفاده شده است. جامعهی پژوهش شامل آن دسته از زوجین مراجعهکننده به مرکز مداخله در بحران شهر اصفهان میباشد که به صورت خودمعرف مراجعه کرده بودند. نمونهی پژوهش شامل 32 زوج از بین زوجهای داوطلب شرکت در مطالعه است که به صورت در دسترس و تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی جمعیتشناختی و پرسشنامهی سازگاری زناشویی اسپاینر بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد. یافته ها: رویکرد راه حلمحور بر سازگاری زناشویی موثر است (001/0P<) تجزیه و تحلیل دادهها در مورد ابعاد سازگاری زناشویی نشان داد که این رویکرد بر بعد انسجام موثر بوده (002/0P<) اما بر بعد توافق و رضایت تاثیر معنیداری نداشته است. نتیجه گیری: با توجه به افزایش نرخ طلاق در دو دههی گذشته در کشور، درمان راه حلمحور با کمک به زوجین برای توسعهی راه حلهای موثر و یافتن موارد استثنا در زندگی میتواند سازگاری زناشویی را افزایش و از طلاق جلوگیری نماید. }, keywords_fa = {زناشویی,زوج درمانی,سازگاری,طلاق}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_936.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_936_b4b0c0c5c0c75af7a465a10ff404fada.pdf} } @article { author = {farhbakhsh, saeed and sattar, Azita}, title = {The role of quality of work life in mental health of school principals}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {9-200}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.937}, abstract = {Quality of work life is important that has a mentally and social effect on employees. The main aim of this research was to investigate relationship of quality of work life and mental health among school principals of Khorramabad city, Lorestan. Materials and Methods: The current study is a descriptive co relational research. The sample was consisted 130 school principals of Khorramabad city who were selected in 2010-2011 academic year by randomized stratified method. In order to collect the required data regarding research variables, the quality of work life questionnaire and mental health inventory were used. The collected data were analyzed by using Pearson correlation coefficient, t-test and one-way analysis of variance, with SPSS software. Results: On the basis of findings of the study, there was a positive correlation between quality of work life and mental health (P<0.000). Furthermore, results show male principals as compared to female had a better quality of work life(P<0.000) as well as mental health (P<0.006), but there was no difference among primary, guidance and high school principals according to their quality of work life as well as mental health. Conclusion: Increasing quality of work life can lead to providing better work environment for employees so that their mental health could be improved. }, keywords = {Quality of work life,Mental health,School principals}, title_fa = {نقش کیفیت زندگی کاری در سلامت روانی مدیران مدارس}, abstract_fa = {کیفیت زندگی کاری دارای اهمیت بهسزایی است و احتمالا تاثیرهای روانی و اجتماعی بر کارکنان به جای میگذارد. از این رو، هدف اساسی این پژوهش، شناسایی رابطهی بین کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی مدیران مدارس شهر خرمآباد بود. روشکار: پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. نمونهی تحقیق شامل 130 نفر از مدیران مدارس شهر خرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب در سال تحصیلی 90-1389 انتخاب شده بودند. برای گردآوری دادهها از دو فرم پرسشنامهی کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس یک سویه و با کمک نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: بین کیفیت زندگی کاری مدیران و سلامت روانی کارکنان همبستگی مستقیم وجود داشت (00001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مدیران مرد در مقایسه با مدیران زن از نظر کیفیت زندگی کاری (00001/0>P) و نیز سلامت روانی (006/0=P) وضعیت مطلوبتری داشتند، اما بین مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه تفاوتی در ارتباط با متغیرهای کیفیت زندگی کاری و سلامت روانی مشاهده نشد. نتیجه گیری: چنان چه کیفیت زندگی کاری مدیران مدارس افزایش یابد، محیط کاری مطلوبتری برای کارکنان فراهم آمده و از این رو سلامت روانی آنان افزایش مییابد. }, keywords_fa = {کیفیت زندگی کاری,سلامت روانی,مدیران مدارس}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_937.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_937_390ee1e5fe334656e8623a7efeedc1bd.pdf} } @article { author = {fayaz, elaheh and Aghamohammadian Sharbaf, Hamid Reza and Alipor, Ahmad and Aliakbari Dehkordi, Mahnaz}, title = {The efficacy of adoption skills training on stress reduction and change of coping styles among couples who are applicants for having an adopted child}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {19-210}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.938}, abstract = {Today, due to increased infertility in couples and a lack of guardianship of orphan children, much attention has been drawn on adoption. Purpose of this research was to investigate the effectiveness of adoption skills training on stress reduction and improving coping styles of couples who are applicants for having an adopted child. Materials and Methods: Present study has semi-experimental design. The research community consisted of all couples who are adoptive applicants to have an adopted child and in 2009-2010 referred to the Welfare Organization of Khorasan Razavi. Couples who are eligible for the research criteria were selected by convenience sampling method. They filled in Cattle Anxiety Inventory and Lazarus and Folkman Coping Styles Inventory. 14 couples who had raw score greater than 35 in anxiety test and emotion oriented coping style in Coping Style Inventory were selected and allocated by random assignment method in control or experimental groups. Then eight sessions of adoption skills training were carried out for the experimental group. The control group passed the normal process of administrative stages. The rate of stress and coping styles of both groups were measured after treatment and the following six weeks performed to evaluate the passage of time on the experimental group. Data were analyzed by one-way analysis of variance and repeated measurements variance. Results: There was a significant and positive difference in scores of two tests (Cattle Anxiety and Lazarus and Folkman coping styles) between two experimental and control groups (P≤0.05). Conclusion: Finally, it can be concluded that adoption skills training can reduce stress levels of experimental group and makes the people to use more problem oriented coping styles in coping with stress. }, keywords = {Adoption,Couples,Skills,stress}, title_fa = {بررسی اثربخشی آموزش مهارت های فرزندخواندگی بر کاهش تنیدگی و تغییر سبک های مقابله ای زوجین متقاضی فرزند}, abstract_fa = {: امروزه به واسطهی افزایش میزان ناباروری زوجها و بیسرپرستی کودکان، فرزندخواندگی بیشتر در کانون توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برکاهش تنیدگی و تغییر سبکهای مقابلهای زوجین متقاضی فرزندخواندگی انجام گرفته است. روشکار: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهآزمایشی است. جامعهی پژوهش شامل تمام زوجین متقاضی فرزندخواندگی بوده که از خرداد 88 لغایت خرداد 89 به سازمان بهزیستی خراسان رضوی مراجعه نمودهاند. زوجین واجد معیارهای پژوهش به شیوهی نمونهی در دسترس انتخاب و پرسشنامهی اضطراب کتل و سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن را تکمیل نمودند. از بین ایشان تعداد 14 زوج دارای نمرهی خام بیشتر از 35 در تست اضطراب و سبک مقابلهی هیجانمدار در پرسشنامهی سبکهای مقابله بودند، انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند. سپس 8 جلسهی آموزش مهارتهای فرزندخواندگی برای گروه آزمون اجرا گردید. گروه شاهد روند عادی مراحل اداری را سپری نمودند. بعد از اجرای مداخله، میزان تنیدگی و سبکهای مقابلهی دو گروه مجددا اندازهگیری و 6 هفته بعد آزمون پیگیری روی گروه آزمون اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس یک سویه و تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تحلیل گردید. یافته ها: بین دو گروه آزمون و شاهد، از نظر تفاوت نمرات در دو ﺁزمون اضطراب کتل (05/0P≤) و سبکهای مقابله (05/0P≤) تفاوت مثبت و معنیداری وجود داشت. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای فرزتدخواندگی میتواند موجب کاهش میزان تنیدگی زوجین متقاضی فرزند گردیده و باعث شود که این افراد در مقابله با تنیدگی، بیشتر از سبکهای مقابلهی مسئلهمدار استفاده کنند. }, keywords_fa = {استرس,زوجین,فرزندخواندگی,مهارتها}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_938.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_938_4cc72ab87aff1ae42b13175d44f6f0d2.pdf} } @article { author = {raridhoseini, farhad and Zamani, Azar and Khademi, Mojgan}, title = {Report of a patient with behavioral disturbance and personality change due to herpetic encephalitis}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {5-220}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.939}, abstract = {Herpetic encephalitis is associated with neurocognitive dysfunctions. Personality change and behavioral disturbances have been reported in 40 to 60 percents of patients with herpetic encephalitis. The present article reports a case with remitted encephalitis that manifests some behavioral changes and neuropsychological defects. Case Report: A 17 year old boy became impulsive, aggressive, and restless and manifested stereotypical behavior after recovery from herpetic encephalitis. His symptoms lead to loss of function and several admissions in psychiatric wards due to his uncontrollable aggression. Brain imaging by MRI showed frontotemporal atrophy. There are some epileptiform discharge in patient’s Electroencephalogram and patient showed learning disability and intellectual functions. Conclusion: The patient showed encephalitis associated personality change, behavioral disturbances and intellectual disabilities. Follow up studies with greater sample size can give more information about post encephalitis neuropsychiatric complications. }, keywords = {: Herpetic encephalitis,Behavior,Personality}, title_fa = {گزارش یک مورد اختلالات رفتاری و تغییر شخصیت ناشی از انسفالیت هرپسی}, abstract_fa = {انسفالیت با نقایص روانیعصبشناختی همراه است. تغییرات شخصیتی و رفتاری در 60-40 درصد موارد انسفالیت هرپسی دیده میشود. مقالهی حاضر به گزارش یک مورد تغییرات رفتاری و عوارض عصبشناختی به جا مانده از انسفالیت هرپسی بهبود یافته میپردازد. معرفی مورد: بیمار پسر 17 سالهای است که بعد از ابتلا به انسفالیت هرپسی دچار بیقراری، پرخاشگری، استریوتایپی و رفتارهای تکانشی منجر به افت عملکرد و بستریهای مکرر شده بود که آخرین نوبت بستری و ارایهی گزارش مورد، آبان و آذر 1389 میباشد. در تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)، آتروفی نواحی فرونتوتمپورال و درالکتروانسفالوگرام امواج شبه تشنجی مشهود بود. بیمار اشکال در عملکرد هوشی و ضعف در یادگیری داشت. نتیجه گیری: بیمار تابلوی تغییرات شخصیتی و رفتاری و اختلال یادگیری پس از انسفالیت را نشان میدهد. مطالعات پیگیرانه با حجم نمونهی بالاتر میتواند اطلاعات بیشتر از نقایص بعد از انسفالیت در اختیار درمانگران قرار دهد. }, keywords_fa = {انسفالیت هرپسی,شخصیت,رفتار}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_939.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_939_796b3ccf5cbcae55a5eb93709286ddc6.pdf} } @article { author = {nasiri, saeideh}, title = {The effect of problem solving skills training on severity of depression symptoms in postpartum period}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {35-226}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.940}, abstract = {Postpartum depression is a problematic and major disease, with the average prevalence of 13 percent, if not diagnosed and treated may be complicated. Problem solving skills training is one of simple treatments that could be trained in health centers. Therefore, this study was conducted to determine the effect of problem solving skills training on severity of depressive symptoms in postpartum women. Materials and Methods: This clinical trial was performed (during Jan 2009-Jun 2010) on 54 women after delivery from health centers of 2nd and 3rd zones of Mashhad. Women who fulfilled inclusion criteria and got the score of 10 or above on Edinburgh Scale and got score of 14 to 28 on Beck Depression Inventory and their depression was confirmed by clinical psychologist, were randomly allocated to two groups of intervention (n=26) and control (n=28). In the intervention group, problem-solving skills were educated during six sessions of 45-50 minutes. In both groups, again, Beck Depression Inventory was completed in 9 weeks after delivery. Statistical analysis was done by one-way ANOVA and Kruskal-Wallis in SPSS software. Results: The finding showed that severity of depressive symptoms are significantly different at 9 weeks postpartum between two groups (P=0.000). The mean difference of severity of depressive symptoms are significantly different between two groups in the beginning of research and 9 weeks after delivery (P=0.000). Depressive symptoms were decreased about 77.6% in problem solving skills group comparing 23.5% in control group. Conclusion: Based on this study, problem-solving skills training is an effective method in reducing the severity of depressive symptoms. Therefore it is recommended that problem-solving skills training could be used as one of the mental health strategies in health centers.}, keywords = {Depressive symptoms,Postpartum Depression,Postpartum Period,Problem solving}, title_fa = {تاثیر آموزش مهارت های حل مسئله بر شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در زنان در دوره ی پس از زایمان}, abstract_fa = {: مطالعهای حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر شدت افسردگی زنان در دورهی پس از زایمان انجام شد. روشکار: این کارآزمایی بالینی طی دی 1388 تا خرداد 1389 روی 54 زن در دورهی پس از زایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشتی مناطق دو و سه مشهد صورت گرفت. با داشتن معیارهای ورود به پژوهش، کسب نمرهی 10 و بالاتر از مقیاس افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و نمرهی 28- 14 از پرسشنامهی افسردگی بک و تایید افسردگی توسط روانشناس بالینی، زنان به طور تصادفی به دو گروه آزمون (26 نفر) و شاهد (28 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمون، مهارتهای حل مسئله طی 6 جلسهی هفتگی (هر جلسه به مدت 50- 45 دقیقه) آموزش داده شد. در هر دو گروه، پرسشنامهی افسردگی بک مجددا در هفتهی 9 بعد از زایمان تکمیل گردید. تحلیل آماری با استفاده از آزمونهای تی مستقل و تی زوج در نرمافزار SPSS ویرایش 14 صورت گرفت. یافته ها: شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در 9 هفته پس از زایمان بین دو گروه اختلاف معنیداری داشت (00001/0>P). همچنین اختلاف میانگین شدت افسردگی بر حسب آزمون بک دو گروه، در ابتدای پژوهش و 9 هفته پس از زایمان تفاوت معنیداری نشان داد (00001/0>P). کاهش شدت افسردگی بر حسب آزمون بک در گروه حل مسئله 6/77 درصد و در گروه شاهد 5/23 درصد بود. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای حل مسئله روشی موثر در کاهش شدت افسردگی پس از زایمان است. پیشنهاد میگردد که این روش به عنوان یکی از راهکارهای سلامت روان در مراکز بهداشتی به کار رود. }, keywords_fa = {افسردگی پس از زایمان,حل مسئله,دوره¬ی پس از زایمان,نشانه های افسردگی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_940.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_940_cf5c39f3d459abc635c6d3a3b6a2fc5f.pdf} } @article { author = {salehi, maryam and Ramezani, Mozhdeh and Namiranian, Nasim and Salehi, Mahta}, title = {Validity and reliability of the Chen internet addiction scale}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {45-236}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.941}, abstract = {This study was conducted in order to determine the validity and reliability of Chen Internet Addiction Scale (CIAS) among the medical students of Tehran University of Medical Sciences. Materials and Methods: This was a cross sectional study on 214 medical students of Tehran University who completed the Chen Internet Addiction Scale (CIAS) and Internet Addiction Scale (IAS) in autumn and winter of 2010-2011. The sampling was performed with available sampling method. After translation of CIAS, the face validity was confirmed by three community medicine specialists. Then IAD, demographic and internet use data forms were filled by the medical students. Validity and reliability of CIAS questionnaire was evaluated with factorial analysis, internal consistency, convergent validity, and Cronbach alpha test by SPSS soft ware. Results: In the validity investigation of CIAS, convergent validity shows (r=0.85) with (P=0.001) and factorial analysis by varimax rotation, revealed five factors. In the reliability investigation of CIAS, results of cronbach alpha, was (α=0.93). Conclusion: The validity and reliability of CIAS was acceptable but due to the lack of an approved gold standard in the diagnosis of internet addiction, further studies are needed for agreement on clinical diagnostic criteria in order to determine proper cut off point for the questionnaire. This is a fundamental step in the planning, preventing and treatment of this disorder. }, keywords = {Internet addiction,Questionnaire,Reliability,Validity}, title_fa = {بررسی روایی و پایایی پرسش نامه ی ارزیابی اعتیاد اینترنتی چن}, abstract_fa = {: این مطالعه جهت تعیین روایی و پایایی پرسشنامهی ارزیابی اعتیاد به اینترنت چن (CIAS) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران (ایران سابق) انجام شد. روشکار: این پژوهش مقطعیتوصیفیتحلیلی بر روی 214 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با روش نمونهگیری در دسترس در نیمهی اول سال تحصیلی 90-1389 انجام گرفت. ابتدا پرسشنامهی CIAS از انگلیسی به فارسی ترجمه و روایی ظاهری آن توسط 3 تن از متخصصان پزشکی اجتماعی تایید گشت. سپس پرسشنامهی مذکور به همراه پرسشنامهی یانگ (IAT) و فرم جمعآوری دادههای جمعیتشناختی و کاربری اینترنت، جهت تکمیل در اختیار دانشجویان پزشکی قرار گرفت. پس از جمعآوری دادهها، روایی و پایایی پرسشنامهی CIAS با استفاده از روشهای تحلیل عاملی، همسانی درونی، روایی همگرایی و آلفای کرونباخ با استفاده از نرمافزار SPSS تعیین گردید. یافته ها: در بررسی روایی پرسشنامه، روایی همگرایی نشانگر 85/0=r با 001/0P< و نتایج تحلیل عاملی به روش چرخش واریماکس، نشاندهندهی استخراج 5 عامل بودند. در بررسی پایایی نیز نتایج آلفای کرونباخ نمایانگر 93/0=α بود. نتیجه گیری: پرسشنامهی ارزیابی اعتیاد اینترنتی CIAS از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است اما به علت عدم وجود استاندارد طلایی پذیرفته شده در تشخیص اعتیاد اینترنتی، تعیین نقطهی برش مناسب برای آن، نیاز به بررسیها و مطالعات بیشتری جهت توافق بر روی معیار تشخیص بالینی دارد که برای شناسایی دقیق میزان اختلال و برنامهریزی جهت پیشگیری و درمان آن ضروری به نظر میرسد. }, keywords_fa = {اعتیاد اینترنتی,پایایی,پرسش نامه,روایی}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_941.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_941_f8d37fdc86ead20df86a28efd6471b34.pdf} } @article { author = {mashhadi, ali and Hasani, Jafar and Mirdoraghi, Fatemeh}, title = {Factor structure, reliability and validity of Persian version of the cognitive emotion regulation questionnaire-children form (CERQ-K-P)}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {59-246}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2013.942}, abstract = {Cognitive emotion regulation strategies play important role in explaining mental health and psychological problems in children.The aim of this research is providing Persian version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire- children form (CERQ-K-P) and it was investigate the factor structure, reliability and validity in Iranian children. Materials and Methods: The English version of the CERQ-K was translated and back-translated prior to its administration to 531(258 boys and 273 girls) students from third, fourth and fifth grades of primary school at 2010-2011 in Mashhad. The reliability of Persian version of the CERQ-K-P was assessed via internal consistency, item-rest correlations.Factor structure scale with both methods confirmatory factor analysis and principal component analysis using varimax rotation was assessed. The validity of questionnaire was examined from correlation between the subscales and criterion validity. Results: The Cronbach's alpha coefficients for all subscales and total scale in participants of both genders were good in psychometric properties and most of the correlations range more than 0.4. The factor structure of CERQ-K-P using the exploratory factor analysis supported of model of 9 main factors and it was explained 68 percent of the variance. Confirmatory factor analysis results also indicate that items are good fit. Moreover, the model of correlation coefficients indicating good validity of the scale between subscales and criterion validity of the questionnaire, the multidimensional anxiety scale for children and children's depression scale. Conclusion: According to the results of the study, CERQ-K-P has good reliability and validity in Iranian population and is an appropriate tool for screening, diagnosis and treatment of various emotional problems for clinical and research opportunities in different fields of psychology, psychiatry, psychiatric nursing and Pediatric psychology. }, keywords = {Cognition,Emotion,Factor,Regulation,Reliability,Validity}, title_fa = {بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخه ی فارسی پرسش نامهی نظم جویی شناختی هیجان- فرم کودکان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، تهیهی نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان- فرم کودکان (CERQ-K-P) و بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی آن در جامعهی کودکان ایرانی بود. روشکار: نسخهی انگلیسی CERQ-K پس از آمادهسازی با روش ترجمهی مضاعف بر روی 531 نفر (258 نفر پسر و 273 نفر دختر) از دانشآموزان پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 90-1389 اجرا و اعتبار نسخهی CERQ-K-P از طریق همسانی درونی و همبستگیهای مجموعهی ماده بررسی گردید. ساختار عاملی مقیاس با هر دو شیوهی تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مولفهی اصلی با استفاده از چرخش واریماکس ارزیابی و روایی پرسشنامهی مذکور، از طریق همبستگی بین خردهمقیاسها و روایی ملاکی بررسی گردید. یافته ها: ضرایب آلفای کرونباخ برای تمام خردهمقیاسها و کل مقیاس در هر دو جنس و کل شرکتکنندگان از نظر روانسنجی، مطلوب بوده و دامنهی اکثر همبستگیهای مجموعهی ماده بیشتر از 4/0 بود. بررسی ساختار عاملی این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی از الگوی 9 عاملی اصلی CERQ-K حمایت کرد که 68 درصد واریانس را تبیین میکرد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مطلوب و قابل قبول مادهها بود. به علاوه، الگوی ضرایب همبستگی بین خردهمقیاسها و روایی ملاکی همزمان پرسشنامه، با مقیاس اضطراب چندبعدی کودکان و مقیاس افسردگی کودکان، بیانگر روایی خوب این مقیاس بود. نتیجه گیری: نسخهی فارسی پرسشنامهی نظمجویی شناختی هیجان فرم کودکان در جامعهی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و ابزار مناسبی جهت فرآیندهای غربالگری، تشخیص و درمان مشکلات مختلف هیجانی در موقعیتهای بالینی و پژوهشی میباشد. }, keywords_fa = {اعتبار,روایی,شناخت,عامل,نظم جویی,هیجان}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_942.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_942_083e3f6eb40a08535ecdeafbbd1fd355.pdf} } @article { author = {rezaei, amir and Soltanifar, Atefeh and Jafarzadeh Fadaki, Seyyed Morteza and Modarres Gharavi, Morteza and Mokhber, Naghmeh}, title = {The efficacy of developmental attachment-based play therapy on developmental trauma disorder symptoms in children from 3 to 9 years old}, journal = {Journal of Fundamentals of Mental Health}, volume = {14}, number = {55}, pages = {8-260}, year = {2012}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {1028-6918}, eissn = {1684-4300}, doi = {10.22038/jfmh.2012.943}, abstract = {The present study conducted to examine the effect of attachment based play therapy on developmental traumatic disorder (DTD)in children. Materials and Methods: This semi-experimental study with control group, conducted in 2008, in Mashhad. Fourteen kids (3-9 years), who were diagnosed as having DTD based on Vander Kolk criteria, were selected from child psychiatry clinic in Ibn-e-Sina and dr. Sheikh hospitals. Their parents permitted to involve in this study. Patients were divided to 2 groups of intervention and control groups. Mothers of children completed Yule’s scale and for evaluation of children's stress parenting stress index-short form (PSI-SF) for evaluation of parents' stress. Ten sessions of play therapy were conducted for intervention groups. Then mothers in 2 groups completed the tests again. Results: In the variables of age, sex and grade of children also in the age and education of mothers, patients in 2 groups did not have any significant differences (P>0.05). There were not any significant differences in scores of Yule’s scale, PSI-SF and parental distress at base- line between 2 groups (P=0.10, P=0.34 and P=0.58 respectively). After play therapy these test in the intervention group was significantly different from the control group (P<0.001, P=0.01 and P=0.01 respectively). The differences in scores of difficult child subscale between 2 groups, before and after intervention were not significant (P=0.86, P=0.14 respectively). The differences in scores of malfunction in child-parent relation before and after treatment were significant in intervention group (P=0.01) but there were not meaningful differences in control group (P=0.52). Conclusion: Attachment based developmental play therapy reduces the stress of children and their mothers. }, keywords = {attachment,Play therapy,Trauma}, title_fa = {بررسی اثربخشی بازی درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر علایم اختلال آسیب دیدگی تحولی کودکان 3 تا 9 سال}, abstract_fa = {پژوهش حاضر کارایی بازیدرمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی را در اختلال آسیبدیدگی تحولی کودکان سنجید. روشکار: این مطالعهی از نوع نیمهآزمایشی با گروه شاهد بود که در سال 1388 در مشهد انجام گرفت. از مراجعهکنندگان به کلینیک فوقتخصصی اطفال بیمارستان ابنسینا و دکتر شیخ، 14 کودک 3 تا 9 ساله که مطابق معیارهای وندرکولک دچار اختلال آسیبدیدگی تحولی بوده و والدین ایشان رضایت به شرکت در مطالعه داشتند، به طور تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. مادران، پرسشنامههای یول جهت سنجش میزان تنش کودکان و تنش والدین-فرم کوتاه جهت بررسی تنش والدین را پاسخ گفتند. در پایان 10 جلسه بازیدرمانی، والدین دو گروه مجددا آزمونها را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای تی مستقل و زوجی و مجذور خی تحلیل شدند. یافته ها: تفاوتی بین دو گروه در متغیرهای جنس، سن و تحصیلات کودکان و سن و تحصیلات مادران وجود نداشت (05/0
P، 01/0=P و 01/0=P) بود. تفاوت نمرات زیرمقیاس کودک مشکل بین دو گروه پیش و پس از انجام درمان، بدون معنی (به ترتیب 86/0=Pو 14/0=P) بود. نمرهی زیرمقیاس اختلال عملکرد در ارتباط کودک-والد در طی درمان در گروه آزمون تفاوت معنیدار یافت (01/0=P) ولی در گروه شاهد چنین نشد (52/0=P). نتیجه گیری: بازیدرمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی باعث کاهش تنش تجربه شده توسط کودکان و مادران ایشان میشود. }, keywords_fa = {بازی درمانی,دلبستگی,تروما}, url = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_943.html}, eprint = {https://jfmh.mums.ac.ir/article_943_2a6c07aecb08c6035ac1244b5faee455.pdf} }